Westerngenren er den mest ærkeamerikanske genre, der findes. De åbne vidder, en kompromisløs individualisme og ofte tunge, moralske pointer kendetegner en genre, der er uløseligt forbundet med den amerikanske drøm.

Se også: Mads Mikkelsen i dansk western – Se traileren

På torsdag er der premiere på den danske western “The Salvation”, der i disse dage vises frem på filmfestivalen i Cannes. Men hvilke westerns er egentlig de bedste igennem tiden?

Klik videre her neden for og find ud af, hvilke fem film der er på listen, og hvilken som er vores nr. 1.

Læs artiklen ‘Filmz-toppen: De bedste westerns'

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (72)
Gravatar

#61 Business Monkey 10 år siden

Ispep (40) skrev:
#39

Hvad er det du mener er ubegrundet?


Først siger jeg lidt begrundet, men jeg mener at den hyldes som en af de bedste westerns ud fra meget lidt begrundelse, for straks bare at nævne den som et fantastisk film.

Jeg spørger netop til hvad den film har som andre westerns ikke kan levere mindst lige så godt? Jeg påpeger netop de aspekter der ikke virker, så hvad er det der gør filmen så god i folks øjne?

Jeg tror folk hæfter sig ved elementer i filmen som intet har med SELVE filmen at gøre.

Scorsese hylder den som sin yndlingsfilm på baggrund af at det var hans første western og at han så den i VistaVision... (Som de færreste der hylder den i dag har kunnet gøre)

Så påstår mange folk at filmen er genial da det er en John Ford film.
Jeg vil bare her påstå at John Ford har lavet LANGT bedre film, som er langt mere klare og stærkere i deres tone, og som har stærkere og mere gennemførte visuelle udtryk. De eneste, stærke visuelle udtryk i 'The Searchers' er i begyndelsen inde fra huset og ud mod prærien og billederne af de to ryttere på hestene i sneen.
Filmen er direkte rodet, da ingen jeg har set filmen sammen med (inkl mig selv) kunne forstå hvordan tiden skred frem i filmen. Handlingen og karaktererne er meget rodet skildret.

Videre omkring karakterer er John Waynes karakter dybt latterlig. At han nok er reelt fuld i scenerne hyldes i stedet for at blive set for hvad det er. Dårligt leverede replikker og uklarhed i karakterens motivation og dybde. Når mange folk ser 'The Searchers' ser de myten om John Wayne personaliseret, og ikke filmen.

Resten af filmen er bare en lang, rodet affære, som jeg sjovt nok synes kun bejlerens karakter kan komme ud af, og være en dyb karakter, selvom han måske er den mest karikerede af dem alle.

Ja. Som nogle allerede har sagt. Smid hellere The Good, The Bad & the Ugly ind i listen i stedet for ABSOLUT at lave en pseudo-western-INSTRUKTØR-liste.
Gravatar

#62 T. Nielsen 10 år siden

#61 Hvilken John Ford film finder du bedre?
Baby, it's cold outside
Gravatar

#63 Ispep 10 år siden

#61

Jeg har altid fundet den god men den er faktisk kun vokset på mig endnu mere og til det mesterlige. Hvad den har, som andre westerns ikke kan levere i samme omfang? Svært at sige, udover den naturligvis har stået som et forbillede sådan rent tematisk, symbolsk og ikke mindst visuelt, som ikke mange før eller siden har håndteret så godt som Ford. Og nej, jeg mener bestemt ikke Ford har lavet bedre film (af dem jeg har set) end denne, selvom "The Man Who Shot Liberty Valance" er tæt på. Det jeg synes fungerer upåklageligt ved The Searchers er, at den på overfladen blot kan ses som en hævnefilm men graver man et spadestik dybere peger flere ting i retning af en stærk tematik om racisme, civilisations værdier, vold osv.


Business Monkey (61) skrev:
Jeg tror folk hæfter sig ved elementer i filmen som intet har med SELVE filmen at gøre.


Kan du uddybe?

Business Monkey (61) skrev:
Filmen er direkte rodet, da ingen jeg har set filmen sammen med (inkl mig selv) kunne forstå hvordan tiden skred frem i filmen


Hvis man følger ORDENTLIGT med, så burde det ikke give problemer. Bemærk stemningen, påklædningen der skiftes osv, og så mener jeg også Wayne siger, at flere år er gået, men det er indrømmet holdt på en subtil facon.


Business Monkey (61) skrev:
Dårligt leverede replikker


That'll be the day ;)


Business Monkey (61) skrev:
og uklarhed i karakterens motivation og dybde


Hvordan uklarhed? Både dybden og motivationen for hans gerninger/jagt er i den grad understøttet.

Business Monkey (61) skrev:
som er langt mere klare og stærkere i deres tone, og som har stærkere og mere gennemførte visuelle udtryk.


Personligt anser jeg The Searchers for at have en af de bedste billedsider på film. Slutbilledet er det rene magi, som taler sit eget sprog.
Gravatar

#64 Rust Cohle 10 år siden

Apropos Scorsese og Searchers, så synes jeg så absolut ... og stadig ... at Scorsese har mere godt på hjerte om andres film, end han har i sine egne.

http://www.hollywoodreporter.com/news/review-marti...
I think it's safe to say, that nobody here is gonna be splitting the atom, Marty!
Gravatar

#65 Ispep 10 år siden

#64

Raging Bull, Taxi Driver og Goodfellas... Jeg tror sgu manden kan være det bekendt :) Hans tre seneste har indrømmet ikke ramt topniveau, men stadig fine film i min optik.
Gravatar

#66 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Raging Bull er virkelig en røvsyg mellemvare i min optik. I sammen ligning med en som som The Departed vil jeg sige de står i forhold 2:6 / 6:6.
Doctor Last Warning
Gravatar

#67 Lord Beef Jerky 10 år siden

Du er skæv igen, Doom!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#68 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Lord Beef Jerky (67) skrev:
Du er skæv igen, Doom!


Har også lige drukket det der hash
Doctor Last Warning
Gravatar

#69 Rust Cohle 10 år siden

#65 Det er vist også et stykke tid siden :)
I think it's safe to say, that nobody here is gonna be splitting the atom, Marty!
Gravatar

#70 Kyllingebenet 10 år siden

Casino og The Departed var nu også ganske fede film. Endvidere synes jeg, at Hugo var en rigtig flot film, men også røvhamrende kedelig.
Mental striptease..

Skriv ny kommentar: