“Silent Hill” viser nok desværre at computerspil egentlig ikke egner sig til at blive filmatiseret, med mindre man kun tager udgangspunkt i det eksisterende materiale og fortolker frit herover. For Gans’ version holder sig troligt til forlægget, og har ganske vist æstetisk tæft som creepy horror, men er immervæk en monoton affære som filmfortælling.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Bohemian 17 år siden

Jeg tror at folk som har spillet og kender spillene, vil kunne lide denne film meget mere end en som ikke har spillet spillet.

Jeg glæder mig utrolig meget til at se denne.
Free in serenity.
Gravatar

#2 stoffer 17 år siden

Skal se den i morgen, og tror måske det er den film jeg har glædet mig mest til nogensinde, men har også spillet spillene usundt meget.

Anyway, tror lissom bohemian ikke at den skuffer hvis man spiller det meget.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#3 Hal60 17 år siden

Er selv stor fan af spillene, og kunne nu meget godt lide filmen; uden tvivl den bedste spilfilmatisering til dato, selvom den heller ikke har den store konkurrence.
Men må indrømme at der var nogle steder hvor jeg enten rystede lidt på hovedet, eller grinede.
Jodelle Ferland's skuespil var hvert fald en bundskraber, og brød mig egentlig heller ikke specielt meget om Radha Mitchell; Syntes dog derimod at alle birollerne var rigtig gode.
Og som der også står i anmeldelsen, så var jeg flad af grin da sektmedlemmerne begyndte med deres "Burn the witch! Burn her!"

Men alt i alt, så nød jeg egentlig filmen, og skal da bestemt se den igen (når den kommer på dvd). Derudover var "gensynet" med Red Pyramid (eller Pyramid Head) en fryd for øjet.
Var nu også ganske overrasket over alle de makabre dødsscener - som jeg fandt ganske tilfredsstillende - og de var også med til at få mig til at glemme filmens mange fejler.
4/6 herfra.
When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun. So once when I was six, I did.
Gravatar

#4 jessup 17 år siden

En rigtig godt skrevet anmeldelse med nærmest lyrisk dimensioner til tider.
This is just until June
Gravatar

#5 filmz-frostfang 17 år siden

#1, jeg har aldrig spillet spillene og jeg syntes det var en meget vellykket film!
Der hviler en trykkende depressiv stemning over hele filmen, som virker afsindigt godt. Effekterne er for det meste gode og lad os bare sige, at nogle af de måder folk dør på, er overordentligt blodige, men set i filmens sammenhæng, dejligt tilfredstillende!
Den får 4 ud af 6 herfra!
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#6 filmz-wetfox 17 år siden

#5

Er der gys nok til at date'en sidder flytter hånden over til ens egen? :D
Gravatar

#7 filmz-frostfang 17 år siden

#6, jeg vil ikke sige direkte uhygge, men der er en del ubehagelige scener, der nok skal sikre dig, at din date ligger gemt væk under din arm :-)
In each of us, there is evil. Pray HE doesn't find it!
Gravatar

#8 blahblah 17 år siden

Jeg synes det er lidt generaliserende, og undskyld jeg siger det, dumt at skrive: "Silent Hill" viser nok desværre at computerspil egentlig ikke egner sig til at blive filmatiseret."

Det er da noget fis. Det er det samme som at se en film baseret på en bog, og sige "Ja, bøger egner sig nok ikke til at blive filmatiseret."

Bare fordi Silent Hill er dårlig, betyder det ikke at man ikke kan filmatisere et computerspil.
Gravatar

#9 filmz-Lucas 17 år siden

Hej
Jeg er meget enig med de fleste punkter i den gode artikel og efterfølgende debat. Jeg vil dog lige smide et par tanker på bordet, uden at spoile. Mit indtryk af filmen var, at den satte publikum på en enorm prøve, ved både at henvende sig til kendere af spillende (+ tegneserierne) og et nyt publikum, og samtidig ved at forsøge at udfordre genere konventioner.

Akira Yamaoka tydeligvis ikke haft så meget at gøre med filmen. Man genkender musik fra spil-soundtrackende som separate stykker der ikke er lavet til filmen og passer ikke så godt til klipningen. Jeg er meget ambivalent til dette punkt, for det var nostalgisk for mig som kender, men det nye publikum vil sikkert opfatte dette som et dårlig timet lydspor.

Et andet af spillenes forcer har været isolation af spilleren (se featuren til Silent Hill 2). Men film kræver en løbende dialog til at skubbe plottet frem. Det er derfor en skam at der ikke er blevet gjort mere ud af dette. Der er klare tidspunkter i filmen hvor skuespillerne lige så godt kunne have sagt: ”The theme of this movie, is motherhood and faith”.

Publikum har typiske forventninger til film. Jeg tror dette er det største problem for filmen. Spillet Silent Hill brød med forventninger til sin genre, og manuskriptet forsøger at gøre det samme. Det giver kæmpe problemer undervejs. Som udgangspunkt kan man stille det meget simple sprøgsmål; I hvor mange af de 4 spil er protagonisten en helt/anti-helt?

Min konklusion er, at det er en lækker film på trods af dens medfødte småfejl. Men jeg vil sige til folk der skal ind og se den, at man bør tilsidesætte sine forventninger. Fans af spillende vil opleve en masse nostalgi og kunne nyde en dybere udpensling af universet, mens det nye publikum vil se en alternativ film især gennem den cimatografiske form.

Jeg foreslår derfor at alle der kommer forbi en Silent Hill plakat, resolut streger den dårlige tag line ”Not so silent anymore” over og i stedet skriver noget at la ”Expect Nothing”.

Lucas
Gravatar

#10 loki 17 år siden

Har netop været inde og se den. Ikke specielt chok-uhyggelig, men med mange utrolig flotte scener / grafik.

Jeg kendte intet til spillet på forhånd, så slutningen var en anelse forvirrende. Det skulle vel forestille at de er har stillet træskoene? Skulle det forestille, at de døde allerede i starten af filmen da pigen var ved at falde ned i slugten?
www.peakoil.dk

Skriv ny kommentar: