Gravatar

#1 filmz-PerKrogh 18 år siden

Overvejer stærkt at tage 8 måneder på EFC, men er der nogen, som måske har gået der, der kan anbefale det som et springbræt til en videre uddannelse inden for film?
Gravatar

#2 filmz-jimmil 18 år siden

EFC ????
Gravatar

#3 filmz-PerKrogh 18 år siden

ja Europian Film Collage som ligger i Ebeltoft
Gravatar

#4 filmz-vassago 18 år siden

Der er vist en par stykker af brugerne der har gået der, så de kan sikkert fortælle dig en masse. Jeg mindes kun at have hørt positive udtalelser fra dem omkring EFC, og dem jeg kender der har gået der, har været meget tilfredse med opholdet.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#5 filmz-gimleno1 18 år siden

Kender flere der har gået der, alle med god erfaring - men det koster kassen ;-) (men skulle efter sigende være det hele værd!)
..my hovercraft is full of eels..
Gravatar

#6 filmz-PerKrogh 18 år siden

Lyder jo godt at det kun er positive ting. Og ja det er nemlig mange penge i forhold til noget som Rampen, men tak for meldingerne
Gravatar

#7 filmz-gimleno1 18 år siden

Jo, men så vidt jeg ved så bor du jo også på skolen under studierne (så vidt jeg ved, som sagt) så der er vel også nogle husleje agtigt inkluderet?
Gravatar

#8 NOWhere 18 år siden

Her har jeg postet, hva jeg har skrevet i en anden tråd om stedet:

EFC er et rigtig godt sted, hvis man har råd til det! Jeg gik der for tre år siden, og næsten alle dem jeg var på årgang med arbejder i dag med film eller tv.
Det er stedet, man ta'r hen for at prøve ting af, det gi'r én et godt netværk (hvis man selv vil det).
Men som de også skriver på deres hjemmeside, så er det ikke en filmskole. Det er en legeplads med kompetente lærere og udstyr, men det er helt op til én selv, hvad man får med sig derfra.
For mig var det bestemt hver en øre hver!

Der optages 110 elever hvert år (september til maj) give and take. Halvdelen af disse er danskere (det er skolen nødt til for at kunne være en dansk højskole). Altså ca. 55 danskere optages. Jeg fik at vide, at der var omkring 70 danske ansøgere, det år jeg kom ind, så der er altså en temmelig stor procent chance!
Resten af eleverne kommer fra 29 forskellige lande overalt i verden (vi havde hele to fra Peru og tre fra USA), og al undervisning foregår derfor på engelsk. Størstedelen af lærerne er også fra overalt i verden, og er professionelle filmfolk, men de fleste af dem taler alligevel dansk (de bor jo også på skolen, og færdes også i Ebeltoft).
Jeg mener, at man for undervisning, kost og logi i 8 måneder gi'r 62.000, og dertil kommer så lommepenge. jeg endte med at ha brugt omkring 80.000 ialt. Det er ganske vidst mange penge, men jeg nåede at spare det meste op året inden, fordi jeg stadig boede hjemme, og så spædede familien til med de sidste 10-15.000.
Der sku gerne være et ansøgningsskema på deres hjemmeside, og der ska man udfylde en række rubrikker, og så skrive et essay, om hvem man er, og hvorfor man gerne vil gå på skolen (og dette sker selvfølgelig også på engelsk). Hvis ikke du kan finde det, så ring til dem, de er superflinke!
Skolen driver også byens biograf, som man kan benytte billigt (det er dog en C-biograf, hvilket vil sige, at filmene er en måned forsinket i forhold til storbyerne, og at de kun har fem forestillinger om ugen, men man får rigeligt med film alligevel).
Jeg kan ikke reklamere nok for stedet, det er virkelig en rigtig fed oplevelse, og hvis man ikke er til så meget fællessang og flaghejsning, så er dette den mindst højskoleagtige højskole i landet.

Jeg tog på filmhøjskolen i den tro, at jeg ville være filminstruktør. men på skolen fandt jeg ud af, at jeg meget hellere vil arbejde med hele produktionsarbejdet. Her mener jeg f.eks. lys og set-design.
Så efter skolen arbejdede jeg med sets på forskellige kortfilm blandt andet på filmskolen, men er senere gået over til teater i stedet. Den eneste uddannelse vi har i Danmark i den retning er teaterskolens regi-linie, som jeg prøver at komme ind på igen til foråret (jeg var igennem hele optagelsesforløbet sidste forår, og blev opfordret til at søge igen). I øjeblikket arbejder jeg stortset kun på teater. Har haft et par scenografjjobs, og var med til at lave Beauty and the Beast på Det Ny Teater sidste vinter (ikke koncept, kun udførelse)
Alle dem, jeg stadig har kontakt med fra skolen har arbejde indenfor film og tv. Lige fra Super16 til Krøniken på DR.
Vi bruger meget hinanden, og flere af de jobs jeg har haft har været gennem nogle andre fra skolen, som manglede folk det sted, de selv var eller lignende. Man hiver ligesom hinanden med rundt, og tit mødes vi også uafhængigt på produktioner rundt omkring, hvilket er sjovt.
Gravatar

#9 NOWhere 18 år siden

Håber, det var noget du ku bruge, ellers så spørg endelig løs.
Gravatar

#10 filmz-gimleno1 18 år siden

Hehe, jeg fik næsten helt lyst til at søge ind efter at have læst #8 ;-)

Skriv ny kommentar: