Den amerikanske grafiske designer Joe Caroff, manden bag det ikoniske James Bond 007-logo, er død i en alder af 103 år. Caroff, som også stod bag plakater til klassikere som West Side Story, A Hard Day’s Night og Cabaret, døde søndag i sit hjem i Manhattan – blot én dag før sin 104-års fødselsdag.

Caroff skabte i løbet af sin karriere over 300 kampagner til film, plakater og logoer. Blandt hans mest berømte værker er 007-logoet, som han spontant udviklede i 1962, da han forbandt “7-tallet” med formen på en pistol. Logoet har siden været en fast del af James Bond-universet, men Caroff modtog hverken royalties eller officiel anerkendelse – blot 300 dollars for arbejdet. Han har dog senere udtalt, at logoet bragte ham stor opmærksomhed og nye opgaver.

Tributes paid to the James Bond 007 logo designer Joe Caroff - Design Week

Ud over Bond-logoet designede Caroff plakater til film som A Fistful of Dollars, Manhattan og Gandhi. Han stod også bag Orion Pictures’ logo, ABC’s OL-dækning og adskillige albumcovers for Decca Records. Hans kreative signatur var, som han selv beskrev det, “effervescence” – værker, der sprudlede af liv.

Caroff startede sin karriere efter Anden Verdenskrig, hvor han havde arbejdet med propaganda for den amerikanske hær. Senere skabte han bogomslag, herunder til Norman Mailers debutroman The Naked and the Dead. Hans gennembrud i filmbranchen kom i 1961 med plakaten til West Side Story, som forblev et af hans mest elskede værker.

Selvom han i mange år ikke blev officielt anerkendt for Bond-logoet, modtog han i forbindelse med sin 100-års fødselsdag en særlig gave fra Bond-producerne Barbara Broccoli og Michael G. Wilson: et Omega-ur med indgraveringen 007.

Joe Caroff efterlader sig to sønner, svigerdøtre og et barnebarn.



Vis kommentarer (0)

Skriv ny kommentar: