A24 har frigivet en række episke nye plakater, der promoverer deres anmelderroste film ‘Civil War’.
De fem billeder (nedenfor) teaser post-apokalyptiske scener i større amerikanske byer, der er revet fra hinanden af konflikt.
Problemet er dog bare … at ingen af disse scener er faktisk med i filmen.
Det har fået nogle til at spekulere på, om kampagnen giver potentielle biografgængere en falsk forventning om, hvad de vil se i filmen. Civil War er A24’s dyreste produktion til dato og har kostet omkring $50 millioner. Alligevel får billederne filmen til at se ud som en film med dobbelt så stort budget.
“Intet på plakaterne sker i filmen,” skrev en læser på A24’s Instagram-post. “Jeg forstår ikke denne kampagne. I sælger en film, der ikke eksisterer, og det er meget bizart. Jeg elsker A24 af hele mit hjerte, men jeg er så forvirret over, hvad der skete med denne film.”
Det andet potentielle problem er, at billederne er kunstigt intelligensgenererede, hvilket har ført til en vis modstand mod brugen af teknologien. AI-arbejdet resulterede også i nogle bemærkelsesværdige fejl geografisk.
For eksempel er de to Marina Towers-bygninger i Chicago i virkeligheden på samme side af floden, men er på modsatte sider på plakaten. Imens viser en plakat en bil med tre døre. Nogle tror, at den gigantiske svane i en Los Angeles-sø også er en AI-fejl, men det er sandsynligvis ment som en robåd – selvom den ikke rigtig ligner en robåd.
“Du ved FANDME godt, hvordan filmfællesskabet har det med brugen af AI-genereret indhold,” skrev en læser. “Og modstanden [mod AI-genererede stillbilleder vist i gyserfilmen] Late Night With The Devil var mere end nok til at gøre det gennemsigtigt for alle: VI VIL IKKE HAVE DETTE. Hvor dumt af dit marketingteam at tro, at dette var acceptabelt. Vi gør vores bedste for at kæmpe imod åbningen af Pandoras Æske med denne lort, og her ignorerer du alles bekymringer på det område.”
Annoncerne blev postet på Instagram og brugt som fysiske plakater et par steder. En kilde tæt på filmen sagde, at billederne hjælper med at forestille sig filmens landsdækkende indflydelse af den fiktive krig. “Disse er AI-billeder inspireret af filmen,” sagde en kilde. “Hele filmen er et stort ‘hvad hvis’, så vi ville fortsætte den tanke på sociale medier – kraftfulde billeder af ikoniske vartegn med den dystopiske realisme.”
Ironisk nok var Garland før ‘Civil War’ måske bedst kendt for sin instruktørdebut fra 2014, Ex Machina, en film der advarede om AI’s farer. De brugte også en computerrobot, som styrerede en datingside, hvor Alicia Vikander var en del af markedsføringen for ‘Ex Machina’, for at vise, hvor nemt det var at blive forelsket i kunstig intelligens.
‘Civil War’ kan ses i biografen fra i dag.