På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 PredatorX 13 år siden

a@babo (50) skrev:
Overholdelse af forholdsregler i krig køber jeg satme ikke.


Ahh nu må du fandeme lige vågne op kammerat :) Snak med nogle der har været i ildkamp og hør dem ad hvor vigtigt det er at handle præcis efter gældende regler.

Hvad tror du der ville ske, hvis alle bare gik i panik og handlede efter eget hovede så snart de var i kamp? Som soldat skal du kunne stole på din sidemand. Den eneste måde man kan det, er at alle holder sig til samme regelsæt. Ellers vil en deling være færdig på ingen tid.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#52 PredatorX 13 år siden

a@babo (50) skrev:
Skråt op med praksis


Du ville være en meget ringe soldat ;)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#53 PredatorX 13 år siden

Bruce (49) skrev:
Hurt Locker fremviser mennesketyper, skæbner og scenarier som er særdeles mulige og da især indenfor et fiktionsunivers


Nu gik min kritik jo også på at filmen ikke er realistisk indenfor vores univers. Indenfor et fiktionsunivers er den da bestemt realistisk :) Mennesketyper, skæbner osv er heller ikke helt ved siden af. Men scenarierne er.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#54 filmz-ab 13 år siden

#51

Jeg er altid nogle gange vågen :-)

Jeg er altså udmærket godt klar over vigtigheden af regler. Jeg kender skam flere af mine venner der har været i både Irak og andre steder, som soldater, og har også familie, der har oplevet krig. Regler og deraf opførsel kan være nok så vigtig, og understreget med både fed og kursiv, men når man først står i situationen, gælder regler altså ikke altid. Som sagt før, så ville det ikke være første gang i historien, at soldaterens opførsel, bevidst såvel som ubevidst, har fejlet og været under al kritik.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#55 filmz-ab 13 år siden

#52

Jeg er også mere den fredelige kriger :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#56 filmz-Bruce 13 år siden

PredatorX (53) skrev:
Nu gik min kritik jo også på at filmen ikke er realistisk indenfor vores univers. Indenfor et fiktionsunivers er den da bestemt realistisk :) Mennesketyper, skæbner osv er heller ikke helt ved siden af. Men scenarierne er.


Jeg ser nu intet i fortællingen, som er usandsynligt ifht. den virkelige verden, ej heller scenarierne. Man kan godt kalde alle scenarier usandsynlige eller urealistiske, som indenfor vort snævre afgrænsede univers, jordens samlede mængde af verdens faktiske hændelser, ikke er hændt endnu. Dvs. de urealistiske begivenheder, som sker i morgen er qua deres eksekvering pludselig realistiske.

Abu Ghraib var urealistisk igår, men realistisk i dag. Det urealistiske bestod i, at "mennesker ikke handler sådan i den amerikanske hær". Dine "gældende regler" er så ikke meget værd, når der pludselig findes mennesker, som handler på en måde, der går udover "det sædvanlige".

Realismen må være at finde, ikke i retningslinier, traditioner eller formodninger, men i den omfangsrige viden man har om mennesker og psyke i forskellige omgivelser og situationer og hvorledes det resulterer i et uendeligt antal muligheder. INTET i Hurt Locker, hverken personer eller handlinger eller muligheder indenfor de scenarier de opererer, synes usandsynligt. Faktisk ser det hele ganske muligt ud i mine øjne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#57 filmz-ab 13 år siden

Bruce (56) skrev:
INTET i Hurt Locker, hverken personer eller handlinger eller muligheder indenfor de scenarier de opererer, synes usandsynligt. Faktisk ser det hele ganske muligt ud i mine øjne.


Præcis. Og vel også grunden til, at man tror på filmen. Man tror på at det sagtens kunne forholde sig sådan, og udvikle sig sådan, som beskrevet i filmen.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#58 Locke 13 år siden

Jeg er nu enig med PredatorX. Jeg tror simpelthen ikke på filmen. Jeg tror rimelig hurtigt sådan en mand som ham Renner portrætterer enten var gået til af sig selv eller blevet stoppet. En mand der bare gør hvad han selv vil, er der simpelthen ikke plads til i militæret. Jeg tror sagtens han kan have gået gungho en enkelt gang eller to, men simpelthen ikke så mange gange som filmen giver udtryk for.

I min bog er filmen godt lavet, men historien virker ikke særlig troværdig på mig
6/10
Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#59 PredatorX 13 år siden

Bruce (56) skrev:
jordens samlede mængde af verdens faktiske hændelser, ikke er hændt endnu.


Det er sandt, men nu er filmen jo altså datid og ikke i en hverken fjern eller nær fremtid. Og nogle af filmens hændelser KAN bare ikke lade sig gøre. Ikke nu. Ikke igår. Så kan du stille nok så mange x faktorer op som retfærdiggør at du selv tror på filmen. Og det er også helt fint :) Jeg påpeger såmænd bare at jeg ikke tror på den, hvilket jeg så har gjort rede for :)

Bruce (56) skrev:
Realismen må være at finde, ikke i retningslinier, traditioner eller formodninger, men i den omfangsrige viden man har om mennesker og psyke i forskellige omgivelser og situationer og hvorledes det resulterer i et uendeligt antal muligheder


Jeg er som sådan enig, men indenfor militære rammer er det hele bare noget mere snævert. Ihvertfald hvis man fortsat skal have en karriere inden for de rammer.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#60 PredatorX 13 år siden

a@babo (57) skrev:
Præcis. Og vel også grunden til, at man tror på filmen. Man tror på at det sagtens kunne forholde sig sådan, og udvikle sig sådan, som beskrevet i filmen.


Nogle tror også at Månen er en planet hehe.. :D
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: