“Saving Private Ryan” er desværre ikke så helstøbt en krigsfilm, som den kunne have været. Historiens lidt konventionelle midterdel skuffer efter filmens fantastiske start, men slutningen er eminent, og både Steven Spielberg og instruktørens kollegaer foran og bag kameraet leverer en noget nær upåklagelig, kollektiv indsats. Diskens ekstramateriale er velproduceret og informativt, og AV-præsentationen er en åbenbaring. Alene kvaliteten af skivens transfer og lydspor gør udgivelsen til et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (28) skrev:
Det er en fremragende krigsfilm
Det er vi så enige om. Jeg finder den ikke bedre end SPR, men fremragende er den. Lidt underligt måske at kalde den en krigsfilm, da der ingen krig er i filmen (som jeg husker den. Den foregår selvfølgelig under en krig). Den handler mere om paradokset at være en trænet 'dræbermaskine' og som du nævner, anspændtheden som der aldrig kommer forløsning for. Den griber faktisk fat i problematikken om soldater, der nærmest gerne vil slås (selv om man selvfølgelig kunne kalde det letkøbt at de ikke bare er glade for at blive fri;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#32 Ispep 11 år siden

Vakse Viggo (29) skrev:
Din kommentar giver ærligt atter ingen mening Ispep


Det giver ganske god mening, ift. al kritik der måtte komme fra mig, afvises. Jeg formoder også du giver SpR topkarakter, hvilket altid kan være et ømt punkt, når nogen så kritiserer den en smule. Man går i forsvar. Det kender jeg også selv, så jeg er ikke hellig her. Men at jeg skulle være antiamerikansk eller noget, synes jeg er at stramme den. Ellers vil jeg ikke synes om filmen. Men jeg vil dog vedkende det faktum, at krigsfilm ofte er en øm eller sårbar genre. Der er hele tiden hårfine grænser for om det vipper til det ene eller det andet - det rørende eller rørstrømske, det nuancerede eller det unuancerede. Og over i småtingsafdelingen, som alligevel udgør en kritik i sidste ende, der har jeg et par ting om SpR, som jeg finder mindre godt, eller i hvert fald ikke helt tilfredsstillende. Men det er heller ikke helt langt fra.
Gravatar

#33 Ispep 11 år siden

#31

Den hører under genren i hvert fald. Historien og portrættet er lige den tand bedre eller blot mere mig, som gør hele forskellen, hvis jeg endelig skal sammenligne de to film. SpR er mere overlegen udi kamphandlingerne.
Gravatar

#34 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (32) skrev:
Det giver ganske god mening, ift. al kritik der måtte komme fra mig, afvises.
Øh, hvad har det med hinanden at gøre, at jeg ikke synes det giver mening, at kalde mig farvet i den sammenhæng du gør og så at jeg eventuelt afviser din kritik? Er det ikke to vidt forskellige ting? Og hvis jeg afviser din, afviser du jo også mine, ellers var der jo ingen uenighed?

Ispep (32) skrev:
Jeg formoder også du giver SpR topkarakter
Jeg har altid svinget mellem 9 og 10. Hjertet siger 10 og hjernen trækker lidt fra, da jeg ikke altid har vidst om jeg helt følte historien pegede i den rette retning så at sige;)

Ispep (32) skrev:
går i forsvar. Det kender jeg også selv, så jeg er ikke hellig her.
Er du mindre i forsvar af din kritik, end jeg er af mine kommentarer til den da?
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#35 BN 11 år siden

Ispep (27) skrev:
De krigsfilm jeg har set har så sandelig skildret krigens rædsler, meningsløshed og menneskelige omkostninger.


Okay, dermed har du så rettet din tidligere udtalelse om, at "ALLE" krigsfilm skildrer krigens rædsler til "de krigsfilm [du] har set har så sandelig skildret krigens rædsler". Det var straks noget helt andet.

Ispep (27) skrev:
SPR er virkelig hverken den eneste eller mest rigtige.


Nej, er der nogen der har sagt dét? Jeg for mit vedkommende har mindst 7 krigsfilm på min Top 200 - ikke kun 'Saving Private Ryan'.

Idag føler jeg mig bare overmæt af krigsfilm og vil hellere se andre typer film - når vi altså lige ser bort fra jævnlige gensyn med de førnævnte 7 film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#36 BN 11 år siden

Vakse Viggo (31) skrev:
Det er vi så enige om. Jeg finder den ikke bedre end SPR, men fremragende er den. Lidt underligt måske at kalde den en krigsfilm, da der ingen krig er i filmen (som jeg husker den. Den foregår selvfølgelig under en krig). Den handler mere om paradokset at være en trænet 'dræbermaskine' og som du nævner, anspændtheden som der aldrig kommer forløsning for. Den griber faktisk fat i problematikken om soldater, der nærmest gerne vil slås (selv om man selvfølgelig kunne kalde det letkøbt at de ikke bare er glade for at blive fri;)


Hmm ... Jeg tager lige et kig på den en af dagene. Mendes ER jo en ret ferm instruktør.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#37 Ispep 11 år siden

BN (35) skrev:
når vi altså lige ser bort fra jævnlige gensyn med de førnævnte 7 film.


Jeg aner ikke hvor mange jeg har som favoritter. Men jeg synes der er en del gode krigsfilm, både de amerikanske, men så sandelig også de fremmede, som Untergang, No Man's Land, Waltz with Bashir. Har du set Idi i Smotri (come and see)? Den skulle være ret rystende og god.
Gravatar

#38 BN 11 år siden

Ispep (37) skrev:
Jeg aner ikke hvor mange jeg har som favoritter. Men jeg synes der er en del gode krigsfilm, både de amerikanske, men så sandelig også de fremmede, som Untergang, No Man's Land, Waltz with Bashir. Har du set Idi i Smotri (come and see)? Den skulle være ret rystende og god.


Den sidstnævnte er hermed noteret. 'No Man's Land' er sat forlængst placeret i køen af film jeg skal have set.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#39 Lord Beef Jerky 11 år siden

Jeg synes, at Saving Private Ryan er røvsyg!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#40 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (39) skrev:
Jeg synes, at Saving Private Ryan er røvsyg!


Den nye Roger Ebert synes at være fundet!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: