“Saving Private Ryan” er desværre ikke så helstøbt en krigsfilm, som den kunne have været. Historiens lidt konventionelle midterdel skuffer efter filmens fantastiske start, men slutningen er eminent, og både Steven Spielberg og instruktørens kollegaer foran og bag kameraet leverer en noget nær upåklagelig, kollektiv indsats. Diskens ekstramateriale er velproduceret og informativt, og AV-præsentationen er en åbenbaring. Alene kvaliteten af skivens transfer og lydspor gør udgivelsen til et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Outbound Sith 13 år siden

#10 Har du set "1941"? :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#12 gi-jones 13 år siden

Outbound Sith (11) skrev:
#10 Har du set "1941"? :)
Hehe, en klassiker af format :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#13 RasmusFL 13 år siden

Jeg synes personligt slut-slaget er lige så imponerende og overvældende - måske endda mere - end det begyndende. Her har man udviklet sit forhold til karaktererne og ser dem som individer i livsfare frem for fluer der klaskes omkuld i massevis (sagt lidt firkantet, naturligvis, det ér grumme sager). Uphams kujoneri med resultat i Fishs død, der må være en af filmhistoriens mest gruopvækkende dødsscener, er bare en af de faktorer jeg synes bekræfter dette.

Glæder mig uhyrligt meget til at gense dette mindre mesterværk på blu-ray, selvom den altid vil være 'The Thin red Line' underlegen i mit univers.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#14 gi-jones 13 år siden

Hmm. Alle bliver ved med at snakke om den her Thin Red Line. Tror jeg så den engang, men husker intet. Måske skulle man give den et forsøg mere...
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#15 filmz-Bruce 13 år siden

#14 Rettere et forsøg om året på blu-ray indtil man dør :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 deathlikesilence 13 år siden

Outbound Sith (11) skrev:
#10 Har du set "1941"? :)


Det er muligt at jeg har set den... men så det ihvertfald 20+ år siden. Og har ingen minder om den... sikkert med god grund hehe (hvis jeg altså har set den).
No, I'm not a pessimist. At some point the world shits on everybody. Pretending it ain't shit makes you an idiot, not an optimist.
Gravatar

#17 BN 11 år siden

Fortsat fra tråden 'Collateral - Top 60':

Ispep (1604) skrev:
Holde med/imod var måske ikke de mest oplagte ord at anvende, men sympatien er bestemt entydig (hvilket var min pointe), og så kan du fremhæve nok så mange gange, hvor pligtopfyldende de er, men det er Spielberg der former fortællingen/portrætterne og placerer sin sympati bestemte steder og har en holdning om tingene.


Med andre ord: Du forstår ikke filmen, idet du kategorisk nægter at se, at Spielberg overhovedet ikke beskæftiger sig med "helte mod skurke"-konceptet her. Han har ikke placeret sin sympati ét sted og sin antipati andetsteds. En sådan opdeling er ganske fremmed for den her film, hvor det i stedet er selve krigen, dens modbydelige væsen og alle dens ødelæggende følgevirkninger, der er skurken.

Ispep (1604) skrev:
Jeg ved ikke hvad for nogle krigsfilm du ser/har set, men der er gode bud før og efter SpR vil jeg mene. Og i min bog lige den tand bedre.


Både "før og efter SpR"?

Jeg har aldrig set en WW2-film der var bedre end 'Saving Private Ryan', altså en af dem der skildrer selve kamphandlingerne (modsat f.eks. 'Schindler's List' der jo skildrer ting, der foregik UDENFOR krigszonen). ... Hvilken WW2-film er dine øjne bedre end 'Saving Private Ryan'? Eller giver et bedre indtryk af, hvordan krigen var, set med de medvirkendes øjne?

Og hvilke store WW2-film er der lavet efter 'Saving Private Ryan'? Ja, hvilke WW2-film eller krigsfilm i det hele taget har fået eller fortjener mere opmærksomhed og anerkendelse end 'Saving Private Ryan'?

Jeg har set langt de fleste krigsfilm, ihvertfald af de mest kendte fra USA og England. Og de dårlige tendenser, som jeg beskrev i anden halvdel af #1603, går igen i stort set dem alle. Næsten ingen af dem giver indtryk af krigens rædsler, ihvertfald slet ikke ligesom 'Saving Private Ryan'.

Mine favoritter blandt krigsfilm er:

Saving Private Ryan
Die Brücke
Apocalypse Now
The Deer Hunter
Full Metal Jacket
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#18 Ispep 11 år siden

BN (17) skrev:
Du forstår ikke filmen


Den berømte sætning, hvor er den skøn. Jeg er glad for du forstår filmen, BN.



BN (17) skrev:
Hvilken WW2-film er dine øjne bedre end 'Saving Private Ryan'? Eller giver et bedre indtryk af, hvordan krigen var, set med de medvirkendes øjne


Jeg talte ikke kun om WW2-film, men krigsfilm i almindelighed. Og der har så sandelig været bedre film før og efter SpR, taler vi blot i genren. Hvis vi taler om WW2 film, så synes jeg en film som Der Untergang, som jo er efter SpR, er en bedre film. Hvis jeg skal nævne en krigsfilm blot i genren, som jeg finder lige den tand bedre end SpR, så er det The Hurt Locker (igen, efter SpR). Men der er hav af glimrende krigsfilm derude, både nogle amerikanske såvel som de udenlandske. Desuden, så vægter jeg også The Thin Red Line højere i dag end SpR. Den kom så også nogenlunde på samme tid med SpR. Og jo. SpR fortjener sin ros og anerkendelse, det benægter jeg ikke.
Gravatar

#19 BN 11 år siden

Ispep (18) skrev:
Den berømte sætning, hvor er den skøn.


Jeps, og ikke mindst berettiget, når en film påduttes ingredienser den ikke har.

Ispep (18) skrev:
Jeg talte ikke kun om WW2-film, men krigsfilm i almindelighed.


Jeg søgte bare at begrænse begrebet "krigsfilm" en smule, fordi dem JEG taler om, er krigsfilm der foregår i det 20. eller 21. århundrede. ... Ellers ville det jo blive alt for omfattende, idet man så skulle til at inkludere 'Kingdom of Heaven', 'Troy', 'The Lord of the Rings' og 'Star Wars', foruden film om Napoleons-krigene og alle mulige andre krige, der har været i løbet af menneskets historie.

Ispep (18) skrev:
Og der har så sandelig været bedre film før og efter SpR, taler vi blot i genren.


Hvilke krigsfilm fra "før SpR" er efter din mening bedre end SpR? Det nævner du ingen eksempler på.

Ispep (18) skrev:
Hvis vi taler om WW2 film, så synes jeg en film som Der Untergang, som jo er efter SpR, er en bedre film. Hvis jeg skal nævne en krigsfilm blot i genren, som jeg finder lige den tand bedre end SpR, så er det The Hurt Locker (igen, efter SpR). ..... Desuden, så vægter jeg også The Thin Red Line højere i dag end SpR. Den kom så også nogenlunde på samme tid med SpR.


Så 'Der Untergang', 'The Hurt Locker' og 'The Thin Red Line' er i dine øjne bedre end 'Saving Private Ryan'. ... Well, 'Der Untergang' har hele tiden været på min Top 200 - jeg glemte den bare i #17. 'The Thin Red Line' med dens drømmende poesi og smukke billeder er ikke helt min kop te, men da bestemt en ganske okay film. Men den kan dog slet ikke det, som 'Saving Private Ryan' kan, og den gør heller ikke de samme ting. Det skal den såmænd heller ikke, men det er ikke desto mindre derfor 'Saving Private Ryan' giver mig den største filmoplevelse og rammer mig langt mere personligt og følelsesmæssigt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#20 Ispep 11 år siden

BN (19) skrev:
Jeps, og ikke mindst berettiget, når en film påduttes ingredienser den ikke har.


Muligt du synes det. Det kan jeg så ikke tage alvorligt.



BN (19) skrev:
Hvilke krigsfilm fra "før SpR" er efter din mening bedre end SpR? Det nævner du ingen eksempler på.


Du har selv nævnt nogle stykker. Full Metal Jacket, Deer Hunter og Apocolypse Now. Den sidstnævnte er muligvis den bedste nogensinde lavet, men jeg har langt fra set alle og filmhistorien er jo fyldt med gode film. Også indenfor den genre. Det er altså ikke SpR der kun har vist krigens rædsler.



BN (19) skrev:
Så 'Der Untergang', 'The Hurt Locker' og 'The Thin Red Line' er i dine øjne bedre end 'Saving Private Ryan'.


Lige den tand bedre, ja. Føj også No Mans Land til. Og så er der andre eksempler jeg finder ligeså gode som SpR: Jarhead, Letters from Iwo Jima, Black Hawk Down.

Skriv ny kommentar: