Gravatar

#11 Patriarch 18 år siden

Et godt bud :)

I øvrigt antager jeg at meget at det arbejde der udføres gratis af professionelle fagfolk ofter er vennetjenester og lignende - og det er bestemt ikke den slags jeg taler imod. Jeg ved da fra mig selv at jeg de seneste par år har jeg da lavet en del gratis arbejde for nogle kammerater, eller folk jeg har arbejdet med før.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#12 Patriarch 18 år siden

ah fuck - jeg kan ikke redigere: Ville lige tilføje at det der pisser mig af er at en del unge filmskabere bliver fornærmet over at man ikke lige er rede til at levere en måneds arbejde til dem bare for hyggen. Jeg har sågar oplevet at blive groft svinet til fordi jeg pænt og høfligt takkede nej til at lave musikken til en to timers musical! :D

Gravatar

#13 Corgan 18 år siden

#11:

Det kan du have ret i. Ofte hjælper man en ven i nød. Men generelt for branchen er det at man skal have forbindelserne i orden. Så kan man næsten få lavet hvad-som-helst for ingen penge.

Men ja... musikken er nok en lidt overset faktor i de små film. Men for en så dygtig komponist som dig gælder det bare om at få dit navn kendt i den professionelle branche. Når først du har fået dig et kendt og respektabelt ry, skal de betalte opgaver nok komme. Men for dig handler det indtil da er være selektiv med hvilke opgaver du tager. Du må finde nogle opgaver, som du kan se er noget fremtid i. For ofte bliver der lavet en masse små film som aldrig bliver set af andre end filmens crew og deres venner/familie.... hvilket jo er en skam. Men på den anden side er DK fyldt med folk der har fået chancen for at bevise at de ikke egner sig til at være instruktører. Der er kun nogle få der virkelig markere sig i filmbranchen... og dem skal du så lige hænge dig fast på, så du kan få noget reklame ved at have været komponist på det nye talents film.
Problemet er nemlig at du som komponist nok ikke (og dette er bare min egen formodning) vil gøre dig bemærket i branchen med mindre du har lavet musik på en film som har fået succes. Det samme gælder forøvrigt klippere. En lidt anden sag er det dog for fotografer og visual effects folk.

Men opsøg f.eks. Filmværkstedet i Kbh... eller få dig skrevet op i DFI-bogen. Hæng evt. sedler op med tilbud om at lave musik til kortfilm. Men tag kun imod de projekter som du kan se en fremtid i (du kan jo se på filmen om den er god eller ej). Du har jo også et betalt job du skal passe, så det er jo begrænset med opgaver du kan påtage dig.
Gravatar

#14 filmz-lone wolf 18 år siden

#13 hvorfor er det anderledes for fotografer og visual effects folk?
I BELIEVE IN DRAGONS, GOOD MEN AND OTHER FANTASY CREATURES!
Gravatar

#15 Corgan 18 år siden

#14:
Fordi fotografer og visual effects folk ikke er afhængige af andre end deres eget arbejde for at kunne fremvise deres talenter. De kan let lave en showreel med deres bedste værker uden at de behøver at vise større del projekterne.
Man kan sagtens optage flotte scener og lave fede effekter til en dårlig film. Det er dog lidt sværere at fremvise musik til en dårlig film da musikken ofte skal være med at at understøtte billedsiden, og hvis denne ikke er god, leder det opmærksomheden væk fra musikken. Desuden kan man ikke fremvise musikken til en enkelt scene, da man så kun hører små brudstykker af noget musik der burde køre flydende imellem scenerne.
Gravatar

#16 Patriarch 18 år siden

Du har fuldstændig ret. Man skal være, og jeg er, meget selektiv... Jeg har taget min tørn af dårlige produktioner uden budget :D

Det er en svær balancegang. På den ene side synes jeg det kunne være sjovt at lave musik til dansk film, men på den anden side er den internationale spilscene også fed, og givet vis langt mere lukrativ. Så jeg skal hele tiden afmåle min tid og energi meget nøje. Derfor holder jeg også meget øje med hvad der rører sig på den danske filmscene, for så at springe til på en gunstigt tidspunkt. Min nuværende strategi, som jeg tror er fornuftig er at fokusere på computerspil og bliver jeg stor nok inden for det, så vil det også være langt letters at lande nogle fede jobs herhjemme. Og indtil da så holder jeg som sagt øje, om der skulle dukke noget op inden da.

ps: Vi to burde jo f.eks lave noget sammen en dag :)
Gravatar

#17 Corgan 18 år siden

#16:

Yea... det er tricky. Jeg har også været på mange gratis projekter. De fleste var noget lort, men nogle få blev ok og gav bonus. Nu er jeg meget forsigtig med at sige ja til et gratis projekt, og gør det kun meget sjældent. Det er selvfølgelig noget andet hvis jeg bliver spurgt af en ven, da disse projekter oftest er meget sjovere at lave, samt der er mere forståelse hvis det viser sig at jeg ikke kan ligge al min tid i projektet.

Det er fornuftigt af dig at satse lidt endnu på computerspil. Der er nu kommet mere fokus på musikken i spil end for blot 5 år siden. Det skyldes at spilindustrien mere og mere ønsker at lave en interaktiv spillefilm end blot et arkadespil.

Men jeg kan godt se at det kan blive kedeligt for dig at skulle lave action-musik hele tiden. En god musik i film kan virkelig sætte følelser igang på seeren af denne... men helt den samme følelse kan man ikke fremprovokere i et spil, da seeren ikke får det samme forhold til en klat polygoner som til et rigtigt menneske.

Men hey... hvis du har et spændende projekt du mener jeg kan hjælpe dig med, siger du bare frem.
Gravatar

#18 Patriarch 18 år siden

:)

Ja, kunne godt trænge til noget afveksling fra action musikken :)

Heldigvis skal jeg snart lave til en del cutscenes som indeholder mere stille momenter. Både skræmmende, men også fred, ro og panfløjter :D Bliver sku' rart.
Gravatar

#19 Corgan 18 år siden

#18:

Cool. Dem glæder jeg mig til at se/høre.
Gravatar

#20 elwood 18 år siden

#18 hva med adventure spil 8-)

Jeg gad da godt og høre et jazzede Grim Fandango alternative soundtrack, fra din side af, også for måske at høre lidt andre sider af dit talent 8-)

Men ja det er rigtig at musikken er ved at kommer mere frem i spil, selv om jeg nu personlig altid har ment den er vital for et spils stemning, henviser især her til Metal Gear Solid serien. Main theme'et af Harry Gregson Willams, jeg får kuldegysning hver gang jeg høre det, selv om det godt nok minder ekstrem om hans bidrag til The Rock ;-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: