“Lost”-manuskriptforfatter Damon Lindelof skulle være i gang med at omskrive Jon Spaiths manuskript til den kommende “Alien Prequel”.

Det siges dog fra kilder, at nogle indledende idéudvekslinger mellem Lindelof og instruktøren Ridley Scott måske vil resultere i et helt nyt projekt uafhængigt af Alien-universet.

Om Lindelofs manuskript vil indgå i “Alien”-projektet eller i noget helt andet, kan studiet endnu ikke tage stilling til, før Lindelofs udkast til det nye manuskript er færdigskrevet.

Den kommende “Alien”-film har officielt stadig Ridley Scott bag kameraet, men det vides endnu ikke, om filmen vil være hans næste projekt. Scott er nemlig allerede tilknyttet projektet “Gucci”, der rygtes at have Angelina Jolie i hovedrollen, og senest “The Wolf of Wall Street”, der vil have Leonardo DiCaprio i hovedrollen.

Se også: Ridley Scotts “Alien”-prequel bliver i 3D – og måske den første i en trilogi?.



Vis kommentarer (85)
Gravatar

#51 NP 13 år siden

#47 & #48
Ja, det er blevet en godt snørklet diskussion.

Udgangspunktet var jo, hvorvidt man kunne give en bestemt person/gruppe skylden for en dårlig serie eller film. Nogle mener ja. :) Jeg vil mene, at selvom der er en instruktør/producent(/forfatter), der står for den overordnede styring og skal sørge for, at der kommer et endeligt produkt ud af det, er filmproduktionen i dag blevet blevet for kompleks og specialiseret til, at man fuldstændig kan give én person skylden. Også selvom denne på papiret står som den ansvarshavende. Og fordi de gør det, vil det tradionelt set være dem, som får skylden. Men sådan er det jo, når man påtager sig et ansvar.
Men I sidste ende, kan vi vel bare blive enige om, at være uenige. :)

Eksemplet med Dan Brown synes jo lidt det samme som at sammenligne æbler og pærer. Brown skriver romaner, hvor hele historien udkommer samlet. Hvis han skulle udgive sine historier kapitel for kapitel på ugentlig basis over flere år, så ville det nok også halte lidt med kontinuiteten til sidst. Derudover synes jeg heller ikke at Dan Brown er hverken visionær eller særlig god til at skrive. Men det er jo en hel anden ting.
Gravatar

#52 The Dark Knight 13 år siden

Man kan sige i bund og grund, at når man skal ind i møde lokalet og pitche en ide, så er der flere måder at gøre det på. Du kan sagtens have et manus i hånden som er dårligt, både skrevet og selve historien, men hvis du sælger det med en god tale over for de store herrer, ja så kunne det jo godt gå hen og blive en succes for dig. Hvis du har evnen til at overtale folk, er du langt over halvvejs i at lave et show.

Forestil dig dette.

Du synes selv du har en god ide til en drama serie, men andre er skeptiske over for ideen. Du prøver at sælge den til tv selskaber og du for bid 1 ud af 10 steder. Dem som gerne vil kigge nærmere på og måske købe ideen er langt fra sikre om de kan få succes med dit arbejde. Så det du gør, er at overtale de store bosser i selskabet og garantere dem en hit serie. De tror på dig og giver dig en masse penge. Derefter hyrer de dig som forfatter og BANG så har du dilemmaet.
Gravatar

#53 JHP 13 år siden

Jeg er delvist enig med Dark Knight, mener bare ikke at man kun kan give en person skylden, da et plot ændre sig og der kommer nye ideer fra andre. Men det er ik mere end få personer 2-3 stykker.

Men god varende diskussion, som kom godt igennem hvert under emne.
Gravatar

#54 The Dark Knight 13 år siden

Ja det må man sige :)
Gravatar

#55 NP 13 år siden

#52
Ved ikke om man i sådan en situation har et stort dilemma, for man tror vel i første omgang nok på sin ide, til at love så meget. Men jeg kan godt se, at dilemmaet kan opstå senere, hvis det reelt viser sig, at man har lovet for meget og ideen ikke kan bære.

Men det understreger jo, at filmskabere skal være købmænd, der skal kunne sælges deres vare på den travle markedsplads - det handler om at råbe højest og skamløs selvpromovering.
På den anden side, ville jeg mene at dilemmaet i dit eksempel er tofoldigt. Er det forfatteren, der bærer skylden fordi hans ideer og skriverier er dårlige, eller er det de store bosser fordi de lader sig overtale til at producere så dårlig en ide?

Nikolaj Arcel har i Filmmagasinet Ekko faktisk skrevet en ganske underholdende artikel om netop disse Hollywoodmøder, hvor det udelukkende handler om at kunne give et godt møde. Plus at Goldmans gamle diktum om Hollywood: "Nobody knows anything" understreges til fulde.

Det er en rigtig god diskussion, som vi sikkert kunne fortsætte i det uendelige. :)
Gravatar

#56 The Dark Knight 13 år siden

#55
NP (55) skrev:
På den anden side, ville jeg mene at dilemmaet i dit eksempel er tofoldigt. Er det forfatteren, der bærer skylden fordi hans ideer og skriverier er dårlige, eller er det de store bosser fordi de lader sig overtale til at producere så dårlig en ide?

Men ideen kommer stadig fra forfatteren. Hvis de så acceptere den er jeg med på at det også er de store herrer som bærer skylden. Men de kan jo ikke se det forfatteren ser. Til ham er det et mesterværk. Spørgsmålet er jo bare det, om alle andre også synes det...
Gravatar

#57 NP 13 år siden

#56
Ja, så bliver det i hvert fald et delt ansvar. Men fordi forfatteren angives med navn, er det jo som oftest denne som får al skylden. Mens de store bosser blot er tomme ansigter i et mødelokale - det er ikke så sjovt eller særlig frugtbart at skælde ud på dem.

Vil give dig meget ret i, når du siger:
The Dark Knight (#56) skrev:
Spørgsmålet er jo bare det, om alle andre også synes det...

Kritik er nemlig langt hen af vejen dybt subjektiv. Nogle kan lide det, andre ikke. Men sådan er det jo altid.
Gravatar

#58 The Dark Knight 13 år siden

Men nogle gange tager man den nemme vej frem. Lige nu er der tons vis af serier kørende på amerikansk tv. Så for at blive opdaget må man lave noget fuldstændigt nyt som ikke findes på tv i forvejen. Men som jeg ved har dem som sendte Lost på tv skærmen, prøvet at overtale Roland emerich til at lave en serie af samme kaliber, men sagde desværre nej. Så allerede der kan man se et mønster for hvordan serier som dette mangler i Usa. Derfor kunne det jo også være sådan at man ikke har så meget forstand i disse områder og derfor skaber tv showet så mange fans og modstandere.
Gravatar

#59 NP 13 år siden

Ja, det kan være forfærdelig svært, at finde på noget nyt og spændende. Og så lider tv-produktioner jo af, at der er langt mindre tid og færre penge til rådighed end på de fleste amerikanske film. Pilot afsnittet af Lost kostede 12 millioner dollars, og er efter sigende den dyreste produktion nogensinde. Det sætter det hele lidt i perspektiv.

Det kunne være interessant, hvis Emmerich ville lave en tv-serie, selvom jeg nu tvivler på at hans ideer kan realiseres med tv-budgetter. Spielberg har jo produceret den meget fine mini-serie Taken, med mange flotte effekter og en god historie. Men samtidig skulle hans nye ruminvasions Falling Skies serie slet ikke fungere.
Bedst har Spielberg dog været med Band of Brothers, en serie, der fint blander interessante karakterer (der reelt gennemgår en udvikling) med flotte locations og en hel del action. Jeg synes Lost gjorde det samme, og på den måde kom udover de nogle gange skrabede budgetter.

At der mangler sådanne serier ser man jo også af skrækeksemplet, Heroes. En slags fattigmands-Lost. Den blev åbentlyst kun skabt på baggrund af Losts success, og i hvert afsnit kunne man bare se, at de prøvede at lave de samme intertekstuelle referencer som på Lost, men at de bare ikke var dygtige nok. At de så samtidig vælger at hugge historien til hele første sæson fra Watchmen, gør kun det hele mere tåbeligt. Hvem hvis man skal stjæle/låne/lade sig inspirere, kan man jo lige så godt gøre det fra/af de bedste. Sylar var dog interessant - indtil han mistede sine kræfter.

I USA er der jo så mange forskellige tv-kanaler, at de jo er nød til at producere mange forskellige tv-serier, for at kunne fylde alle sendefladerne. Og der ser man jo, at selskaberne greenlighter serier til højre og venstre. Mange af dem eksisterer kun som Pilot-afsnit, mens de færreste når udover første sæson. Men det hænger jo sammen med, hvor svært det er at finde ud af, hvad publikum vil kunne lide.

Lige for tiden er jeg ret betaget af AMC-serien Breaking Bad. Og ser meget frem til den Frank Darabont instruerede zombie-serie The Walking Dead.

Det blev da vist en lang stream of consciousness-agtig post, om alt mulig mærkeligt.
Gravatar

#60 JHP 13 år siden

#55

Ja, James Camerons Avatar gjorder det med 3D, siden det var hip for mange år siden og det hoppede medierne på. Så skulle flere og flere ind og se den også blev det en af de mest sete film i blandt andet DK og det kommenterede medierne også, så endnu flere skulle ind og se den.

Så til tider kan det så også blive for meget, igen eksemplet Avatar. Hvor Cameron vil spille den igen i biografen, med 2 minutter ekstra billeder. Så bliver det ret svinsk og alt for meget Business, da han allerede havde tjent så meget på den. Ville forstå det, hvis det var en ekstrem god film og folk af en eller anden grund ikke så den eller viste interesse over for den.

Skriv ny kommentar: