“The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning” er mindst lige så blodig og visceral som sine forgængere, og midt i al torturen, lemlæstelsen og den ubønhørlige afvisning af vedkommende fortælling, præsenterer dette rædselskabinet os faktisk for gyset i det ubehagelige. Det er nok morbidt og ikke så lidt ude på et overdrev, men skarp og præcist eksekveret, og uden formildende forbehold som publikum kan gemme sig bag. Det fysiske gys har ganske vist været iscenesat mere intelligent andre steder, men hvad gør det med en horrorfilm, der taler til mellemgulvet og nerverne i stedet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 filmz-vassago 17 år siden

Jo, der var vist et afsnit, hvor Mulder og Scully tager ud på bøhlandet, og støder på nogle indavlede gutter der myrder et par stykker, og en mor uden lemmer der ligger under sengen. Meget mærkværdigt afsnit.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#32 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Det mente jeg nok ;)

Jeg må ærligt indrømme, at jeg er godt træt af denne type film, som jo også tæller både Wrong Turn og Hills Have Eyes, men desværre også en klassiker som Udflugt Med Døden :-/

---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#33 HonoDelLoce 17 år siden

Er der i øvrigt nogen af jer, der har set det afsnit af X-files, hvor Mulder og Scully tager ud til en lille landsby, hvor der i et stort hus bor en lille indavlet, rødhåret og uhyggelig pige helt alene, som har en lille abe og en hest, hun kan løfte over hovedet?

:)

Venligst lånt af Brian Mørk..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#34 NightHawk 17 år siden

# 28 & 29 -

Muligt at kanibalismen så ikke har hersket i Afrika, sådan som jeg lige umidelbart ku' forestille mig, men den har trods alt eksisteret, som du selv kommer ind på og mht. den stamme du nævner ku' man i princippet tale ligså meget for dens brug af kanibalisme, som det modsatte tilfælde, da det jo kun er rygtebaseret.

Mener da også at ha' set nogle naturprogrammer, hvor man har fundet beviser på kanibalistiske stammer i junglen i sydamerika.

Anywhoo, jeg er da udemærket godt klar over, at der er stor forskel på eksempelvis stammerne og så det der foregår i TCM. Det var nu mere et eksempel taget frem, fordi du så hårdnakket påstår, at det er et helt utænkeligt scenarie det der foregår i TCM. Det mener jeg så ikke at det er og længere kommer vi vel ikke på det punkt.

Desuden så er jeg skam også godt klar over, at Ed Gein blot fungerede som inspiration til Tobe Hoopers handling. Det er jo ikke ligefrem nogen hemmelighed, at det forholder sig sådan. Alligevel finder jeg ikke handlingen for fuldstændig urealistisk. Tænk lige på, at Leatherface jo ikke går ned til købmanden i det udstyr og køber to kvarte piskefløde og en romkugle og så daffer afsted igen med ugens avis under armen.

Tossen forlader jo aldrig huset/farmen, kanibalfamilien lever i. Alt det praktiske ud ad til, tar broren, (tankpasseren i den gamle) og (Politimanden i den nye) sig jo af og fungerer jo derfor som dække for folk der sku' blive mistænkelige.

Syntes da Tobe Hooper har dækket sig godt ind via den funktion i handlingen.

# 32 -

Ja, jeg kan nu godt li' den her type film men selvfølgelig er det ikke alt i den genre der er go' underholdning.

TCM 1974 - Klassiker.

Udflugt med Døden - Klassiker.

Wrong Turn - Ser jeg som en hyldest til 70'er gyseren, der bla. mixer de to ovenstående glimrende sammen, men alligevel formår at fremstå frisk og sprudlende i sin handling.

The Hills Have Eyes Det være sig både gammel som ny, kan jeg til gengæld ikke fordrage. Dårlig handling og rædselsfuldt skuespil, for begges vedkommende.

Btw : X-Files afsnittet med de indavlede syntes jeg var et af de bedste enkelt episoder.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#35 Yoda 17 år siden

#34

Btw : X-Files afsnittet med de indavlede syntes jeg var et af de bedste enkelt episoder.

Ja, det er også et af mine favorit afsnit. Tror sgu, jeg smækker det på i aften.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#36 filmz-vassago 17 år siden

Det var nu mere et eksempel taget frem, fordi du så hårdnakket påstår, at det er et helt utænkeligt scenarie det der foregår i TCM.

Jeg har vist aldrig påstået hårdnakket at det ikke kunne finde sted, da jeg da ved at der er både typer som Gein og Meiwes. Det ligger bare så fjernt fra min virkelighedsopfattelse at det for mig ikke er skræmmende - og filmen derfor oftere er mere komisk end alvorlig, alene derfor virker det hele urealistisk og som enhver anden slasher/horror film. Hele stilen, kameraføringen, skuespillere medvidere giver ikke mig den intense, rå og dokumentariske feeling du har oplevet - den giver mig den samme oplevelse som når jeg har set "Elm Street", "Jason" osv.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: