”The Ring” er en velfortalt og spændende thriller og horror film. Den er i stand til at holde sit publikum fanget i sin mørke verden længe efter rulleteksterne er kørt over skærmen. Filmen opbygger sin uhygge på genial vis og forlader sig ikke overdrevent på special effects eller fysiske effekter for at skræmme… der er kun lige nok uhyggelige billeder på skærmen, til at man som publikum selv kommer på de uhyggelige billeder til at følge dem op, og det er filmens force.

Filmen nedværdiger sig dog til en gang imellem at anvende de efterhånden så velkendte chok-effekter vi efterhånden kender fra ”Scream” og ”I Know What You Did Last Summer” filmene. Dette gør den til gengæld ret godt, og langt fra så kikset som i de to andre film, og det ender til sidst med en god blanding af kolde gys og hurtige chok.

Man kan ikke undgå at sammenligne den med sin japanske fætter, og diskussionen om hvilken af de to film der er bedst, vil nok vare længe. Den amerikanske version er længere og er lidt mere generøs med sine informationer. Man sidder kun med få ubesvarede spørgsmål når filmen er slut, i modsætning til den japanske.

Til gengæld er den japanske version uhyggeligere end den amerikanske, der lidt for ofte forlader sig på det hurtige chok. Dette ændrer dog ikke ved at den amerikanske er en yderst velfungerende horrorfilm, der kan stå på egne ben i forhold til den japanske, og som jeg godt kan anbefale at man ser. Men overvej nøje om du har lyst, for du vil aldrig igen sætte et umarkeret videobånd i din afspiller og trykke play, uden først at tænke på “The Ring”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Yasw 21 år siden

Skal se den imorgen fredag med kæresten, mens videoen kører derhjemme og optager den japanske :)
Håber sgu lidt at damen bliver godt bange.. hehe..
Gravatar

#12 Skobbolop 21 år siden

og så hjem og se den anden.. :D
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#13 filmz-Oculus 21 år siden

Cool film. 'nuf said :)

Filmen nedværdiger sig dog til en gang imellem at anvende de efterhånden så velkendte chok-effekter vi efterhånden kender fra ”Scream” og ”I Know What You Did Last Summer” filmene. Dette gør den til gengæld ret godt, og langt fra så kikset som i de to andre film, og det ender til sidst med en god blanding af kolde gys og hurtige chok."

Udover de fundamentale principper indenfor suspense/gyser -genren så kan jeg kun nikke genkendene til dette i et enkelt tilfælde.

Den eneste specifikke effekt der var genbrug, er efter hvad jeg kan huske den 'rapid frame zoom' (ja den korrekte tekniske betegnelse kender jeg ikke ;) ) The Ring benytter da man ser liget af niecen. Det er godt lavet, enig, men det var altså også godt i scenen med Casey der hænger fra træet i Scream. At den så var mindre heldigt anvendt i store-house scenen i IKWYDLS er en anden sag.

Nu er jeg Scream fan så det kan da godt være det er der skoen trykker :)

Anyway, den skal klart ses i biografen!

Gravatar

#14 filmz-Yasw 21 år siden

ARRGGH!!! ALT FOR CREEPY. Nu har jeg har jeg mareridt de næste syv dage :-P
Tør ikke tænde for Zulu lige nu, da The Ring jo kører. GIIIIISP!

Fed gyser. Længe siden man sidst er blevet så skræmt. Må få set den japanske og give min sammenligning.
Gravatar

#15 Skobbolop 21 år siden

rigtig god film..

lidt for mange løse ender efter min mening, men et rigtig godt gys man fik...
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#16 Lowkey 21 år siden

Jamen så blev damen jo bange ser jeg :)
Daisy, Daisy...
Gravatar

#17 Spanner 21 år siden

Jeg synes det er fint, at det ikke er alle trådene, der bliver samlet op.

The Ring er den gyserfilm, der har skræmt mig mest i mit voksne liv. Der er stadig scener, der kan give mig gåsehud at tænke tilbage på...
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#18 filmz-darthfrede 21 år siden

Den amerikanske version kommer på ingen måde op på siden af den japanske. Nogen af problemerne (som mange sikkert vil være meget uenige i) er:


***TOTALE SPOILERE FØLGER***


1) Den amerikanske bruger simpelthen for mange fancy camera-moves for mange kran-skud osv. Dette gør den helt klart til en meget flottere film end den japanske, men hvad der var så VILDT CREEPY ved "originalen" var, at man havde en mystisk følelse af klaustrofobi og "indelukkethed".

2) Hvorfor skal ALT på det skide videobånd give mening? I den japanske udgave var der mange af klippene der aldrig RIGTIGT fik noget "pay-off". Var jeg den eneste der blev træt af "nøj der er sørme en stige der står der", "hov, der lå vist sørme et tusindben mellem de her papirer", "var der ikke en dame der faldt ned fra et bjerg i videoen?". "Ringu" er sej fordi man ikke ANER hvad der foregår.

3) Der bliver lagt ALT for meget vægt på, at der bliver lavet en kopi af båndet. I den japanske er dette blot noget der sker og så glemt igen. I den amerikanske bliver de ved med at understrege det gennem hele filmen. Idéen med "set up" og "pay-off" er at man skal glemme "set up"'et.

4) Alt for mange referencer til ringen. I den japanske bliver ordet "ringen" vistnok aldrig nævnt. I den amerikanske bliver du i alle tilfælde ikke i tvivl om hvad navn filmen har: "I think that before you die, you see the ring" - HVORFOR TROR HUN DET??? Instruktøren har endda været så "flink" at indsætte et (måske flere) klip af ringen i såkaldte "sublime klip" i løbet af filmen - SÅ er vi "sørme" bange!!!

5) Hvorfor skal kærestens/eks-mandens død intercuttes med en biljagt??? I "Ringu" fik man virkelig ideen af at blive tykket op i et hjørne... man blev VIRKELIG skræmt. I den amerikanske udgave er man mere interesseret i om hende journalisten når og redde ham.

6) HVORFOR... HVORFOR skal man se Samara's ansigt??? Og HVORFOR skal hun have sådan et kedeligt øje i den amerikanske, når nærbilledet af hendes øje var et af de mest uhyggelige klip i den japanske???!!!


***Slut på spoilere***


OK. Når dette er sagt, skal det da også siges, at filmen ER den bedste amerikanske gyser i mange år (mon dette kunne have noget at gøre med, at historien ikke er amerikansk?). Skuespillet var fint (Brian Cox STYRER - se "L.I.E."). "The Ring" er en fin gyser, men den når på ingen måde de samme højder i scary'ness som "Ringu", der efter min mening er filmhistoriens 3.-mest uhyggelige film (1: "Ondskabens Hotel (Kubrick)", 2: "Eksorsisten (originalen)")
We would destroy the Cybermen with ONE Dalek!
Gravatar

#19 Skobbolop 21 år siden

hmm..det er vel meget smag og behag

personligt så sys jeg det var spejlet var XTREME! skræmmende...
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#20 filmz-heidT 21 år siden

Til #18

Jeg synes ikke du har ret. I hvert fald ikke med din 6 pointe. "The Ring" er meget flottere både filmteknisk og grafisk. Det gør at, jeg i hvert fald, tror mere på situationen og bliver mere skræmt.

Jeg synes den scene hvor eks-manden dør, er så genialt lavet i "The Ring" at det halve kan være nok. Og hendes øje er giga godt lavet. Virkelig creepy.

Da jeg så kom hjem her i fredags efter at have set The Ring, så jeg lige den japanske udgave også. Den sugede pæl. Og især den sidste scene hvor eks-manden dør, er dårligt lavet. Jeg begyndte ligefrem at grine da pigens gjorde det af med ham, og eks-mandens fjæs blev negativeret. Fuck det var grimt!

Men The Ring er klart en giga fed film. Jeg savner bare svar på mange spørgsmål. Hvor kom filmen fra? Hvad var det der gjorde at samara skulle smides i brønden? Hvorfor slår hun folk ihjel nu?

Noget er det der skræmmede mig mest i filmen var dens brug af lydeffekter. Der var vist ikke noget filmmusik??? eller tager jeg fejl?

Skriv ny kommentar: