Skuespillerne er overvejende irske og, med undtagelse af Cillian Murphy, stort set ukendte. Sproget er flydende irsk, hvilket der er god grund til, for i filmens verden bliver selv det at ytre sig på sit modersmål en politisk handling. Skuespillet er fremragende, og hvis der skulle være nogen form for tvivl om, at Cillian Murphy er en af sin generations største talenter, så burde denne film udrydde dem. Han er slet og ret blændende.

Visuelt er filmen betagende uden nogensinde at blive en glansbilledeforestilling. Menneskegrupperne bevæger sig nærmest poetisk glidende gennem landskaberne og filmens smukke naturscener giver en skærende kontrast til de barske begivenheder. Undervejs optræder der adskillige hjerteskærende scener, som det er temmelig svært ikke at blive påvirket af.

Vold avler vold, siger man, og det er en grum pointe, at irerne lærer hensynsløsheden af englænderne. Det er tydeligvis Loach’ mening, at filmen skal referere til Irakkrigen, men uanset om sammenligningen holder vand eller ej, er historien fyldt af (desværre) eviggyldige temaer og er rigelig stærk til at stå på egne ben. Som et billede på de mekanismer, der forvandler fredselskende mennesker til idealistiske fanatikere, er filmen fremragende, og stort set uden sidestykke. Det er muligvis en sørgmodig vind, som ryster kornet, men der er alt mulig god grund til at lægge øre til den.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Scarface 17 år siden

Ville jeg gerne se.
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#2 Zabriskie 17 år siden

Det var da egentlig et imponerende film-ensemble Cannes festival havde sidste år. Hvis denne film er bedre end "babel" "Pans Labrint" og "Volver" er det helt sikkert et must see...
Le temps détruit tout
Gravatar

#3 filmz-maxhh 17 år siden

Lyder enormt interessant... om ikke andet er det en spændende epoke, og så ér irsk accent som sød musik i mine ører... ;o)

Mvh

MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#4 mini_jette 17 år siden

Denne film er simpelthen så dejlig..! Sjældent har jeg været så involveret i det drama der udspiller sig på den store skærm... Skuespilspræstationerne er slående og med den smukke irske natur som baggrund i en tænderskærende historie kan jeg ikke andet end at give den topkarakter og anbefale den til alle der gider høre på mig..!!
6/6
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#5 filmz-kain- 17 år siden

Jeg så den i sommers da jeg var i London, men da der ikke var undertekster på filmen og lyden i biografen ikke var så god, havde jeg svært ved at forstå nogle ting, og det ødelagde mit helhedsindtryk.
Gravatar

#6 Skeloboy 17 år siden

Den er ganske udmærket, omend til tider går den lidt i tomgang.

Men generelt god historie og godt skuespil, og så er den yderst autentisk
Gravatar

#7 filmz-rupert giles 17 år siden

Det er måske den kedeligste film, jeg nogensinde har set. Og nej, det er ikke fordi jeg normalt er til Michael Bay og Vin Diesel. Jeg har set Tarkovskys Solaris tre gange, og jeg elsker den. Min tålmodighed er stor, når det drejer sig om film.

Men den her ligner en karklud, der trænger til at blive vredet, er helt uden dramatiske højdepunkter og efterlader mig fuldstændigt kold.

Jeg var overrasket over, hvor lidt jeg brød mig om den her film.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#8 Patriarch 17 år siden

#1

Det skal lige retfærdigvis siges at Pacino ikke er at finde på rollelisten - så think twice inden du indløser en billet :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#9 filmz-Scarface 17 år siden

#8 - Øv! Hvad med Robert De Niro? :p
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#10 mr gaijin 16 år siden

Det er en af de bedste film, jeg har set i en dansk biograf i år. Og det er en af de bedste film i mange år, der vækker politiske tanker. Den er følelsesmæssigt kompleks og enormt tankevækkende. Politisk ideologi og politisk kamp skildres i al sin kompleksitet. Der er ingen enkle svar. Vi er langt fra Moores form for politisk dokumentar. Loach bruger historien til at vise os nutiden. Og det er et komplekst og tvetydigt billede, han tegner. Denne film fortjener fuldt ud sine palmer. På en filmz-skala vil jeg give 6/6, på en IMDB-skala bliver det til 9/10.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: