”The Ring” er en velfortalt og spændende thriller og horror film. Den er i stand til at holde sit publikum fanget i sin mørke verden længe efter rulleteksterne er kørt over skærmen. Filmen opbygger sin uhygge på genial vis og forlader sig ikke overdrevent på special effects eller fysiske effekter for at skræmme… der er kun lige nok uhyggelige billeder på skærmen, til at man som publikum selv kommer på de uhyggelige billeder til at følge dem op, og det er filmens force.

Filmen nedværdiger sig dog til en gang imellem at anvende de efterhånden så velkendte chok-effekter vi efterhånden kender fra ”Scream” og ”I Know What You Did Last Summer” filmene. Dette gør den til gengæld ret godt, og langt fra så kikset som i de to andre film, og det ender til sidst med en god blanding af kolde gys og hurtige chok.

Man kan ikke undgå at sammenligne den med sin japanske fætter, og diskussionen om hvilken af de to film der er bedst, vil nok vare længe. Den amerikanske version er længere og er lidt mere generøs med sine informationer. Man sidder kun med få ubesvarede spørgsmål når filmen er slut, i modsætning til den japanske.

Til gengæld er den japanske version uhyggeligere end den amerikanske, der lidt for ofte forlader sig på det hurtige chok. Dette ændrer dog ikke ved at den amerikanske er en yderst velfungerende horrorfilm, der kan stå på egne ben i forhold til den japanske, og som jeg godt kan anbefale at man ser. Men overvej nøje om du har lyst, for du vil aldrig igen sætte et umarkeret videobånd i din afspiller og trykke play, uden først at tænke på “The Ring”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-ragnar 21 år siden

Er filmen ikke bare et dårligt kopi af den japanske version?
Gravatar

#2 filmz-vassago 21 år siden

Den er ok, men jeg foretrækker nu de japanske film.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 azathoth 21 år siden

Hmmm nej egentlig ikke... begge film er jo baserede på samme roman, så en kopi af den japanske version er den vel ikke... (Romanen er faktisk filmatiseret som en japansk TV-film tidligere, så den japanske version er faktisk et remake af en TV-film!)

Og dårlig er den bestemt ikke, begge film har sine fordele og ulemper, så det må være smag og behag hvilken film man bedst kan lide...

__________________________________________
If you only knew the power of The Dark Side!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#4 filmz-Ghidora 21 år siden

Hmm jeg var ikke såå vild med den japanske.. men vil da helt sikkert se den amerikanske for kunne sammenligne, syntes historien er fed osv. men havde bare hørt den Japanske skulle være VILDT scary! og det syntes jeg faktisk ikke den var.
(>^^)>
Gravatar

#5 Skobbolop 21 år siden

hmm... brugerne på imdb er glade for den..og den har fået gode anmeldelser...

den må ses...på fredag..
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#6 Michael Andersen 21 år siden

Den japanske version kommer iøvrigt på TV2 Zulu fredag 7/2 kl. 23.00
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#7 filmz-vassago 21 år siden

#4: :)

"Everyone knows, when you make an assumption, you make an ass out of u and mption."
- Mitch Henessey, "Long Kiss Goodnight"
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#8 filmz-Fister 21 år siden

#1: Har du overhovedet læst anmeldelsen, kammerat????
Gravatar

#9 Lowkey 21 år siden

Jeg så filmen til en 'premiere surprise' engang i starten af december, og jeg havde til lejligheden udrustet mig med den korrekte "Alle Hollywood remakes er noget kommercielt skodlort"-attitude. Denne indstilling blev dog gjort slemt til skamme efter et kort stykke tid.
Selvom filmen lægger ud med at ligne en standard teen kill film, kommer den rigtigt godt efter det så snart introscenen er overstået.

Det havde i forvejen været min ambition at se Ringu, men af uransagelige årsager havde jeg ikke fået det gjort. Nu hvor jeg havde set den amerikanske version, havde jeg så et glimrende incitament til at få taget mig sammen til at se originalen.
Før jeg havde set mig omkring havde en af mine kammerater købt den på dvd, og der var således ingen vej udenom.
Jeg må indrømme at jeg blev skuffet, for jeg kom hurtigt til den konklusion at jeg faktisk syntes at Hollywood versionen var bedre.
I sidste ende kom jeg til den slutning at grunden til at jeg foretrækker den amerikanske bunder i to ting. For det første forstår jeg ikke japansk. Dette er dog ikke noget frygteligt stort problem, da filmen var udstyret med undertekster. Alligevel siger min erfaring med tekstede film mig, at man aldrig får de finere nuancer med, eller visse passager kan slet og ret være fejloversat (tal er et godt eksempel på ting som disse professionelle translatører synes at have store problemer oversætte).
For det andet kan min viden om japanere/japansk kultur, ligge på et meget lille sted, og dette er hvad jeg anser for at være det største problem. Man skal ikke være et geni for at indse at der må være visse kulturelt bestemte forskelle på hvad man her i ’vesten’ synes er uhyggeligt, og hvad man tilsvarende finder uhyggeligt i Japan (ligesom der er store forskelle på hvad man betragter som <a href=http://www.seanbaby.com/nes/naughty02.htm>god underholdning[/url]).
Den pointe jeg prøver at nå frem til er at det, alt andet lige, er lettere for mig at relatere til en amerikans film (selvom der også dér er noget af en kulturkløft), end det er til en japansk.
Udover det synes jeg stadig at der var nogle ting, som jeg af spoilermæssige årsager ikke vil komme ind på, der helt grundlæggende var mere uhyggelige i The Ring.

Iøvrigt har både <a href=http://www.imdb.com/Title?0178868>Ringu[/url] og <a href=http://www.imdb.com/Title?0298130>The Ring[/url] i skrivende stund præcis samme user rating (7,6) på IMDB. Dog er der ca. 3 gange så mange der har afgivet stemme ved The Ring.
Daisy, Daisy...
Gravatar

#10 filmz-CZi 21 år siden

Nu har jeg oprettet en profil - så må i lide med min mening..

The Ring er uden tvivl den bedste gyser i ÅRTIER - hvis ikke nogensinde. Dog vil jeg medgive at målgruppen er noget snæver, omend den engelske udgave er lettere tilgængelig end den japanske "fætter" :) Meget mere af den slags, den får 6/6 herfra

CZi

------
seven dayssss...

Skriv ny kommentar: