Af: Benway | Udgivet: 2008-08-15

For nyligt gjorde en artikel i Time opmærksom på en pudsig ting: Hvis man googler sætningen “Open letter to George Lucas”, høster man ikke mindre end 1.060 resultater. Der er kort sagt rigtig mange mennesker, der meget gerne vil give George Lucas nogle uopfordrede råd, og som øjensynligt mener, at han trænger gevaldigt til dem.

Filmforumsiderne alle steder er da også proppet med diskussioner, hvori respekten for hans arbejde og holdninger kan ligge på et meget lille sted. En hurtig søgning i nærværende forum bringer adskillige frem i dagens lys, men hvordan er det overhovedet kommet så vidt, at en mand, der engang blev omtalt med en så stor ærbødighed, nu lægges så meget for had i så mange internetfora? Det er på mange måder en overraskende udvikling. I undertegnedes barndomstid var George Lucas et koryfæ på linje med Beatles eller The Rolling Stones. Han havde skabt de “bedste film i hele verden”™, og selvom ens forældre syntes, at de der rummændsfilm var noget underligt noget, så var hans evner så sandelig ikke til diskussion.

Det startede ellers relativt fredeligt: Den unge George Lucas ville oprindeligt være racerkører, men efter en næsten fatal bilulykke besluttede han at droppe de hurtige biler til fordel for kameraet og Sydcaliforniens universitet School of Cinematic Arts. Efter at have færdiggjort studierne påtog han sig diverse filmjob og blev i mellemtiden gode venner med Francis Ford Coppola, som på daværende tidspunkt var en spirende instruktør. Sammen med Coppola startede Lucas studiet American Zoetrope, og inden længe instruerede han sin første film, “THX 1138”. Filmen er en science fiction-beretning om en gold fremtid, hvor kærlighed og følelse er undertrykt med stoffer. Selve historien var en relativ banal George Orwellsk fortælling, men dens visuelle stil og effekter var bemærkelsesværdige, og den demonstrerede med al tydelighed Lucas’ evne for at skabe mindeværdige billeder.

Filmen blev imidlertid ikke nogen kommerciel succes, men det blev hans næste projekt til gengæld. “American Graffitti” fortæller en nostalgisk historie om teenagere i starten af 1960’erne. Filmen, der bl.a. trækker på Lucas’ egne oplevelser, handler hovedsageligt om to teenagere, der begge står over for at skulle forlade hjembyen for at tage på college, men som begge tøver med at tage skridtet. Historien er svøbt i en bittersød sørgmodig tone og en længsel tilbage til de mere ukomplicerede tider, som Vietnam-krigen og Kennedy-mordet havde gjort en ende på. Filmen blev en kritisk og kommerciel succes og modtog adskillelige Oscar-nomineringer, bl.a. for bedste film og bedste instruktør.

Dermed havde Lucas også fået et økonomisk fundament til at gå i gang med sit næste projekt. Han havde forestillet sig en ny “Flash Gordon”-film, men eftersom rettighederne ikke var til at anskaffe, kastede han i stedet energien over sit eget rumfilmskoncept, der skulle ende med at blive “Star Wars: Episode IV – Stjernekrigen”. Inspireret af de klassiske rum-serials såsom netop “Flash Gordon” og af Akira Kurosawas samuraifilm, som Lucas beundrede, begyndte han at udforme et manuskript, der låner dele af sin historie fra Kurosawa-filmen “Den skjulte fæstning”, hvori historien bliver fortalt gennem to personer, der egentlig blot er tilfældigt rodet ind i affæren. I “Star Wars” er det så R2-D2 og C-3PO, der har overtaget de to roller.

“Star Wars: Episode IV – Stjernekrigen” blev som bekendt en af de største succeser i filmhistorien og skabte på mange måder en filmmytologi, som branchen har lånt fra lige side. Til efterfølgeren valgte Lucas valgte at overlade instruktørstolen til Irvin Kershner, som sammen med manuskriptforfatteren Leigh Brackett bragte filmserien til dens højdepunkt i “Star Wars: Episode V – Imperiet slår igen”. Imens havde Lucas kastet sig over producerrollen. Partnerskabet med American Zoetrope blev opløst, og i stedet startede han sit eget studie – det berømte Lucasfilm. Herudaf udsprang også Industrial Light and Magic (ILM), et af de mest kompetente special effects-firmaer i branchen. En anden del af Lucasfilm, der siden skulle blive lige så berømt, var Pixar, der stod for animationsdelen, omend de blev solgt relativt tidligt og faldt senere i Disneys hænder.

Lucas agerede atter manuskriptforfatter og producer på “Star Wars: Episode VI – Jedi-ridderen vender tilbage”, mens Richard Marquand stod for instruktionen. Filmen var den hidtil mest ujævne i serien, men var ikke desto mindre stærkt underholdende med nogle særdeles flotte effekter samt nogle temmelig bevægende øjeblikke. De næste år brugte Lucas i producerrollen, og han stod bl.a. bag Spielbergs “Indiana Jones”-film samt nogle mindre succesfulde i form af f.eks. “Willow” og kæmpe-floppet “Howard the Duck” (hvilket dog ikke har forhindret især sidstnævnte i at opnå kult-status).

Lucas’ faldende popularitet blandt de dedikerede fans lader til at finde sin begyndelse med de famøse Speciel Edition-udgivelser af de gamle “Star Wars”-film. Imponeret over de digitale resultater, som ILM havde opnået med film som “Jurassic Park”, besluttede han at lade de aldrende film få en ansigtsløftning. Det skulle imidlertid blive startskuddet på en lang kontrovers med fansene. Ikke mindst da det viste sig, at Lucas ikke blot forbedrede enkelte ting, men decideret lavede nogle om. Mest berygtet var beslutningen om at lade Greedo skyde på Han Solo først for at få sidstnævnte til at fremstå mere ædel – en beslutning, som havde to bizarre konsekvenser: For det første fjernede det noget af Han Solo-karakterens luskethed, som altid havde været en del af appellen ved ham, og for det andet fik det Greedo til at fremstå latterlig. Hvilken dusørjæger rammer ved siden af på en meters afstand?

Hvis Lucas havde fået smæk for de nye udgaver af filmene, så var det dog intet at sammenligne med den utilfredshed, som de næste tre film i sagaen kom til at forårsage. De aldrende fans blev vrede over, at kraften blev forklaret med biologi og celler, tilstedeværelsen af Jar Jar Binks, som leverede slapstick-humor, og af at Anakin Skywalker fremstod som en viljesvag person snarere end den handlekraftige og ondsindede karakter, man havde forestillet sig. Fansenes utilfredshed blev yderligere bitter af, at Lucas tilsyneladende udviste en komplet mangel på interesse for de forskellige kritikpunkter, og han blev hånet gennem diskussioner, tegneserier og film på YouTube.

Interessant nok står internetdiskussionernes overvejende konsensus om, at filmene er skuffende i modstrid med den generelle modtagelse af filmene. Filmsiden Rotten Tomatoes, der bygger på gennemsnittet af et stort antal anmeldelser, giver de tre film henholdsvis 64%, 67% og 80%, og derved har alle fået en generel positiv modtagelse af anmelderne, ligesom de alle er blevet kommercielle succeser. Det er primært blandt de inkarnerede fans (eller fanboys, som de ofte noget nedladende kaldes), at skuffelsen har været så massiv. Her er der til gengæld også oparbejdet et noget nær hvidglødende raseri.

Med den nye animationsfilm og en planlagt tv-serie, er der allerede lagt ild i kakkelovnen til fremtidige kontroverser. Hvilke reaktioner, der end måtte være, så står det imidlertid fast, at Lucas har skabt en af de stærkeste filmmytologier overhovedet, hvis det da ikke blot slet og ret er den stærkeste. Hvis han skulle føle sig rådvild i fremtiden, så kan han jo passende gå på nettet, hvor der mindst er 1.060 forslag til forbedringer.

Gravatar

#1 nygaardpetersen 16 år siden

Spændende artikel... Er tildels enig i at Lucas er faldet lidt af på den. Selvom der ikke hersker nogen tvivl om at de gamle film er bedre end de nye, kan jeg nu egentlig meget godt lide to'eren og specielt tre'eren. Etteren er lidt for børne disney agtig, men har dog nogle fede dueller.
Gravatar

#2 Æsop9000 16 år siden

Spændende. Tjaaaa.... mange gange føler jeg stor sympati med George Lucas.

Man kunne se det før og efter premieren på Indiana Jones 4 i diverse internet-fora:

*hvis alle havde elsket filmen, så ville det 100 % have været Steven Spielbergs fortjeneste.
* hvis alle havde hadet filem, så ville det 100 % have været George Lucas skyld.

Måske burde George Lucas tage navneforandring.
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der
Gravatar

#3 filmz-Bruce 16 år siden

Hehe :)

Det er primært blandt de inkarnerede fans (eller fanboys, som de ofte noget nedladende kaldes), at skuffelsen har været så massiv.

Gudskelov!!! Så er jeg ikke fanboy, for jeg er ikke skuffet over, at Lucas lever op til sit fulde potentiale :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 MystiskeMox 16 år siden

Der kan ikke pilles ved at Star Wars sagaen er genial og efter min mening det bedste vi nogensinde har set rent film-mæssigt.

Desværre er der taget nogle uheldig dispositioner engang imellem. Nogle af de værste er Ewoks, Jar Jar, Greedo skyder først i en senere version, at Anakin taber til Obi-Wan på et tidspunkt hvor Anakin er Obi langt overlegen. Nogle af kampene ender lidt latterligt som om alle er lige stærke og andre kan man ikke helt forstå/tolke (Sidious/Windu/Anakin). Man kunne måske også have tænkt Anakin lidt anderledes. Episode 1 kan jeg godt lide selv om jeg stadig finder den svagest i serien. Den gamle trilogi må klart anses som det bedste selv om de nye bestemt også har nogle kvaliteter.

Yoda skulle have været Douku overlegen og de burde også have ladet enten Yoda eller Sidious have været en smule overlegen overlegen - det kan jo ikke passe at alle er lige gode. En af de fede kampe er Anakins kamp mod Douku i 3'eren. Der er så mange ting der kunnne have været bedre, men alligevel findes intet i filmindustrien som overgår Star Wars. Alt brokkeriet må netop være fordi folk elsker historien, men må kunne se et potentiale og at den kunne være endnu bedre er sådan jeg tænker kritikken. Elskede man ikke sagaen så ville man da være ligeglad og glemme den og højest skrive en lidt dårlig anmeldelse en gang eller to på nogle forums.
Gravatar

#5 filmz-Bruce 16 år siden

...men alligevel findes intet i filmindustrien som overgår Star Wars.

Der findes encyclopædier på adskillige bind, om film som er i en liga ... far far away from Star Wars!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 tiany 16 år siden

For mit vedkommende er der ingen tvivl om at George Lucas kan et eller andet. Han har stået bag nogle af de mest mindeværdige film. Men der hvor jeg ser der kan opstå et problem er at manden åbenbart er for overbevist om sine egen evner. Det virker som om at manden ikke er i stand til at modtage kritik eller i det hele taget lytte til andres forslag, dette kan både havde gode og dårlige konsekvenser.

For eksempel er jeg(selvom jeg ikke er fanboy) trist over at han ikke valgte at lade Han Solo skyde først, men samtidig respekter jeg at han for eksempel i forbindelse med kreationen af The Force Unleashed har været inde og godkende alle detaljer, hvor programørerne heller ville have lavet et spil magen til mange andre.
Valar morghulis
Gravatar

#7 lasse78 16 år siden

Kan det tænkes at George er en bevidst provokatør, og fks har skrevet irreterende Jar Jar Binks ind i historien, så der kunne komme noget påstyr i gemakkerne. Den der råber højest, er trods alt den der bliver hørt af flest. Og man må da sige at Jar Jar har været på uhyggelig manges tunger, efter han tonede op på skærmen ;)

Jeg troer at George er en luskebuks ;D

Jeg har intet til åres for de nye ST film. Bare det at figurerne i filmen ikke har Beatles hår, der står jeg simpelthen af..
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#8 filmz-jonasgr 16 år siden

det ville da være ret dumt at sabotere sit eget arbejde.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#9 BN 16 år siden

De tre prequels er - samlet set - nok lige en tand bedre end de 3 gamle film.

Hvis Lucas ikke havde lavet Episode 1-3, så havde der ikke idag stået nogensomhelst Star Wars-film i mit filmskab idag. Der er ingen tvivl om, at det er de tre prequels der trækker alle seks film op, idet de supplerer og kompletterer episode 4-6.

Og m.h.t. Jar Jar Binks er jeg enig med filmz-anmelder Benway, som skrev:

"I betragtning af hvor forfærdelig en figur den digitale Jar Jar til tider er blevet omtalt som, så er det slående hvor lidt han reelt er med i filmen. Personligt synes jeg han nogle gange er morsom, nogle gange ikke, men hans tilstedeværelse gør ikke den store forskel."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10 Spanner 16 år siden

And so it starts...
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem

Skriv ny kommentar: