På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 RasmusFL 14 år siden

... får alligevel krig til at virke cool på en lidt ulækker måde.


Lyder faktisk svært dragende.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#12 loki 14 år siden

Skal lige høre; bliver der på noget tidspunkt sat spørgsmålstegn ved hvem som laver og placerer disse bomber? Er det udelukkende en 2-parts skildring?
www.peakoil.dk
Gravatar

#13 PredatorX 14 år siden

loki (12) skrev:
Skal lige høre; bliver der på noget tidspunkt sat spørgsmålstegn ved hvem som laver og placerer disse bomber? Er det udelukkende en 2-parts skildring?


Ikke rigtigt nej...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#14 The Insider 14 år siden

Bruce, har du i øvrigt erfaringer med nogle af de italienske sites? Det ene var lutter italiensk, så jeg håber, jeg har trykket på de rigtige knapper :-)
War. War never changes.
Gravatar

#15 filmz-Bruce 14 år siden

#14 Har kun bestilt fra dvdland.it og dvd.it før og jeg tog chancen mht. det italienske :) Pakkerne NÅEDE frem :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 The Insider 14 år siden

Awesome! Jeg krydser fingre :-)
War. War never changes.
Gravatar

#17 filmz-Bruce 14 år siden

Det forstår jeg godt! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#18 Lord Beef Jerky 14 år siden

Jeg har det som #3. Filmteknisk er filmen helt i top... fint skuespil (måske ikke fantastisk, som mange andre synes), fantastiske spændingsscener der følger en fin spændingskurve og fin instruktion. Dog, som anmeldelsen også selv udpeger, mangler der en rød tråd, og det tændte jeg fuldstændigt af på. At blive smidt direkte ned i slagmarken, og se den ene spændingsscene efter den anden uden nogen form for mening eller indhold (for hvad er i sidste ende egentligt meningen med filmen?), virkede modsat på mig end alle de positive anmeldelser jeg har set. Det er på ingen måde en dårlig film (hvis man da skal kalde det en film), blot en meget sært opbygget film. Jeg synes sgu egentligt bare den mangler et mere direkte budskab, en rød tråd og en form for karakterudvikling, for når flot opbyggede spændingssekvenser virker kedelige pga. gentagelser uden substans, så springer jeg fra.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#19 PredatorX 14 år siden

Jeg synes det er fint at hun (instruktøren) slet ikke tager stilling, og bare viser os det som det umiddelbart er. Ingen lam rednings aktion eller historie eller noget.. Man følger bare soldaternes liv. Om man så finde det underholdende er en smagsag, jeg synes bare ikke man kan klandre hende for ikke at hollywood'isere den.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#20 Lord Beef Jerky 14 år siden

Nu er det næppe en Hollywoodisering jeg eftersøger, blot en rød tråd og en mening med filmen. Hvis man blot vil lave en dokumentar, vil jeg foretrække en rigtig dokumentar. For mig er film en form for vision, et kunststykke om du vil, men "The Hurt Locker" er jo slet ikke i nærheden af en film med et egentligt budskab (ikke for mig i hvert fald), blot realistisk fiktion, og det kan jeg ikke rigtigt bruge til noget. Hvis det derimod var en dokumentarfilm, havde mine tanker og forventninger været et helt andet sted. Der ville jeg forvente en nogenlunde objektiv skildring af virkeligheden, og sikkert været chokeret over hvad jeg så i filmen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: