Filmz-toppen: Filmhits fra firserne

Originale filmsange er mere og mere på retur. Men i 1980’erne kunne man noget med temasange, der nærmest blev en del af filmen. Højdepunkterne er retro, kitsch og mange.

Se også: Filmz-toppen: Best of Bay

Denne uges topliste peger på fem firserhits, der blev synonym med deres film.

Klik videre nedenfor og find ud af, hvilke fem filmsange, der er på listen, og hvilken som er vores nr. 1.

Læs artiklen ‘Filmz-toppen: Bedste filmsange fra 80’erne'

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (30)
Gravatar

#11 T. Nielsen 10 år siden

Høegh skrev:
Mjaa, mon ikke det er ret nemt at finde fem ikonsike hits fra hvert årti...
Det tror jeg du har ret i (lad os høre nogle bud fra dig i øvrigt:) Derfor kan man jo personligt godt mene at de ikke længere laver så gode sange til film, som de gjorde i 80'erne.
Baby, it's cold outside
Gravatar

#12 BabyJaneFirefly 10 år siden

Skøn liste! Man ønsker sgu nogle gange at man kunne have oplevet at være ung i 80'erne :)

Er ikke sikker på at de alle originalt blev indspillet til selve filmen, men et par af mine favoritter fra nogle af mine yndlingsfilm:

"(Don't You) Forget About Me" - The Breakfast Club (1985)
"Cry Little Sister" - The Lost Boys (1987)
"People Are Strange" - The Lost Boys (1987)
"You Can't Hide From The Beast Inside" - Fright Night (1985)
"Come To Me" - Fright Night (1985)

Og et par stykker fra nogle film som jeg ikke er specielt vilde med (trods deres skønne soundtracks)

"(I've Had) The Time Of My Life" - Dirty Dancing (1987) -
"Maniac" - Flashdance (1983)

Man får helt lyst til at tage benvarmere på.
"And to what do I owe this dubious pleasure?" - Evil Ed Thompson
Gravatar

#13 Slettet Bruger [4100506640] 10 år siden

#10 -

Vi kan hurtigt blive enige om, at den populære musik ikke er vanvittigt interessant i dag, men det var den så heller ikke i forrige årti, i 90'erne eller for den sags skyld i 80'er eller 70'erne, efter min mening.

Jo, der er selvfølgelig enkelte der flyder ovenpå og blive musik, som man husker, uanset hvad man er til, derfor min tidligere pointe.

Men man skal altså ikke lede ret meget, for at modbevise din teori om guitarsoloer - jeg kan komme på to hurtige eksempler: "Madonna - Like a Virgin" og "Sabrina - Boys", dertil kommer den elektroniske musik, hip-hip osv. Da popmusik jo reelt ikke er en genre, men blot hvad der er mest populært på et givent tidspunkt, falder disse genrer jo også under popmusik.

Autotune, jep jep, irriterende og det forsvinder igen, men at dimse med sangernes stemme, eller ganske enkelt få andre til at synge for en, er langtfra en ny ting, jeg nævner i flæng Milli Vanilli og var det ikke Boney M, der rockede en falsk sanger, og vistnok Earth, Wind & Fire, der havde en bassist, der ikke kunne spille bas. :)

Til sidst er problemet jo ikke større, end at man bare lytter til noget andet end popmusik, hvis man er irriteret over tidens trends. Med muligheder som Spotify og tilsvarende, er der jo masser af muligheder for at finde nyt musik, som falder i ens smag, baseret på hvad man allerede kan lide, man behøver jo ikke at udsætte sig selv for radio og tv.
Gravatar

#14 BN 10 år siden

For mig er listens nr. 1 "(Don't You) Forget About Me" med Simple Minds helt klart 1980'ernes bedste popsang. Og da filmen 'The Breakfast Club' i mine øjne er og bliver verdens bedste ungdomsfilm, kan man sige, at alting går op i højere enhed her.

Både sangen og filmen har bevist deres tidløshed og styrke.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#15 T. Nielsen 10 år siden

BabyJaneFirefly skrev:
Flashdance (1983)
Yderst middelmådig film, men et killer soundtrack! Nøj hvor vi dansede til det på Bornholm på klasseudflugt dengang i, hvad 83-84:-)
Baby, it's cold outside
Gravatar

#16 BabyJaneFirefly 10 år siden

T. Nielsen (15) skrev:
Yderst middelmådig film, men et killer soundtrack! Nøj hvor vi dansede til det på Bornholm på klasseudflugt dengang i, hvad 83-84:-)


Enig, jeg er også langtfra vild med filmen, men man kan ikke undgå at blive i fantastisk humør af musikken :)
"And to what do I owe this dubious pleasure?" - Evil Ed Thompson
Gravatar

#17 BN 10 år siden

BN (14) skrev:
alting går op i en højere enhed her.


Fixed.
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#18 Nagash 10 år siden

#10, nej, popmusik er ikke en genre som sådan. Det er vi nu egentlig ret enige i. Men hvis vi siger det, så var popmusikken i 80'erne jo faktisk glam rock/metal. Og alle andre genre var dybt påvirket af det. Og ja, det er da nemt at finde sange, som ikke havde guitarsoli og andet der er lånt fra den genre, men uanset hvor meget man prøver at benægte det, så var størstedelen af den vestlige musikscene påvirket af det, på en aller andet måde. Dybp påvirket af MTV. En kanal der i øvrigt i dag, næsten tager dyb afstand, til den popularitet de selv skabte.

Og autotune forsvinder ikke igen, før den almene musiklytter ændrer holdning. Og jo, der er skam også blevet snydt før i tiden. I 80'erne og især i 90'erne, var stort set alt popmusik playback. Men jeg synes dog, at det er ved at tage total overhånd i nutidens popmusik. Det virker til, at folk næsten ikke vil lytte til en stemme, der faktisk har karakter længere. Hvis du bevæger dig bare lidt over i nogle andre genre, så finder du måske ikke så pæne nogle stemmer, men du finder nogle, der har noget kant, og undskyld mig, som ikke skaber sig og prøver at skrige sig til glasknusende frekvenser. Hvad fanden er der nu galt med en sanger, hvor man kan høre et overforbrug af whisky og smøger?

Og ja, sidste del er vi heldigvis enige i. Jeg går også selv bare udenom radio og lignende. Har selv WiMP HiFi og ud over det, køber jeg vinyler fra de gode gamle dage (ja ja, og nye udgivelser da også) :)
Gravatar

#19 Slettet Bruger [4100506640] 10 år siden

Nagash (18) skrev:
Og autotune forsvinder ikke igen, før den almene musiklytter ændrer holdning.


Hvilket sker, fordi det sker altid - alle trends går af mode på et tidspunkt, også i musik. Det er allerede på vej væk fra internetkulturen, så forsvinder interessen ganske sikkert også i musik indenfor en overskuelig fremtid.

Discoen gik af mode, synth og elektriske trommer gik af mode, eurodance gik af mode og sådan bliver det ved. Noget bliver populært igen, mens andet videreudvikler sig og bliver til en ny genre, så måske dukker superproduceret musik op igen om 10-15 år, når verden har nået at blive træt af det og finde interesse for det igen.
Gravatar

#20 Nagash 10 år siden

#19 - Jeg håber da du har ret. Men jeg frygter det værste.

Skriv ny kommentar: