Kun få genrefilm formår at appellere så bredt som J.J. Abrams’ “Star Trek”. Historien har sine skavanker, men filmen beretter fortællingen om rumskibet Enterprises første eventyr med en uimodståelig blanding af humor, romantik og storladent drama. Ensemblet er slet og ret eminent, og æstetisk er “Star Trek” omtrent så fuldendt, som en Hollywood-blockbuster kan være. Dvd’ens AV-præsentation er en af årets bedste, men det er en skam, at disken ikke huser mere ekstramateriale. Fans bør opstøve filmen på Blu-ray, som er spækket med ekstramateriale. Alle andre bør erhverve dvd’en – ja, selv jer, der slet ikke kan døje Star Trek.

Se Filmz’ eksklusive video-interview med J.J. Abrams og filmens skuespillere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 region 2 killer 14 år siden

"alt sammen understøttet af Michael Giacchinos himmelske, følelsesladede musik."

De fleste film musik elskere var enige om at det var året mest skuffende soundtrack. Giacchino har skrevet mere levende og mindeværdigt musik til playstation spil. Når ikke Goldsmith eller Horner til sokkeholderne.
Jaws 3 makes Jaws 2 look like Jaws and if Jaws: The Revenge hadn't surfaced to make Jaws 3 look like Jaws 2, Jaws 3 would have been known as the bigge
Gravatar

#22 Michael Andersen 14 år siden

#21 Not this film music lover. For mit vedkommende er det et af årets bedste scores. Det krævede dog lige nogle ekstra lytninger før jeg faldt for det. Og da jeg så filmen og især hørte temaet i rette kontekst: gåsehud! Både temaet og resten af scoret kan sagtens måle sig med nogle af Goldsmiths senere Star Trek-scores.
Et nummer som [url= Young Men"[/url] har meget af det som jeg elsker ved filmmusik: Energi, melodi og her kommer jeg-veloplagthed.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#23 The Insider 14 år siden

Jeg elsker også virkelig den måde, musikken indimellem får lov til at dominere lydsiden på. Det oplever man sgu efterhånden ret sjældent - især i de store Hollywood-film, hvor man oftere lægger vægt på bombastiske lydeffekter. Alene startsekvensen under det store slag... her hjælper det virkelig på filmens pludslige temposkift, at "Labor of Love" får lov til at folde sig helt ud, mens mere eller mindre alt andet lyd gøres tavs. Scenen bliver meget stærkere, og så er det i øvrigt et guddommeligt, rørende cue. Og koret til sidst,
da Neros rumskib bliver destrueret
, og hvor lydeffekterne igen forsvinder en stund. Det fungerer fandme godt.
War. War never changes.
Gravatar

#24 Michael Andersen 14 år siden

#23 Helt enig. Jeg tror vi kan takke J.J. Abrams for det. Jeg læste i hvert fald at Ben Burtts første lydmiks af filmen favoriserede lydeffekterne og nedtonede musikken (ligesom han til stor irritation for mig gjorde i de nye Star Wars-film) så meget at Abrams bad ham ændre det. Er det noget du kan bekræfte? :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#25 The Insider 14 år siden

#24, mht. koret til sidst i filmen var det mere eller mindre held i uheld. Mens de mixede filmen kom mixerne ved en fejl til at slå alt fra bortset fra musikken, og J.J. elskede det, så han besluttede sig for at ditche lyden til slut - og det kor lyder jo fandme også godt, når det får lov til at folde sig ud alene :-) Så ja, det kan vi helt sikkert takke J.J. Abrams for! Den historie fyrer han i hvert fald af på kommentarsporet.

Jeg kan dog ikke forestille mig, at Ben Burtt ville have været så skødesløs at nedprioritere musikken... Mig bekendt havde han heller ikke frygteligt meget at gøre med mixet, han blev hivet forholdsvis sent ind i filmen (der blev endda lavet adskillige lydmix, før han overhovedet var med ombord) til "bare" at skabe lydeffekter, fordi filmen savnede noget mere fantasifuldt, underfundigt og "Star Trekish" sound-design. Featuretten med ham på Blu-ray-udgivelsen afslører, at Burtt er en mega-trekkie og var kraftigt inspireret af Star Trek, da han lavede Star Wars (niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiice), og en af de ting, han sørgede for at gøre på den nye Trek-film, var netop at gøre lydsiden mere musikalsk...

Han var jo fan af den gamle serie, hvor computerpanelerne og de andre dingenoter ofte spillede små melodier, når man trykkede på de forskellige knapper, og det kom de så også til i den nye film - alt computerudstyr har, lydmæssigt, et nærmest melodisk udtryk :-) Tjek f.eks. mere eller mindre hver eneste gang, Sulu ændrer kurs. Så ved jeg selvfølgelig ikke, om han så også lige beordrede mixerne til at skrue ned for Giacchino, så man i stedet kunne nyde Burtts "musikalske lyddesign" :-) Men det tror jeg næppe, for som sagt var han hyret som sound-designer, ikke mixer. Damn... kan ikke finde featuretten på YouTube, kun de sidste par minutter i elendig kvalitet. Den er også kun på Blu-rayen. Check it out, hvis du får muligheden - der er også en meget fed featurette om Giacchino :-)
War. War never changes.
Gravatar

#26 Michael Andersen 14 år siden

#25 Nu har jeg fundet artiklen:

J.J. Abrams: "Think about your favorite movies of all time, and they might have had 16 or 24 tracks. Now we have 196 tracks, but it doesn't make it better and often makes it worse. Ben came in and said, 'Get rid of it all, pull it all back, use just these three sounds.' And suddenly it was, 'Holy shit! It's impactful now, not just a wall of sound.' So he de-Phil Spectored the film and gave us more clarity. But then we found we'd gone too far in that direction, and taken out 16 minutes of music and pared it all back. So now it felt too slight, so we did a third mix, which was partly possible because we'd delayed the release date by six months. That was massively important. We actually ended up putting back a lot of the score and then we took certain cues written for scenes and switched them out. We must have moved and added and adjusted nearly 24 cues. It was a huge amount of last-minute fine tuning, but it brought the music back to the fore in a lot of scenes, brought sound effects back more and used them as a support as opposed to a central element."
http://www.postmagazine.com/ME2/dirmod.asp?sid=&am...

Det er samme Burtt-problem, jeg har med de nye Star Wars-film (og den nyeste Indy). At lydeffekterne er skubbet i forgrunden og musikken tit er skruet for meget ned eller klippet i stykker eller helt ud. I de gamle film var det 50/50 og et meget bedre forhold. I Star Trek, Star Wars, Indiana Jones og den slags spiller musik en stor rolle og så vil jeg også have lov til at høre det på samme lydniveau som lydeffekterne ;) Hvis de ikke havde haft tid til at lave et 3. mix ville jeg som filmmusikfan sikkert også have irriteret mig over endnu et "fuck filmmusik"-lydmix i "Star Trek" :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#27 The Insider 14 år siden

Great scott!
War. War never changes.
Gravatar

#28 filmkorn.dk 14 år siden

#21 Helt enig. Totalt intetsigende score. Synd Goldsmith er væk.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#29 Patriarch 14 år siden

At lydeffekterne er skubbet i forgrunden og musikken tit er skruet for meget ned eller klippet i stykker eller helt ud. I de gamle film var det 50/50 og et meget bedre forhold. I Star Trek, Star Wars, Indiana Jones og den slags spiller musik en stor rolle og så vil jeg også have lov til at høre det på samme lydniveau som lydeffekterne ;)


Har du bemærkede det nærmeste totalt fraværd af musikken i A New Hope når X-Wing laver deres angreb på dødstjernen? Oprindeligt var der fuld gas på en fanfare, men den er nærmest væk på DVD'en! ARG!
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#30 elwood 14 år siden

Det sjovt det med og fjerne musikken, og lade "lydbilledet" dominere benytter de sig også af i Ben-hur, som står stærk i hukommelsen efter og ha set den i biografen.

Her er der heller ingen score til selve stridsvognsløbet, man høre bare den overdøvene lyd af hestene, der løber og vogne der støder sammen og crasher.

Nogen gange fungere det godt, andre gange mindre godt, men i Ben-hur er det som om man selv sidder med på arena'en, fordi lyden er virkelig overdøvene! og jeg synes egentlig det bevirkede at scenen var mere nær en, fordi lyden er så omsluttene.

Men det må være en balanche gang, og vide hvornår, man vil bruge det, tror faktisk det første gang jeg har set en film, med så markant et eksemple... som jeg kan huske 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: