Det er sandsynligvis ikke helt let at begå en dyb actionfilm, men det lykkedes for hollandske Paul Verhoeven i 1990, da han tog Phillip K. Dick-novellen “Erindringer Engros” (originaltitel: “We Can Remember It for You Wholesale”) og gjorde den til allemandseje i biografmørket. Den 2. november 1990 fik “Sidste udkald” dansk biografpremiere, og det var en stor dag for alle danske cineaster. Den 9. august 2012 fik “Total Recall” dansk biografpremiere, og det var en dag som enhver anden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 doom WAD 11 år siden

100 pct enig med ALT i anmeldelsen - på nær Kate B som jeg synes var super energisk på den gode måde.

Synes dog scenografien er fantastisk, selvom den - eller måske nærmere fordi den - trækker så meget på Blade Runner - vand, mørke, chinatown, selv de flyvende biler ligner.

Og respekten for Sorteneger-udgaven med små henvisninger - ikke mindst damen i gult med "two weeks" - var ganske lun.
Gravatar

#22 Kviesgaard 11 år siden

Så fik jeg også set den. Må tilstå, at jeg nok hælder mere til Schwarzenegger og Verhoevens udgave, end Farrells og Wisemans ditto. Skønt den sidste er meget flot at se på, så savner jeg nogle skurke, man elsker at hade. Oven i det, så blev jeg selv lidt irriteret over al den lens flares, som der er i flimen ( fik man ikke nok af det i den nye Star Trek? ).
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#23 Ericmase 11 år siden

Kviesgaard (22) skrev:
Oven i det, så blev jeg selv lidt irriteret over al den lens flares, som der er i flimen ( fik man ikke nok af det i den nye Star Trek? ).


Jo, men der var nok flere i "Super 8", hehe! :P
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#24 doom WAD 11 år siden

En ting der irriterede mig voldsomt var Cohagen, der var to talt u-uhyggelig. I den gl. version er han den perfekte skrivebordsskurk sublimt spillet af Beverly Hills Cop Bogomil (gider ikke lige slå op, hvad han hedder),
mens han i den nye træder til som martial arts mester i nævekamp, noget alle superskurke åbenbart synes at skulle kunne i nye film.
I den nye er han så mega vattet og kedelig, at man fattes ord over, at rollen er gået til ham der Ulla Ukendt og ikke til Bill Nighy, når man nu alligevel havde sidstnævnte på settet. Hans rolle som Matthias er jo så bette, at han må have nået at drikke 80 spande kaffe bag kameraet, mens han så de andre skuespillere hoppe rundt. Den tid kunne han have brugt bedre i rollen som Cohagen.
Gravatar

#25 Kviesgaard 11 år siden

Ericmase (#23) skrev:
Jo, men der var nok flere i "Super 8", hehe! :P


Skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg ikke har set Super 8.

Doc Doom (#24) skrev:
En ting der irriterede mig voldsomt var Cohagen, der var to talt u-uhyggelig. I den gl. version er han den perfekte skrivebordsskurk sublimt spillet af Beverly Hills Cop Bogomil (gider ikke lige slå op, hvad han hedder),


Så gør jeg det for dig. Skuespilleren hedder Ronny Cox, og ja, han var en bedre skurk i den origenale Total Recall fra 1990. Er også enig i dit kritikpunkt under spoilerboksen.

Synes også anmelderen på Filmz ( Nadia Parbo (NadiaRegitze) ) rammer plet med karakteristikken af den nye Total Recall i denne sætning:

http://filmz.dk/film/total-recall-2012/biograf skrev:
(...) er den nye flottere, mere elegant og meget kedeligere.


Men så er det da heldigvis godt, at man har 1990 udgaven stående derhjemme, i en 2 disk udgave.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#26 pleuph 11 år siden

Se den fordi den er flot, har gedigen action og rent faktisk er en genfortolkning i stedet for et remake! Fantastisk, nej. Værd at se? Absolut.
Pløf?

Oink!

Skriv ny kommentar: