“Saving Private Ryan” er desværre ikke så helstøbt en krigsfilm, som den kunne have været. Historiens lidt konventionelle midterdel skuffer efter filmens fantastiske start, men slutningen er eminent, og både Steven Spielberg og instruktørens kollegaer foran og bag kameraet leverer en noget nær upåklagelig, kollektiv indsats. Diskens ekstramateriale er velproduceret og informativt, og AV-præsentationen er en åbenbaring. Alene kvaliteten af skivens transfer og lydspor gør udgivelsen til et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-ab 13 år siden

De første 30 minutter er noget af det mest intense set på film - så er tonen lagt. Det er en utrolig instruktion.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#2 filmz-Bruce 13 år siden

Bortset fra en points lavere karakter for filmen, er jeg helt enig med Insider og pointerne. Og så et stort cadeau til Spielberg for virkelig at gå i brechen for sine film på blu-ray. SPR, Minority Report og War of the Worlds ligner film og jeg kan ikke få øje på skyggen af manipulation af billedet. Det er bare at glæde sig til Jaws :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 JannikAnd 13 år siden

#2 - Du glemmer lidt mandens absolut bedste film, "Close Encounters", som er mageløs på BD. Men ellers ser jeg mest frem til "Jurrassic Park" :)

God anmeldelse Insider :)
Gravatar

#4 filmz-Bruce 13 år siden

#3 Jeg glemte helt, at den er ude ja :) Men jeg må tilstå, at jeg ikke er så imponeret over billedkvaliteten på stort lærred og det betyder så ikke, at jeg føler Spielberg har fejlet. Tværtimod har man nok lavet en perfekt restaurering og derved fået bragt filmen upåklageligt fra analog til digital form og resultatet ligner film.

Det er det rent tekniske aspekt, som igen har indflydelse på, hvorledes jeg personligt rater visuel billedkvalitet, at jeg tager udgangspunkt i spektret af alle BD udgivelser og rater ifht. dette. I Close Encounters der svinger detaljegrad og skarphed meget, afhængig af lyssætningen. Tager man introduktionen, så er ørkenscenen perfekt grynet og hæderlig skarp, men afslører ikke tilnærmelsesvis ligeså mange detaljer i nærbilleder, som Spielbergs øvrige nyere film. Formentlig mere en konsekvens af den benyttede filmstock end af et kunstnerisk valg.

Mange af de mørke sekvenser er endnu mere afslørende i denne henseende, som medfører et mere "blødt" billede.

Men jeg er slet ikke i tvivl om, at vi ser alt det, som man så ved premieren. Og det er faktisk ret sigende for mange film fra 80'erne, at de deler dette 80'er look på blu-ray i dag (Die Hard f.eks) og kun meget få, har den skarphed og den detaljegrad man ser ved mange tidligere film restaureret på blu-ray og så senere igen.

Mange vil helt sikkert ud fra dette rate Close Encounters perfekt, men så er det jeg vender tilbage til eksemplet "Idioterne" og at jeg ikke kan forlige mig med, at visuel billedkvalitet alene er det at indfange hvad der er på original filmen, i digital form. Der skal finde en decideret sammenligning sted udfra diverse kvalitetsparametre, uanset om det selvfølgelig til sidst er en subjektiv vurdering.

Men lad os tjekke den imorgen i kælderen :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 JannikAnd 13 år siden

#4 - Ja, der er vi så uenige. Jeg mener nemlig, at instruktørens stempel er det vigtigste :) Men jeg er helt enige med "80'er looket". Synes især det er tydeligt i natscener.

Men, den tar vi i morgen :) PM mig lige vedr. mødetid :)

EDIT: Oh, you already did...
Gravatar

#6 Outbound Sith 13 år siden

Er der noget af ekstramaterialet på BD-udgaven, som ikke tidligere er set på DVD-udgivelserne?
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#7 filmz-Bruce 13 år siden

#5 Jeg er ikke uenig i, at instruktørens stempel er det vigtigste :) Men det mener jeg ikke er en Picture Quality vurdering. Der er reelt behov for en anden vurderings parameter, DI (directors intent f.eks).

Problemet er bare, hvor mange af os, filmelskere som anmeldere, er REELT i stand til at vurdere, hvorvidt det vi ser på blu-ray, overhovedet ligner det der blev vist i biografen i 1980? For at kunne det, skal man reelt have set filmen flere gange i biografen. Man skal have set filmen under optimalt kalibrerede billedforhold, man skal have set filmen i en ny kopi og man skal derudover have en fænomenal hukommelse, som ikke spiller én et pus 30 år senere :)

Og derved tror jeg, at vi bevæger os fra anmeldere og almindelige dødelig over til folk som Robert A. Harris og andre, som decideret kan holde films billedsider op mod den benyttede filmstock og påpege stærke og svage sider ved benyttelsen heraf. Når en mand som RAH ser en film, så siger han "aaah det er Kodak Eastman Color 5316, som blev brugt i en kort periode. Der var problemer med nitrit under varme forhold og derfor var kvaliteten meget svingende" ... etc og bla bla bla :)

Derfor er PQ noget "andet" og mere målbart, potentialet i billedkvalitet som en vurdering set ifht "det øvrige på markedet" og DI, mere en kommentar om, at instruktørens vision er bibeholdt eller ej og en sniksnak herom :)

Vi tager den imorgen! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 gi-jones 13 år siden

Tjae, hvor jeg nok holder mig til mine glimrende dvd-udgivelser af Minority Report og War of the Worlds, er SPR helt sikkert en opgradering værd. Jeg har aldrig tænkt over at historien skulle halte på nogen måde, og hungrer efter en udgave med ordentligt ekstramateriale (min nuværende har intet).
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#9 The Insider 13 år siden

#6, nej, ud over trailerne i 1080p er der intet nyt i forhold til 60th D-Day Anniversary-udgaven af dvd'en :-)
War. War never changes.
Gravatar

#10 deathlikesilence 13 år siden

End ikke BD kan redde SPR fra at være tæt på 100% lort. Det er kun intro-sekvensen på Omaha-beach som er værd at se... resten af filmen er alt for meget flæberi til min smag.

Og af alle de Spielberg film jeg har set er SPR den dårligste af dem.
No, I'm not a pessimist. At some point the world shits on everybody. Pretending it ain't shit makes you an idiot, not an optimist.

Skriv ny kommentar: