Universal Pictures har udsendt det første billede fra “The Bourne Legacy”, hvor vi ser den Bourne-løse films erstatning: Jeremy Renner.
I “The Bourne Legacy” følger vi ikke Bourne, men i stedet en ny operativ, Aaron Cross, der dog ligeledes har sin sag for med Treadstone og Blackbriars lyssky projekter, som udgør en større fare end nogensinde før.
“The Bourne Legacy”, der i denne omgang er både skrevet og instrueret af Tony Gilroy, har udover Renner også Rachel Weisz, Edward Norton, Oscar Isaac samt Joan Allen, Scott Glenn og Albert Finney fra de tidligere film på rollelisten.
“The Bourne Legacy” gør klar til at spionere i danske biografer 16. august.
#81 Babo84 12 år siden
Synes bestemt ikke scenen er rodet.
#82 the_paki_don 12 år siden
#83 Babo84 12 år siden
#84 the_paki_don 12 år siden
#85 The Insider 12 år siden
Jeg synes dog også, at der bliver generaliseret en del herinde på "shaky cam"-fronten. Tony Scott og Paul Greengrass har to VILDT forskellige stilarter, og Scotts stil veksler ofte kraftigt fra film til film. Nu genså jeg lige "Crimson Tide" forleden for første gang i årevis, og det er en vanvittigt flot film, som visuelt er banelængder fra Scotts nyere film - ikke nødvendigvis kvalitetsmæssigt, men i hvert fald stilmæssigt. Og jeg er helt enig i, at "Domino" visuelt er afsindig rodet og temmelig upoleret. Til gengæld var jeg blæst bagover af den visuelle opfindsomhed i "Man on Fire", og "Unstoppable" nød jeg også i fulde drag. "MTV-klipning" er også et mærkeligt begreb... der bliver bogstaveligt talt promoveret 40-50 forskellige stilarter dagligt i den kanals musikvideoer, og hvorfor må musikvideoer og spillefilm ikke lade sig inspirere af hinandens æstetik?
Der er mange gode eksempler på "shaky cam" (spøjst begreb i øjeblikket, skal vi også klandre film for at være kedelige, fordi de tyer til "stable cam"?), ligesom der er ineffektive eksempler på stilarten ("Battle L.A." falder mig ind, da jeg så den for nylig). Der er ikke kun én form for brug af håndholdt kamera. Personligt kan jeg snildt blive frustreret over situationer, hvor håndholdt kamera lader til at dække over manglende interesse i/budget til eksempelvis ordentlig koreografi. Det var f.eks. den følelse jeg fik under slåskampene i Nolans "Batman"-film, selvom jeg ærlig talt slet ikke kan forestille mig, at Nolan og Co. har været ligeglade på den front. Det er dog et af de hyppige argumenter, som folk i ren frustration slynger efter film med håndholdt kamera - jeg må indrømme, at jeg selv har forfaldet til den, hvor der ikke har været ordenligt grundlag for det.
Derudover vil jeg aldrig forstå folk, der får det skidt under Greengrass' Bourne-film eller ikke kan bevare overblikket. Forstå mig ret: Jeg siger slet ikke, at jeg ikke respekterer synspunktet eller anerkender, at det eksisterer, men jeg kunne ikke være mere rygende uenig, og det kom som et chok for mig, da folk begyndte at sige den slags, efter jeg havde set Supremacy til en presseforestilling noget tid før den udkom. Jeg kom i tvivl om, om vi havde set den samme film, eller om den var blevet maltrakteret af rettelser efter screeningen.
Jeg har ikke i ét sekund følt under Supremacy eller Ultimatum, at jeg ikke registrerer alt det i billedet, som jeg bør, og for mit vedkommende går klipningen og fotograferingen op i en herlig, højere enhed, og selvom jeg har set Supremacy over 40 gange i dens helhed, bliver min puls stadig tvunget op i det røde felt under kampscenen i huset og biljagten til slut. Det er simpelthen bare så fuldstændig sindssygt godt sammenskruet, og selvom det hele er blevet orkestreret og dirigeret med fokus på samtlige, små detaljer, får man samtidigt den der herlige fornemmelse af, at alt kan ske, og at det hele ikke er møjsommeligt udarbejdet fiktion. Realismen er håndgribelig, troværdigheden direkte forførende og besnærende. "Scenerne har ingen tiltro til sig selv"? Jeg synes tværtimod, at de bugner af talent, selvsikkerhed og overskud, og jeg har aldrig levet mig lige så meget ind i en actionsekvens som i slåskampen i Ultimatum eller blijagten i Supremacy. Forståeligt nok har filmene affødt et væld af efterlignere og kloner, men Nolan er desværre ikke helt på niveau med Greengrass endnu ;-) Muhaahah!
Men cinematography er naturligt nok noget, der skaber grupperinger og deler vandene, og her bliver vi bare ikke enige. Men faktum er naturligvis, at Paul Greengrass er et visionært geni, det 21. århundreds største kunstner endda, og at hans film ikke kunne være blevet skruet bedre sammen!
#86 Babo84 12 år siden
"and men fear most what they cannot see" ;)
#87 the_paki_don 12 år siden
Synd at Greengrass' film ikke kunne være blevet bedre skruet sammen. Så siger du jo, at manden er talentløs. Kunne han virkelig ikke gøre det bedre? :)
#88 Hr. Nielsen 12 år siden
#89 Babo84 12 år siden
Jeg er medf på at Tony Scott har en lidt anden tilgang end Greengrass. Og jeg er også med på der er forskelle på hvordan man håndterer håndholdt (høhø). Problemet for mig med Greengrass er, at rystelserne bliver irriterende i længden. Jeg nyder det ikke helt på samme måde som jeg f eks nyder den jagt i Gothams gader du omtaler. Så jeg kan godt forstå når nogen føler sig groggy efter bourne 2 eller (især) green zone. Jeg husker tydeligt jeg så green zone med min far og brormand og vi kom ud helt forvirret og drøftede om hvordan pokker kunne de rode så meget.
#90 Babo84 12 år siden