“The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning” er mindst lige så blodig og visceral som sine forgængere, og midt i al torturen, lemlæstelsen og den ubønhørlige afvisning af vedkommende fortælling, præsenterer dette rædselskabinet os faktisk for gyset i det ubehagelige. Det er nok morbidt og ikke så lidt ude på et overdrev, men skarp og præcist eksekveret, og uden formildende forbehold som publikum kan gemme sig bag. Det fysiske gys har ganske vist været iscenesat mere intelligent andre steder, men hvad gør det med en horrorfilm, der taler til mellemgulvet og nerverne i stedet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Kadann 17 år siden

#10 -

Alderen på en film siger vel ikke noget om kvaliteten?
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#12 Yoda 17 år siden

#11

Jo, desværre i nogles univers.

Jeg havde forleden en længere diskussion med min fætter, der ikke gad se "gamle" film. Jeg spurgte ham så, hvad han mente med gammelt og fik svaret "alt før 1990".

Diskussionen startede med, at han lige havde set "The Fog" - remaket fra 2005 - som han syntes var dårligt. Derfor greb jeg jo teten og anbefalede Carpenters klassiker fra 1980, men da den jo desværre er fra før '90, ja så blev den straks fejet af banen som en potentiel filmoplevelse.

Ærgeligt med sådan en holdning, da man udelukker sig selv fra at se alle de vidunderlige filmhistoriske perler - men dem om det.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#13 filmz-casper21021989 17 år siden

#12#

okay, carpenters the fog er jo suveræn! den nye er da alt for ringe i forhold til den gamle.. nej, nej...

men må os indrømme, at jeg finder de nye TCM meget bedre end den originale...
Gravatar

#14 wiseguy 17 år siden

Jeg er nok én af de brugere her på sitet, der har været størst fortaler for 2003 remaket af TCM. Efter min mening var den 100 gange flottere og langt mere underholdende end originalen. Jeg så filmene i omvendt rækkefølge og blev temmelig skuffet over originalen.

I går så jeg så nyeste skud på stammen ”TCM: The Beginning”. Hvilken total skuffelse og nedtur!!
Filmen er kedelig, uvedkommende og frem for alt unødvendig!!! Der er absolut intet nyt under solen i forhold til 2003-udgaven. Nogen steder virker den næsten som et remake af 2003-versionen. Jeg blev ganske enkelt røv irriteret, da en af tøserne skulle jages gennem slagteriet af Leatherface.
Jeg elsker splat og gys, men for første gang siden ”Cannibal Holocaust” blev jeg faktisk en smule forarget og frastødt af den udpenslede vold. Plottet er så papir tyndt, at filmen ender som en tour de force i afstumpet vold og tortur og det bryder jeg mig egentlig ikke om! Forstå mig ret, Jeg vidste udmærket, hvad jeg gik ind til, men der er grænser og hvis I har set ”Cannibal Holocaust”, så ved I hvad jeg mener.
”TCM: The Beginning” er næsten lige så ringe som ”Cabin Fever”, så jeg vil på det kraftigste fraråde jer at bruge penge på en biografbillet. Den kan sku’ dårligt nok skralde an på DVD og kommer med garanti aldrig til at stå i min samling!
2/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#15 filmz-sk-vilderen 17 år siden

altså nu har jeg set filmen, og synes den er pisse god... Men Aldersgrænsen skal tages meget alvorligt, for det er en yderst voldelig film... stikker saw mange gange ;)...

Alt det tortur og du ser det hele.. :)

Indledningen er okay, men som anmelderen skriver, så ønsker jeg også en lidt længere fortælling og familien hewitt..

men alt i alt den bedste texas chainsaw ever... kan ikke tage de folk seriøs som mener , at de gamle kult film er bedre end de nye remake.. det var da en omgang bæ...
Gravatar

#16 dyg 17 år siden

#15 - Jeg har det super godt med, ikke at blive taget seriøst af en, der kalder originalen for "en omgang bæ".
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#17 Bates 17 år siden

Den originale vil altid være den bedste i mine øjne. Klart en af mine favorit film.
Gravatar

#18 filmz-vassago 17 år siden

#14: Helt enig, jeg har ligeledes forsøgt og forsøgt at finde den gamle interessant - men den er også i mine øjne en omgang bæ :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#19 filmz-Zaltiel 17 år siden

Jeg er også helt klart til den gamle version, så noget af den nye for et stykke tid siden, og jah, den var ret så ringe. Er i det hele taget ikke meget for nutidens "gyser" film, for mig ser det mest ud som om at de forsekellige instruktører har en intern konkurrence om hvem der kan lave den mest blodige film, og for mig er blod over det hele en masse latterlige forsøg på shock effekter og teenage piger der skriger ikke = gyser film. Og lige for a quote en fra IMDB forummet der siger noget, jeg vil gi personen ret i "I think the problem is people nowadays are so jaded...if it's not gory or flashy they dont find it scary" Dette blev sagt i et forum hvor der blev diskuteret gyser film, og jeg mener denne person har fat i noget, jeg syntes f. eks. The Changeling (1980) er uhyggelig pga den eeri og creepy steming der er, og ikke fordi det flyder med blod eller der er mærkelige monstre over det hele, eller som mindfucker så fint siger det, retarderede med en motorsav, der er faktisk igen af delende (shock horror!!!!!!:O) , men den får det til at løbe koldt ned af ryggen. I det hele taget gysere fra 1940-1990 er i min verden uhyggeligere end hvad der bliver lavet idag.
Gravatar

#20 NightHawk 17 år siden

# 15 & 18 -

Syntes i skyder helt ved siden af her, ved at kalde den originale TCM fra 1974 for en omgang bæ! Hvad fanden er det for noget crap at skrive om en gyserklassiker. At i kan finde remaket bedre, er mig ærlig talt lidt af en gåde. De to følgende indlæg er kopieret fra tidligere, (ja det er dovenskab, men jeg sidder samtidig og skriver på en anmeldelse i what we saw tråden, så bær over med mig). Ku' egentlig heller ikke forklare det bedre end jeg gør her. :)


14/7-05

Den gamle Texas Chainsaw, gjorde på minimalistisk vis, ufattelig god brug af suspense, som virkemidel. Stort set intet blod og blot ved hjælp af antydningen's kraft var det nok til at fremskaffe gyset hos publikum. Den nye derimod elskede at svælge i blodige detaljer, som om folkene bag filmen lige ville være hel sikre på at, fortælle alle os idioter der så den, hvad der foregik. Det viser tydelig mangel på talent hos instruktøren, at han behandler sit materiale og sit publikum, som om det ragede ham en papskid.

14/12-05

Grunden til, at jeg absolut hader Texas Chainsaw Remaked, er at instruktøren tydeligvis intet begreb har om at opbygge en film, med en stigende spændingskurve og flere steder i ren og skær talentløshed vælger den nemme udvej, kaldet splat og jo mere af det jo bedre. Han har åbenbart læst en analyse et sted om, at det er sådan de unge skal ha sagerne serveret.

I den gamle er der stort set intet blod og i den første parterings scene i originalen har Tobe Hoober valgt, at filme Leatherface's psykopastiske udskæring af en af de unge samt ophængningen af pigen på krogen, fra vinkler så man ikke ser tigene direkte, men derimod er overladt til ens egen fantasi om de ting der sker. Det virker efter min mening 100 gange bedre, end den måde Remaket har valgt at gå amok på.

Her set vi alt, sågar krogen der borer sig ind i ryggen og godt ind i huden, imens blodet sejler ned af benene. Det er jo også en måde at lave gys på, ved at forarge folk med den direkte vold. Jeg syntes ærlig talt bare det er for nemt, at gøre det på den facon.

Og så kan instruktøren i den nye godt li sine billeder. Rigtigt gogt enda, hvilket tydeligt afsløres i scenen, med skudhullet i bagruden af vognen. Jeg tror mindst 4-5 gange man får en kamera tur ind og ud af det blodige hul. Det er overdrevet og ligegyldigt selvgladhed.

Derudover er der mange dårlige beslutninger i handlingen, mht. den uventede hjælp Jessica Biehl får tilsidst da hun er fanget samt den måde som hendes kamp imod den abnorm store Leatherface foregår på. Ret skod agtigt! Slut-scenen, som jeg skrev tidligere er pinlig kopiering af Blair Witch Projekt og når på ingen måde den groteske rædsel fra originalen. Det er ren terror, hvorimod remaket er smart lir.

Mht. skuespillet kan vi godt blive enige om at det ikke ligefrem er specielt godt i den gamle. Det er ren amatør-aften, på den front og der spiller de bedre i den nye, ingen tvivl om det. Men det er jo sådan set ligegyldigt, når det ikke er det filmene handler om eller var Tobe Hoopers ide med sin originale Texas Chainsaw.

Vdr. det her gamle indlæg, burde jeg næsten gøre en karriere som synsk fremtidssigerske. Det viste sig jo at holde 100 % TCM : The Beginning var ligepræcis så dårlig som forventet og hvordan man kan gi' den mere end max 2 stjerner for billedesiden, undrer jeg mig sgu meget over. 4 stjerner er en ufortjent høj score IMO.

17/9-06

Tror TCM : The Beginning ligsom sin forgænger, remaket af Tobe hoopers originale gyserperle, blir middelmådig standard splat MTV style.

Lækkert produceret, unødvendigt grafisk voldelig og hysterisk i sit forsøg på at stadfæste sin egen beretigelse.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."

Skriv ny kommentar: