“The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning” er mindst lige så blodig og visceral som sine forgængere, og midt i al torturen, lemlæstelsen og den ubønhørlige afvisning af vedkommende fortælling, præsenterer dette rædselskabinet os faktisk for gyset i det ubehagelige. Det er nok morbidt og ikke så lidt ude på et overdrev, men skarp og præcist eksekveret, og uden formildende forbehold som publikum kan gemme sig bag. Det fysiske gys har ganske vist været iscenesat mere intelligent andre steder, men hvad gør det med en horrorfilm, der taler til mellemgulvet og nerverne i stedet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-vassago 17 år siden

#20:

Syntes i skyder helt ved siden af her, ved at kalde den originale TCM fra 1974 for en omgang bæ! Hvad fanden er det for noget crap at skrive om en gyserklassiker.

Øhh, jeg kan jo passende sende den tilbage med et "Hvad fanden er det for noget crap at skrive om folks indlæg?" - er man nu ikke længere berettiget til at have en holdning til en film...

Jeg kan sagtens se en gammel gyser/horror/slasher, og finde den interessant - men Hoopers film er i mine øjne uinteressant rent "filmisk", jeg vil give den kredit på andre områder, men som film har jeg ikke meget tilovers for den.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#22 NightHawk 17 år siden

# 21 -

Du har selvfølgelig ret til, at mene lige hvad pokker du syntes. Jeg mener bare at den måde, at beskrive en film på virker temmelig plat og unuanceret. grunden til at jeg reagerer så "hårdt" er, at jeg selv finder originalen for genial.

Hvis du syntes den gamle er så elendig, ku' du måske lige uddybe hvad og hvorfor i et par sætninger. Det er såmænd blot det jeg savner her. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#23 filmz-vassago 17 år siden

Jeg kan ikke ligefrem se det geniale "Chainsaw", eller hvad der skulle være mere genialt ved den, end ved så mange andre i genren.

Filmen og ikke mindste historien preller af på mig, det virker ikke plausibelt - forstået på den måde, at jeg ikke kan æde det, og tager mig selv i at ryste på hovedet - det virker for åndsvagt.

Den er jo unægtelig sjovere end den er uhyggelig, hvilket jeg ikke regner med at være Hoopers ide - og den suspense du snakker om, er i mine øjne totalt fraværende. Jeg har oplevet mere suspense i et afsnit af Scooby Doo, og mindes ikke at jeg på noget tidspunkt fandt filmen skræmmende, kun når "skuespillerne" åbnede munden, det er jo rystende hvor ringe de kan findes.

At den er minimalistisk kan jeg godt give dig ret i - men absolut ikke på den gode måde. Det bliver for minimalistisk - det går bare ikke uden en anstændig historie, et rimeligt budget og slet ikke når castet er en flok skuespillere, der har omkring ligeså meget talent som en guldfisk.

Man kan fjerne en eller to af de forudsætninger for en film, og stadig levere et stykke håndværk - men man ikke seriøs sige, at "Chainsaw" indholder bare en af de tre ovenstående ting - og hvad sker der for Daniel Pearls billeder? Det ligner jo jeg ved ikke hvad. Ikke et under at mandens senere portfolie består af film som "Invaders from Mars", "A Return to Salems Lot" og det kommende megahit "AVP2" - og ikke at forglemme remaket af "Chainsaw", og jeg som troede at man lærte af sine fejl...

Jeg vil til slut også gerne lige slå fast, at jeg altså heller ikke brød mig specielt meget om remaket.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#24 NightHawk 17 år siden

# 23 -

Det var set i forhold til remaket og prequl'en, at jeg mener Tobe Hoopers måde at fortælle historien på er mere genial udført. Og det bunder vel i, at jeg foretrækker suspense frem for grafisk vold.

Historien er jo plausibel i det, at noget lignende med massemorderen Ed Gein har fundet sted i virkeligheden. Hvorfor sku' en kanibalfamilie ikke ku' leve langt ude på lars tyndskids marker. Det kan jeg da godt se som værende realistisk i en hvis form. De er jo i bund og grund stadig mennesker og ikke overnaturlige monstre.

Kan slet ikke se, hvor den gamle film er sjov henne. Jeg må indrømme at jeg sad, (dels pga. de rygter om, at den sku' være dybt pervers, som jeg havde hørt om TCM, før jeg i sin tid så den), helt ude på kanten af sofaen i spænding og blev grebet fra start af John Larroqutte's dystre voice-over. Jeg syntes ret hurtigt man glemmer alt om hvor dårligt skuespillerne spiller, når først gruppen af de unge når frem til huset.

Men vi kan da trods alt sagtens blive enige om at skuespillet, set isoleret, i den gamle er på et rent amatør niveau. Det skriver jeg også i # 20. Ingen tvivl om at Jessica Biehl som final girl er markant bedre end sin forgænger. Men det er, IMO, så også det eneste positive at sige om 2003 versionen.

Mht. det minimalistiske syntes jeg omvendt dig, at det passer perfekt til filmen. Den blir mere rå, mere som en dokumentarfilm og dermed kommer den IMO, til at virke mere ægte og intens. Den nye er jo blot gøjlershow af lækre producerede billeder, som man sidder og betragter men uden at leve sig ind i på samme måde.

At det var samme fotograf må jeg indrømme, var gået hen over hovedet på mig. Så kan man vel kun konkludere, at han startede godt i TCM 1974 og endte foreløbigt skidt i TCM 2003. Ja, utroligt at den samme mand kan ha' så stor forskel i sin fotografering. Han må ha' tabt gnisten undervejs, må man gå ud fra, siden 70'erne.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#25 filmz-vassago 17 år siden

Historien er jo plausibel i det, at noget lignende med massemorderen Ed Gein har fundet sted i virkeligheden. Hvorfor sku' en kanibalfamilie ikke ku' leve langt ude på lars tyndskids marker.

Jeps, og X-files er baseret på sande begivenheder... 1% fact, 99% fiction.

Jeg syntes ret hurtigt man glemmer alt om hvor dårligt skuespillerne spiller...

End ikke demente plejehjemsbeboere ville glemme det :) Havde jeg kunne løsrive mig fra min irritation over dem, ville jeg måske have set filmen med andre øjne. Jeg sad dog bare og blev mere og mere irriteret. De bar den største del af skylden for at jeg ikke fandt den speciel god - men sjov.

Mht. det minimalistiske syntes jeg omvendt dig, at det passer perfekt til filmen. Den blir mere rå, mere som en dokumentarfilm og dermed kommer den IMO, til at virke mere ægte og intens.

Jeg havde det mere som de feriehjemme-videoer venner har skudt - og som man bare ikke gider at se, og værst er alt er det når det er nærmest uredigerede, så ferien fra Tenerife er 7 timer. Jeg synes det blev for meget af det "gode".

Men det er smag og behag, og hvad man lige falder over. Jeg kan f.eks godt lide "Night of the Living Dead" som måske ligeledes er crappy når det kommer til mange ting, men den havde bare et eller andet over sig.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#26 dyg 17 år siden

#24 - Enig.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#27 NightHawk 17 år siden

# 25 -

Syntes det er en ret dårlig sammenligning du laver med X-Files, der jo for 95 % af afsnittendes tilfælde, var sci-fi orienterede eller omhandlede myter og religiøse mirakler og forbandelser.

Nu er kanibalisme jo ikke ligefrem noget hokus pokus taget ud af den blå luft. Så ku' man jo også bare sige at de kanibalstammer, der lever i Afrika er ren fiction ?

Med de enorme afstande de har til hinanden ude på landet i USA, er det vel ikke helt utænkeligt, at sådan noget ku' finde sted i større eller mindre målestok, uden at nogen opdager det.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#28 filmz-vassago 17 år siden

#25:

Nu er kanibalisme jo ikke ligefrem noget hokus pokus taget ud af den blå luft. Så ku' man jo også bare sige at de kanibalstammer, der lever i Afrika er ren fiction ?

Med de enorme afstande de har til hinanden ude på landet i USA, er det vel ikke helt utænkeligt, at sådan noget ku' finde sted i større eller mindre målestok, uden at nogen opdager det.


Nej, det ses sikkert jævnligt i større eller mindre målestok, at en galning går amok med motorsav i et rent splatter-orgie, mens han hopper rundt i tøj og masker lavet af menneskehud og kropsdele. Bevares så var der Ed Gein, men så bliver det vist hellere ikke værre (som om det ikke var slemt nok) - og den ene sag, får mig ikke til at sidde på kanten i rædsel mens jeg ser "Chainsaw" af frygt for at det kunne ske for mig, eller for andre.

Mht til de kannibalistiske stammer så tager du fejl - især hvis du tror de lever i Afrika. Der er ikke noget der tyder, eller har tydet på kannibalistiske tendenser i deres historier, i hvert fald ikke umotiveret, kun under krige og enkelte tilfælde i forbindelse med naturmedicin. Der er dog EN stamme tilbage som enkelte påstår at være kannibalistisk, og det er Korowai / Kolufo - men beviserne er nu stærkere for at de ikke er det, og ikke har været det de sidste 20 års tid. Dertil kommer også, at det er jo ikke er kannibalisme som man ser på slasher/horror-film, totalt umotiveret og kynisk, men en del af deres kultur og religion.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#29 filmz-vassago 17 år siden

Syntes det er en ret dårlig sammenligning du laver med X-Files, der jo for 95 % af afsnittendes tilfælde, var sci-fi orienterede eller omhandlede myter og religiøse mirakler og forbandelser.

Sammenligningen skyldtes udelukkende, at man skal tage "Based on a true story" med forbehold når du selv nævner Gein. Der er en tendens til at der bliver pyntet ret meget på historierne.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#30 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Var der ikke et afsnit af x-files, som tog udspring i denne historie ???
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***

Skriv ny kommentar: