På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 PredatorX 13 år siden

a@babo (40) skrev:
Nu kan en film vel heller ikke være 100% realistisk, også selvom den enten bygger over en virkelig hændelse, eller blot forsøger at være realistisk. Jeg ved ikke om du tænker på enkelte detaljer i filmen, hvor opførsel og handling ikke stemmer overens med virkeligheden? Men er der facit over, hvordan man reagerer i kampens hede, eller under pres og stres?


Nu er det jo ikke små detaljer at hovedpersonen får lov at rende rundt for sig selv som det passer ham på fremmed land. Det er som om at det hele er én stor børnehave og folk kan gøre som det passer dem. Det er ikke sådan det foregår i militæret. Og eftersom hele filmens handling og forløsning er afhængig af, at hovedpersonen kan gøre som det passer ham, synes jeg det går ret meget ud over filmens helhed. Korthuset vælter sammen for mig :)

Nej film behøver skam ikke være 100% realistiske. Det er de færreste. Både på et psykisk og fysisk plan, men The Hurt Locker fremstår på billedsiden realistisk, eller den vil gerne virke sådan.. Så synes jeg også godt man i det mindste havde kunne forsøge at lave historien derefter.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#42 filmz-ab 13 år siden

#41

Altså, nu har jeg ikke militært erfaring, så jeg kan kun tale ud fra, hvordan jeg oplevede filmen, og jeg havde ingen problemer med at købe historien. Jeg troede på det jeg så, og jeg troede på, at det sagtens kunne finde sted. More or less. Det er trods alt film.

Jeg ved ikke om de blot render rundt, som de vil. Jovist, Renner er pænt syg i potten, og retter sig ikke efter hans gruppe, men dette er jo netop skildringen. Vovehalsen, der tænder på at lege med ilden, og hvad der ligger til grund for dette. War is a drug. Havde Renner blot nikket ja tak til alt, så havde det ikke været møg vovehals over ham :-) Desuden blev han taget ved kontrollen, da han en aften forlod basen, i jagten på at hævne drengens død. Ofte går han jo blot udenom reglerne, og det ville ihvertfald ikke være første eksempel i amerikansk militær historie :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#43 PredatorX 13 år siden

#42

Jeg siger også bare hvad der passer og ikke passer i virkeligheden. Ikke hvordan du skal opfatte den :) Filmen er totalt urealistisk. Længere er den ikke... Men det skal da ikke afholde dig fra at synes det modsatte :) Nu er det heller ikke sådan at filmen i sig selv blev helt ødelagt for mig pga førnævte faktum. Jeg synes det er en fed film.. Dog bare ikke så realistisk en skildring som man havde kunne ønske det.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#44 filmz-ab 13 år siden

#43

Jeg har som bekendt et seksuelt forhold til insekter, fluer for at være mere præcis, og for at bolle den lidt endnu, så kunne jeg tænke mig at vide, hvad du bygger din kritik på? Er det egne militær erfaringer, eller viden om den menneskelige adfærd i krigszoner, eller er det blot din opfattelse af flmen, eller noget du har læst/hørt, der ligeså vel kan være på lige fod med alt andet? Tak :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#45 PredatorX 13 år siden

a@babo (44) skrev:
#43

Jeg har som bekendt et seksuelt forhold til insekter, fluer for at være mere præcis, og for at bolle den lidt endnu, så kunne jeg tænke mig at vide, hvad du bygger din kritik på? Er det egne militær erfaringer, eller viden om den menneskelige adfærd i krigszoner, eller er det blot din opfattelse af flmen, eller noget du har læst/hørt, der ligeså vel kan være på lige fod med alt andet? Tak :-)


Du kan jo relativt let gå ind på nettet og se forhold og hvordan militære operationer fungerer i praksis. Desuden har jeg højtstående soldater (som vel ikke længere er soldater) i familien :) Nej jeg har ikke selv været i krig eller lignende, så taler som sådan ikke af egen erfaring. Men jeg ved stadig hvad jeg snakker om...

Desuden ville jeg mene det var almen viden... But I guess not :)
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#46 filmz-Bruce 13 år siden

#45 Nu ser jeg spørgsmålet, at der er tale om en realistisk situation, relateret til "sådan som det foregår". Jeg er sikker på, der er krav og diverse til soldater, opførsel i krig etc. og at præmisserne i Hurt Locker IKKE er sådan det foregår ... altså efter bogen og sådan som flertallet ser det.

Men kunne det være, at fictions historien Hurt Locker faktisk er baseret på erfaringer fra bomb squads og på erfaringerne om, "hvad den slags" gør eller kan gøre, ved et menneske?

Så absolut er der mange soldater og veteraner, som protesterer og siger ... "sådan gik det ikke til"! Men hvordan ved de, hvorledes "det gik til", i andre regimenter, eller blot en eneste bomb squad? Jeg har hørt mærkeligere ting, end 99% af hæren inklusive hærledelsen, der ikke vidste, hvad den sidste procent foretog sig. Det er bl.a. derfor, at der kan udspille sig "ting", som i Valley of Elah, som alle veteraner ville klage over "det er ikke sådan det foregår".

Nej men sandheden er ofte mærkeligere end fiktion!

Artikel.

“He’s a fictional character, but I did certainly meet soldiers who willing to take extraordinary risks. And you have to realize that the film takes place in a very specific time, 2004. It’s not representative of the entire war.”
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#47 filmz-ab 13 år siden

#45

Almen viden er det vist ikke. Hvordan soldater reagerer og ikke reagerer i praksis, og i forskellige situationer, er der squ ingen facit over. Der er ganske vist regler, ligesom der er i fodbold, men overholdes de da? Der er som Bruce siger, altid nogen der gerne vil afvise og sige "sådan gik det ikke til". Har virkeligheden det ikke med at overgå fantasien :-)
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#48 PredatorX 13 år siden

Bruce (46) skrev:
sandheden er ofte mærkeligere end fiktion!


Helt bestemt :) Men lige hvordan det i praksis fungerer indenfor de amerikanske baser og særligt den pågældende rang som Renner har i filmen.. Well, sådan fungerer det bare ikke :)

Du kan sidestille det med de mange mange mange amerikanske film, hvor politi folk kan gøre hvad de vil, og som oftest kan gøre lige hvad det passer dem, hvis de da ellers bare lige fedter lidt for deres ene overordnede. Det ved vi jo alle sammen godt er pænt urealistisk. Ligesom en one-man-army er det :)

a@babo (47) skrev:
Hvordan soldater reagerer og ikke reagerer i praksis, og i forskellige situationer, er der squ ingen facit over


Det er der ikke nej, og det har jeg heller ikke på noget tidspunkt påstået :) Jeg har som sagt ikke kommenteret deres psykiske tilstand.

a@babo (47) skrev:
Der er ganske vist regler, ligesom der er i fodbold, men overholdes de da?


Nu håber jeg du er klar over, hvor tynd din sammenligning er. Fodbold er et spil. En leg. Krig er ikke nogle af delene, og jeg kan love dig for at regler er til for at blive overholdt. Og her kan jeg snakke ud fra egen erfaring, da jeg har taget erhvervsdykker certifikat hos søværnet. Alt fungerede efter søværnets regler og principper. Jeg er ret sikker på at intern praksis i en bomb squad er endnu mere anale.

Så uanset hvor meget du vil tro det modsatte, og jeg forhindrer dig på ingen måde i det, så er handlingsforløbet i The Hurt Locker på ingen måde lige med virkeligheden.
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#49 filmz-Bruce 13 år siden

PredatorX (48) skrev:
Helt bestemt :) Men lige hvordan det i praksis fungerer indenfor de amerikanske baser og særligt den pågældende rang som Renner har i filmen.. Well, sådan fungerer det bare ikke :)


Basen Abu Ghraib fungerede heller ikke "i praksis" som den gjorde. Hvilket den så alligevel gjorde, altså EFTER man fandt ud af, at den fungerede sådan. Så "fungerer ikke", findes ikke i min begrebsverden, når mulige scenarier, endda indenfor fiktion, skal udforskes og det endda af en mand, som personligt har afdækket begivenhedernes gang og stødt på personer som i filmen.

Du kan sidestille det med de mange mange mange amerikanske film, hvor politi folk kan gøre hvad de vil, og som oftest kan gøre lige hvad det passer dem, hvis de da ellers bare lige fedter lidt for deres ene overordnede. Det ved vi jo alle sammen godt er pænt urealistisk. Ligesom en one-man-army er det :)


Desværre. Det ved jeg ikke. Jeg har set utallige af urealistiske scenarier udspille sig på film, som var baseret på virkelige begivenheder. Realisme er ikke de regler som udstikkes af en hærledelse, som kun nødigt anerkender urealismen og det endda først når den er uladsiggørlig at modbevise. Realisme er IKKE, hvad vi får at vide, hvad der kan lade sig gøre eller ej. Hurt Locker fremviser mennesketyper, skæbner og scenarier som er særdeles mulige og da især indenfor et fiktionsunivers. Jeg ser på ingen måde noget urealistisk i Hurt Locker, udfra alt det, man allerede ved pågår og har pågået i Irak og Afghanistan og som til hver en tid har været "praksis" i krig.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#50 filmz-ab 13 år siden

#48

Jeg tænkte nok, at du fik min sammenligning galt i halsen :-)

Jeg kan kun sige. Skråt op med praksis. Overholdelse af forholdsregler i krig køber jeg satme ikke.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: