Der er en del danske undergrunds/indie film i produktion, men stort set alle er no-budget. Hvordan kan det være? Har disse film søgt om støtte diverse steder og blevet afvist? Eller har man valgt ikke at prøve at skaffe penge for at undgår indblandning?
Ok - ja, jeg ved der er muligheder. Jeg tænker mere på om diverse undergrundsfilm rent faktsik har forsøgt at udnytte sig af dem? Som komponist finder jeg det dybt frustrerende at jeg på den ene side gerne vil hjælpe undergrundsfilm og gå på kompromis med min normale hyre, men på den anden side ikke kan arbejde gratis. Så synes jeg bare det er super ærgeligt er der er alle de film, og tilsyneladende er de alle lavet uden budget. Og når der endelig er budget så prioriteres musikken ikke... Det får mig til at tænke på alle de undergrundsfilm der er på IMDB men uden komponist tilknyttet. Det får mig til at tænke på at det virker som om at musik for rigtig mange instruktører er noget man først overvejer til sidst... at vigtigheden af musik ikke er gået op for mange af dem.
Der er vist to diskussioner her. Den ene er nedprioriteringen af musikken, hvilket helt klart er et kendt problem. Generelt er vi mange meget visuelle filmfolk der først tænker over lydsiden alt for sent (for det er ikke kun musikken der er problemet). Det er såvel et økonomisk som et tidsmæssigt problem. Dog må du indse at sålænge der er tale om en produktion hvor skuespillere, crew og alle andre arbejder frivilligt, kan der selvfølgelig heller ikke blive tale om at betale en komponist. Det er altsammen nød til at hænge sammen.
Mht. til at søge penge, så er det i mine øjne lidt af en jungle. Der er en del forskellige muligheder, men hvis man kigger lidt nærmere efter er det få af dem der ikke kommer med en eller anden begrænsning. Se fx. på forslaget fra #2: http://www.dfi.dk/FILMX/FILMX.htm uden at have læst nøje på fornemmer jeg en del restriktioner i den ordning. Og sådan er det mange steder. Du skal helst lave noget om HC Andersen eller racisme for at komme nogen steder :)
Det sagt så er der også ordninger hvor man rent faktisk kan søge penge til sine egne projekter uden at passe dem ind i en ramme, men det er en lang proces og jeg tror det er uoverskueligt for mange i starten. Jeg har helt sikkert tænkt mig at kigge på det til vores næste projekt, men det kræver en del tid regner jeg med. Tid der i sidste ende går fra de timer man kunne have brugt på at lave noget film :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Ja, det er med garanti en jungle og ja der går tid fra det at lave film. Men mon ikke det i sidste ende også giver en mere seværdig film? (under forudsætning af at ens actionfilm ikke bliver til en film om racisme i en 7 klasse i Århus :D)
For mig virker det bare som om at mange filmskabere fokusere på for meget 'her-og-nu' både visuelt som du siger, men også rent produktionsmæssigt. Hvis man virkelig brænder for en historie er det ikke nok bare at gå ud og skyde den - måske var det tid givet godt ud at prøve at skaffe penge til den. Problemet er dog at dette kræver en ret dygtig produktionsleder/producer, og jeg ved fra mig selv da jeg instruerede kortfilm at den side af sagen ikke sagde mig noget personligt - dog har jeg nu indset vigtigheden af det hvis nogle af de mange undergroundfilm vil skille sig ud. ------------------------------
Med hynsyn til hvem man betaler synes jeg ikke at det nødvendigvis bør være sådan at det er alle eller ingen, selvom det er en sympatisk tanke. Men for mig at se - hvis man laver f.eks. en Zombiefilm var det måske værd at betale for assistance for at hele lortet ikke falder sammen. Men jeg kan godt følge dig - men efter 10års snusen til brancen kan jeg godt fortælle dig at musikken er noget af det der er længst nede i fødekæden både planlægningsmæssigt og økonomisk. Dette skyldes dels at der er 100vis af håbefulde folk, deres søskende, og nogle af deres hunde der har downloadet nogle musikprogrammer og nu er 'komponister' - og dels at mange instruktører der er ligeglade med kvaliteten af musikken, fordi det er bare noget der er der. Denne tendens gælder givetvis andre fagområde også. Og det er synd.
I øvrigt vil jeg lige påpege at jeg ikke generelt er mod at man arbejder gratis på film osv... har selv lave snesevis af projekter gratis. Jeg tror mere jeg undere mig over hvorfor mage ikke i højere grad forsøger at skaffe penge til deres produktioner, og evt betaler nogle her og der for at løfte den generelle production value.
Som amatør instruktør har jeg også været afhængig af gratis hjælp, og vil også være det en anden gang - Men jeg forventer bare ikke at brancefolk beskæftiget fuld tid med deres fagområde nødvendigvis vil arbejde gratis for mig - håbver distinktionen står klart.
Ja helt sikkert... Men lad mig så opfordre til at der søges på alle de forbandet midler der er derude! Der er så mange ideer og håbefulde instruktører - og jeg synes sku' det er synd at de ikke har kapital
#1 Patriarch 18 år siden
#2 filmz-Faustinon 18 år siden
#3 Patriarch 18 år siden
#4 gi-jones 18 år siden
Mht. til at søge penge, så er det i mine øjne lidt af en jungle. Der er en del forskellige muligheder, men hvis man kigger lidt nærmere efter er det få af dem der ikke kommer med en eller anden begrænsning. Se fx. på forslaget fra #2:
http://www.dfi.dk/FILMX/FILMX.htm
uden at have læst nøje på fornemmer jeg en del restriktioner i den ordning. Og sådan er det mange steder. Du skal helst lave noget om HC Andersen eller racisme for at komme nogen steder :)
Det sagt så er der også ordninger hvor man rent faktisk kan søge penge til sine egne projekter uden at passe dem ind i en ramme, men det er en lang proces og jeg tror det er uoverskueligt for mange i starten. Jeg har helt sikkert tænkt mig at kigge på det til vores næste projekt, men det kræver en del tid regner jeg med. Tid der i sidste ende går fra de timer man kunne have brugt på at lave noget film :)
#5 Patriarch 18 år siden
For mig virker det bare som om at mange filmskabere fokusere på for meget 'her-og-nu' både visuelt som du siger, men også rent produktionsmæssigt. Hvis man virkelig brænder for en historie er det ikke nok bare at gå ud og skyde den - måske var det tid givet godt ud at prøve at skaffe penge til den. Problemet er dog at dette kræver en ret dygtig produktionsleder/producer, og jeg ved fra mig selv da jeg instruerede kortfilm at den side af sagen ikke sagde mig noget personligt - dog har jeg nu indset vigtigheden af det hvis nogle af de mange undergroundfilm vil skille sig ud.
------------------------------
Med hynsyn til hvem man betaler synes jeg ikke at det nødvendigvis bør være sådan at det er alle eller ingen, selvom det er en sympatisk tanke. Men for mig at se - hvis man laver f.eks. en Zombiefilm var det måske værd at betale for assistance for at hele lortet ikke falder sammen. Men jeg kan godt følge dig - men efter 10års snusen til brancen kan jeg godt fortælle dig at musikken er noget af det der er længst nede i fødekæden både planlægningsmæssigt og økonomisk. Dette skyldes dels at der er 100vis af håbefulde folk, deres søskende, og nogle af deres hunde der har downloadet nogle musikprogrammer og nu er 'komponister' - og dels at mange instruktører der er ligeglade med kvaliteten af musikken, fordi det er bare noget der er der. Denne tendens gælder givetvis andre fagområde også. Og det er synd.
#6 Patriarch 18 år siden
Som amatør instruktør har jeg også været afhængig af gratis hjælp, og vil også være det en anden gang - Men jeg forventer bare ikke at brancefolk beskæftiget fuld tid med deres fagområde nødvendigvis vil arbejde gratis for mig - håbver distinktionen står klart.
#7 gi-jones 18 år siden
#8 Patriarch 18 år siden
#9 lasse78 18 år siden
#10 Corgan 18 år siden
Jeg stemmer for at 100% af støtten går til visual effects! Booyaaah!!
;-)