Ennio Morricone, som fylder 80 år i dag, har annonceret, at han har sagt ja til at lave musik til Quentin Tarantinos “Inglourious Basterds”.

Tarantino og Morricone har senest i forbindelse med “Kill Bill”-filmene forsøgt at stable et samarbejde på benene, men det lykkedes ikke, og Tarantino endte med at bruge flere af Morricones tidligere kompositioner i filmene i stedet.

Nu er de så blevet enige om et samarbejde, og det vil være første gang, at Tarantino giver plads til omfattende originalmusik i forhold til næsten udelukkende at have brugt tidligere udgivet musik i sine film.

Ennio Morricone vandt sidste års æres-Oscar for en imponerende karriere med over 400 scores til bl.a. film som “Mine aftener i Paradis”, “Den gode, den onde og den grusomme” og “The Mission”.

“Inglourious Basterds” får biografpremiere til næste år, men har endnu ikke fået fastsat en konkret udgivelsesdato.



Vis kommentarer (15)
Gravatar

#1 Kaizer Soze 15 år siden

Halleluja!! ;-P
Gravatar

#2 The-new-meister 15 år siden

Nice nok kan lide hans score til Once Upon A Time In The West
Gravatar

#3 filmz-Bruce 15 år siden

Sig mig, hvornår kommer Tornatores storfilm om Leningrad?!?! Den står til 2008 og den skulle Leone også levere musikken til!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 moulder666 15 år siden

Det synes jeg faktisk er lidt af en trist nyhed. Så kan det godt være, at Morricone er voldsomt dygtig, men i mine øjne har en af Tarantinos største forcer altid været at bruge præcis de rigtige - kendte - sange i sine film og arrangere dem på en iøjnefaldende (iørefaldende?) måde, så man virkelig lægger mærke til dem.

Eksempler kunne f.eks. være den sang med "Dave, Dee, Dozy, Beaky, Mitch & Titch" (eller deromkring) i Death Proof, den sang Michael Madsen danser til i Reservoir Dogs, stort set hele soundtracket til Pulp Fiction, den sang Salma Hayek danser til i From Dusk Till Dawn og den afsluttende sang i Four Rooms.

Derfor - jeg ville faktisk foretrække, at han blev ved med at bruge kendt musik.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#5 filmz-gofferoffer 15 år siden

Der er jeg til gengæld helt uenig.

Hans udvalg af musik burde ikke være begrænset til kendt musik, bare fordi det er et af hans kendetegn, og selvom det har sine styrker, har det også sine svagheder. For i stedet for, at folk lægger mærke til musikken, bliver optagelserne understøttet af Morricones score.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#6 filmz-Sichlau 15 år siden

En anden ting man skal tænke på er at det er den første film Tarantino laver som ikke foregår i nutiden. Det vil jo betyde en hel del for hans soundtrack, i og med musik fra en senere tid ville kunne tage publikum ud af filmen, hvis musikken allerede var lavet. For ærlig talt tror jeg ikke engang at Tarantino ville kunne finde musik af hans kvaliteter fra den tidsperiode. Så jeg syntes sgu' det er en god nyhed. Og så er det fedt han endelig tør tage det skridt, med en person hvis musik han stoler på.
Gravatar

#7 moulder666 15 år siden

#6 Jeg vil give dig ret til en vis grad...han skal selvfølgelig ikke gøre det, bare fordi han er kendt for det, og fordi det har virket indtil nu. Min pointe er bare, at han har været rigtigt god til at finde sange, der understøtter de enkelte scener perfekt. (jeg er elendig til titler, men "Girl, you'll be a woman soon" i Pulp Fiction f.eks.)

Hvis du får en enkelt komponist til at lave et score, kan det muligvis blive et genialt score, og godt tilpasset til de enkelte scener, men man er ikke på samme måde i stand til at vælge og vrage mellem forskellige stilarter og sounds som hvis man bruger eksisterende musik - og jeg er vild med, at musikken har haft så fremtrædende en rolle i hans film...og med et score lavet af een person, kommer det højst sandsynligt til at træde mere i baggrunden!
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#8 Wrangque 15 år siden

FUCK YEA! Morricone er genial, det ved vi allesammen... Sikke er scoop for Tarantino. Er egentlig mere overrasket over at manden stadig laver musik, men rock on!

#3 Må indrømme at det ville være et endnu større scoop at få Leone til at lave musik! ... :D
Gravatar

#9 filmz-gofferoffer 15 år siden

#7

True. Han har ganske vist et talent for at finde de passende sange. Og du har ret i, at han ikke kan vælge og vrage, som helt sikkert kan være en fordel, men da det netop er en af hans kendetegn, tror jeg såmænd heller ikke, han vil holde sig helt fra de klassikere, der blev udgivet under krigstiden. At der bliver lavet et score, udelukker nødvendigvis ikke det andet :-)
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#10 Tylerdurden 15 år siden

Dejligt. Morricone er min yndlings komponist.
Glæder mig til at hører hvad han har fremtryllet denne gang.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?

Skriv ny kommentar: