Det er sandsynligvis ikke helt let at begå en dyb actionfilm, men det lykkedes for hollandske Paul Verhoeven i 1990, da han tog Phillip K. Dick-novellen “Erindringer Engros” (originaltitel: “We Can Remember It for You Wholesale”) og gjorde den til allemandseje i biografmørket. Den 2. november 1990 fik “Sidste udkald” dansk biografpremiere, og det var en stor dag for alle danske cineaster. Den 9. august 2012 fik “Total Recall” dansk biografpremiere, og det var en dag som enhver anden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Lehrmann 11 år siden

Total Recall ano 1992 er altså ikke en dyb action film ud fra Dicks novelle. Tværtimod.
Gravatar

#12 Jack Slater 11 år siden

#11
Det har jeg også hørt, så når den nye (efter anmeldelsen at dømme) er mindre dyb så er det lidt noget skidt :(
Gravatar

#13 Jack Slater 11 år siden

Lidt off-topic: Er der egentligt nogle som ved hvad grunden er (om nogen) til at Paul Verhoeven ikke har instrueret en "holly-wood" film siden hollow man fra 2000?
Gravatar

#14 Høegh 11 år siden

Jack Slater (13) skrev:
Er der egentligt nogle som ved hvad grunden er (om nogen) til at Paul Verhoeven ikke har instrueret en "holly-wood" film siden hollow man fra 2000?



Svaret er i spørgsmålet.
Hollow Man
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#15 Richard Burton 11 år siden

Verhoeven instruerede Svarta Bögen (Zwartboek) i 2006. En pacifistisk krigsfilm, hvor det var tydeligt, at de medvirkende skud med løst krudt. Der sprang færre kinesere end i Gay Parade scenen fra The Dark Knight Rises.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#16 Danilochan 11 år siden

Har lige været inde og se den, og jeg synes absolut den er en tur i biffen værd. Det er ikke noget finkulturelt mesterværk, der skriver sig ind i historiebøgerne. Men den var rigtig flot udført, og der er masser af action - Slå hjernen fra, og husk popcorn ;-)


I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I've watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in the rain. Time to die.
Gravatar

#17 Hr. Nielsen 11 år siden

SIR Ridley Scott (15) skrev:
(Zwartboek) i 2006. En pacifistisk krigsfilm, hvor det var tydeligt, at de medvirkende skud med løst krudt.
Men der blev malet kønshår og det er også værd at huske på;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#18 Richard Burton 11 år siden

Thomas E. Nielsen (17) skrev:
Men der blev malet kønshår og det er også værd at huske på;)


Ja han kan noget med afklædthed :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#19 Cruiser 11 år siden

Den er lidt svær. Den originale "Total Recall" er jo klassisk, men måske også set med lige lovlig rosenrøde briller for -så- god er den heller ikke. Den nye Total Recall her er dog heller ikke noget specielt. Budskabet er noget sværere at få øje på end i den originale, og man ender hurtigt med at bare tænke på den som en actionfilm med memory twistet hvor han er en agent der har glemt han er agent.


Det -skal- dog siges, at jeg fandt den underholdende som actionfilm. Masser af skyderi, jagter, eksplosioner og slåskampe.

Dertil kan nævnes at filmen har et af de flotteste "visualisations" jeg har set i år. Fremtids samfundet er simphelthen skideflot visualiseret, og man bliver ofte serveret store enestående vistaer hvor det bliver demonstreret hvordan verden ser ud. "Downunder", med det evige regnvejr og formørket udseende, ligner nærmest noget der er taget lige ud af Blade runner. I kontrast til det er den britiske føderation der mere ligner et "Minority Report" hvor alting er clean og hvidt, med solskin der spiller hen over de futuristiske skyskrabere og snoede vejnet der transporterer folk rundt.

Man kan næsten se filmen alene for hvor meget arbejde koncept art afdelingen har måtte lægge i filmen.

Anmelderen har nok ret i at filmen ligger til 3/6 stjerner, men den skal tolkes lidt subjektivt. Hvis man er til en god gang aktion, så kan man nok godt få filmen op på 4/6, og hvis man samtidig har et blødt punkt for fremtidsvisioner af samfundet, så kan man nok også godt snige den op på 4½/6 stjerner for de har virkelig arbejdet på at få det til at se interessant ud.

Hvis man forventer en film med noget på hjertet, så skal man dog ikke forvente mere end 3/6 stjerner og nok springe over.
Gravatar

#20 Hr. Nielsen 11 år siden

Cruiser (19) skrev:
men måske også set med lige lovlig rosenrøde briller for -så- god er den heller ikke.
Siger hvem? Jeg personligt synes faktisk den ER så god;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: