Filmen bærer absolut præg af at være en Stephen Sommers-film. Den lugter af “The Mummy”, som når tusindvis af små mini-vampyrer slippes løs i en scene, der minder kraftigt om pygmæ-mumie-scenen fra “The Mummy Returns”. I starten af filmen bliver Dracula slemt forbrændt, men heles igen i hvad der umiskendeligt ligner Mumiens regeneration.

Et andet punkt er Sommers hang til at bruge CGI i enhver henseende. Ligesom de to “Mummy”-film er alle monstre i denne film lavet med CGI, og det bliver til tider for meget… absolut intet er overladt til fantasien, hvilket bevirker at stort set ingen af monstrene er skræmmende. Istedet tyes der til de efterhånden så velkendte chock-effekter, der dog næppe vil skræmme hærdede biografgængere. Effekternes kvalitet svinger også meget, fra det direkte dårlige og platte til det ekstremt flotte og kreative, som bl.a. når varulvene skifter form. Dette sker på en måde man ikke har set før, hvor de nærmest flår deres egen hud af.

Skal man sætte et prædikat på “Van Helsing” må det blive “popcorns-underholdning”. Plottet er originalt men rodet og skuespillet når aldrig de store højder. Læg dertil overdreven brug af CGI, der svinger meget i kvalitet og du har en temmelig typisk action-adventure film, der ikke vil opnå samme status, som de klassikere den bygger på.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Alex De Large 19 år siden

Pinlig. Og slutningen var stjålet fra Lion King.

PS: Hans navn er blevet ændret fra Abraham til Gabriel.
Gravatar

#2 Skobbolop 19 år siden

haha.. ja den med Lion King lagde jeg også mærke... og da min ven hviskede "mufasa" var jeg færdig af grin...

udemærket anmeldelse... er enig med den.. er dog lidt usikker om jeg ville give den 2 eller 3..
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#3 azathoth 19 år siden

Hmmm... det med Lion King er totalt gået min næse fordi... please explain... husk en spoiler warning ;)

Ved ikke lige hvor det Abraham kom fra... det er rettet nu!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#4 filmz-Alex De Large 19 år siden

#3 Well...

SPOILER: ;)

Slutningen med Kate Beckinsale der dukker op på himlen er Stephen Sommers da for dum til selv at finde på ;)
Gravatar

#5 filmz-Crystalstar1200 19 år siden

Ja, den var for tyk !

2/6 herfra 1 for Hugh og 1 til dejlige Kate, men selve filmen er flot visuelt, men ellers ikke noget specielt at råbe hurra for.

Personligt kan jeg nu bedre lide Peter Cushing som Van Helsing :o)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#6 azathoth 19 år siden

#4: Ahr of course... silly me! Tak fordi i belærer mig i al min uvidenhed! ;)
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#7 filmz-Alek 19 år siden

Ja, så var jeg inde og se den længe ventede (ihvertfald for mig) Van Helsing.
Og jeg må sige at jeg blev utroligt positivt overrasket, da størstedelen af anmeldere har svinet den mere eller mindre til!
Jeg så den i Imperial, og det store lærred giver den perfekte oplevelse! Den skal simpelthen ses på så stort et lærred man kan se den på!

Hugh Jackman er rigtig god i rollen som vampyr-bekæmper! Han har lidt af det hele, Charme, kølighed og er samtidig vildt cool! Han minder på mange måder, om James Bond. Og bare når man høre hans stemme tænker man, "Bond", han ville derfor være et oplagt valg, som den næste Bond i rækken, når Brosnan engang stopper.
Kate Beckinsale er aldrig set smukkere! Hun passer helt fint i rollen, som Anna (og hun passer for den sags skyld også "HELT FINT" ned i den stramme dragt, som hun bær i næsten hele filmen!).
Stephen Sommers, har taget lidt fra "the Mummy"-filmene, i denne. Humoren er der stadig blandt alle grusomhederne, der er action og effekter til overflod!
Alt er faktisk rigtig godt, i Van Helsing. Og man kan ikke rigtig beklage sig over noget.
Jo, måske at der ikke er planlagt en 2'er!
For det er HERLIGT at få et gensyn med alle monstrene, i en flot indpakket actionfilm, spækket med lidt af det hele!

Så, se bort fra de fleste anmeldelser, og tag ind i biografernes mørke, og bedøm selv!

5 ud af 6 stjerner!
Gravatar

#8 filmz-Alex De Large 19 år siden

#7 Det vil måske glæde dig at høre at Hugh Jackman er signed til en toer.

Men at Hugh Jackman passede ind i rollen er rigtigt nok. En mand med hukommelsestab der ser yngre ud end han faktisk er, og så også lige har de der ulve abstinenser ;)

Kate Beckinsale der sparker varulve røv? Hmmm...

Kevin J. O. Conner som ondskabens tjener... Ja ok, den har Stephen Sommers nok selv fundet på... Men jeg tror ikke det er til denne film :)
Gravatar

#9 filmz-nrg 19 år siden

#7 - jeg beundrer din evne til at slå hjernen fra, og bare nyde en film som denne. Jeg ville inderligt ønske at jeg kunne have opnået samme opfattelse som dig, da jeg igår aftes var inde og se Van Helsing, som jeg uden tvivl havde set ligeså meget frem til, som du beskrever i dit indlæg 8)

Da jeg forlod Biocity Esbjerg igår, omkring midnat, var det med en meget lad og demotiverende føelse i kroppen - jeg vidste at det jeg gik indtil var en action film, og med yndlings-sparke-røv-film som fx. Commando, behøver man ikke altid stille de vilde krav til logik, sammenhæng, tilfældigheder osv - men det her.. var simpelthen for meget.

Jeg nægter at side og bruge mere af min tankevirksomhed på at fundere over hvordan filmen er skrevet sammen, men jeg tabte flere gange kæben over hvordan "fænomener" i filmen bare på INGEN måde hænger sammen, eller på anden vis har en slags "mening" bag sig. Min gode biograf-buddy, sagde til mig at man ikke skal sidde og analysere, og tænke alt for meget over den slags film - hvilket jeg er yderst enig med ham i, men i Van Helsings tilfælde, var det nærmest en mindre katastrofe 8(

Hvis man ved med sig selv, at man sidder og kigger efter alle de små ting i film, og at ens hang til detaljer betyder meget for ens filmoplevelse - vil jeg ikke anbefale at man bruger hverken en fredag aften, eller små 70 kr på denne film.

Jeg håber mest af alt, at jeg sidder lidt alene med den opfattelse af filmen, så diverse biografgængere der har planer om at tage ind og opleve Hugh Jackman i fuldt firspring, kan få en god oplevelse ud af det 8)

Fortsat god lørdag, mvh nrg.
sambakki novadachi
Gravatar

#10 filmz-ibleif 19 år siden

well - kan kun sige, at jeg forlod Odense BioCity som en glad mand efter at have set filmen.

Det må da være træls, hvis man ikke bare kan lade sig underholde af en film som denne.

4/5 ud af 6 stjerner!

// Ibleif

Skriv ny kommentar: