Undervurder aldrig et hate-watch. Seerne kan nemlig ikke få nok af superheltefilmen med sølle 10% på Rotten Tomatoes.

Hollywood har set mange comeback-historier, men få så absurde som den her.

“Madame Web” gik fra at være årets måske mest udskældte superheltefilm til pludselig at blive Sonys mest sete film på Netflix i 2024.

Publikum gad ikke betale billet – men de gad åbenbart godt se Dakota Johnson tale med edderkopper og kigge ud i fremtiden fra sofaen.

Filmen, der blev lanceret som det store kvindelige svar på Spider-Man, kostede kassen at lave og indtjente kun omkring 100 millioner dollars på verdensplan. Det er, mildt sagt, ikke noget, der får champagnepropperne til at springe hos Sony.

Kritikerne var nådesløse – de 10 procent på Rotten Tomatoes taler vist for sig selv – og anmeldere beskrev manuskriptet som “en klistret edderkoppespind af rod”. Publikum var lidt mere tilgivende, men ikke meget.

Alligevel endte filmen med at få sit andet liv online. På Netflix tog den pludselig fart, og ifølge Bloomberg blev den Sonys mest sete film på platformen sidste år. Det kan måske hænge sammen med, at mange nysgerrige seere simpelthen ville se, HVOR slem den egentlig var.

Filmen udspiller sig som et slags superhelte-ensemble med Dakota Johnson som clairvoyante Cassandra Web, Sydney Sweeney som Julia Cornwall og Emma Roberts som Mary Parker – mor til ingen ringere end Peter Parker. Plotmæssigt skulle filmen bygge bro til resten af Sonys Spider-Man Universe, men endte i stedet med at blive et punktum.

“Kraven the Hunter”, der fulgte efter, klarede sig ikke meget bedre, og hele franchisen blev herefter lagt på køl.

Men Sony har ikke helt droppet edderkoppetråden. I 2026 kommer “Spider-Man: Brand New Day” med Tom Holland tilbage i dragten, og året efter følger animationsfilmen “Beyond the Spider-Verse”. Og hvis du er mere til eksperimenterende superhelte-tv, så kan du glæde dig til Nicolas Cage som Spider-Noir i en kommende serie på MGM+.

Så ja – “Madame Web” blev aldrig det superheltebrag, Sony håbede på. Men ironisk nok viser succesen på Netflix, at selv den mest udskældte film stadig kan finde et publikum – så længe folk har en fjernbetjening og et glas vin ved hånden.



Vis kommentarer (0)

Skriv ny kommentar: