Nu hvor andre også lægger links op til films, vil jeg give jer et link til en kortfilm på ca. 8 meg der hedder Hjemkomst. Den er produceret af filmgruppen Super 16 der holder til ved Nordisk Film, men det er en ikke-kommerciel film..
Håber i kan lide den, kunne være fedt at høre folks meninger..
Jeg har set den lille kortfilm, men jeg må indrømme at den ikke lige faldt i min smag. Nu har jeg så også en indstilling til film. At det er underholdning og at jeg gerne vil have en god oplevelse. Den her kort film du har sendt et link til, er meget dyster, kold og spiller på traumer og angst. Soldaten har klart krigs traumer og han har kun alt for travlt med at save den eneste gode gren han sidder på over.(hans kærste) Det er en søvlig lille film. Jeg er ikke helt sikker på hvad budskabet er? Jeg håber der er et budskab! jeg hadder den slaks film hvor en popsmart (kunster) bare siger at budskabet er hvad man selv får ud af det. Så har man lavet en film uden at tinke sig om,,lavet en film for filmens skyld. Budskabet kan godt være underholdning.
Det er selvføldig en skam at vi ikke kunne se den i den gode kvalitet, for der er jo nok en masse vi ikke får med i denne hårdt komprimerede udgave. Den er noget mørk,, det gemmer jo en del detalie. Det er let at lave en meget mørk film, det er svære at gøre en lys film flot/intrassant. lidt ligsom at det er lette at lave et pænt sort/hvidt billede svære at gøre det efter i farve.
Filmen er meget simpel, men jeg kan godt lide krigs opstillingen. er det et rigtig militær øvelsels område eller er det noget der er bygget til optagelsen?
Jeg siger ikke at filmen er dårlig,,, bare at den ikke falder i min smag.
Hey Netrom1, jeg kan godt følge dig og der er en lang og som du selv siger, sørgelig, historie bag - men det var et krav til filmen om at den max. måtte vare 6 minutter og derfor er det jo ret svært at lave en film på så kort tid der er "retfærdig" overfor den egentlige person den skildrer... Budskabet med denne er afgjort ikke "hvad man selv får ud af den" (hader selv den besked for det afslører oftest at folk bare leger smarte..) men netop en hyldest til en ung fyr der endte med at slå sig selv ihjel ovenpå netop disse hændelser. Så du kan med rette kalde den en halv dokumentar, eller dramatisk gengivelse, om du vil. At den kan forekomme ret surrealistisk i sin stil er fordi at det var sådan personen genfortalte sine oplevelser af situation, så det er ganske enkelt for at gøre "fortællingen" så korrekt som muligt - MEN hvis folk får nogle andre ting ud af det, så er det selvfølgelig helt i orden. Det er ligeså meget det jeg syntes kunne være interessant at tale om. Og som du selv nævner ER den meget mørk, men igen tror jeg at grunden er forklaret foroven.
Tak for din kommentar, det viser mig/os at, selvom du ikke er vild med den, at vi har ramt plet med budskabet. Så kan man mene om det budskab hvad man vil, men du fangede den og det er jo skønt at vide. Man har det jo ofte med at stirre sig selv blind på de ting man er involveret i - som du ved ;-)
Vil iøvrigt skynde mig at sige at jeg vil videregive jeres kritik til instruktøren, er sikker på han vil værdsætte at have andres øjne på den.
Øvelsestærrænet blev venligst udlånt af Høvelte Kaserne mens de rigtige soldater var på juleferie den 29. december sidste år - koldt at filme sene aftener på den tid af året kan jeg røbe ;-)
Jeg er ikke spor blind over for at filmen er godt lavet, både film og skuespillet er jo i særdelels topklasse. Men efter at have set filmen, følte jeg at mit humør var dalet et par grader og det syntes jeg at virklighedden går tit nok, ingen grund til at opleve det på film også. Det ville sikkert være en ganske glimerne film for en militær nægtere, eller til mødere som ikke vil have at deres unge tager ned til FN-fridsbevarende oprationer.
Kunne du fortælle noget om hvad der gik i denne film, den virker ret simpel to skuespillere og et par stemmer. hvor mange lokatitoner var der og hvorlang tid tog det at gøre det rigtigt.
Hovdepersonen Kim, havde en hele side i "Århus Onsdag" i går,,,så udover at være en linse-lus så er han også en blad-lus :-) men det var da en ganske god artikel.
Der er kun egentligt den ene location, det er militærcomplexet - men så er der også lavet nogle studie scener...men det er principielt de scener hvor alt er sort omkring dem..
Den blev optaget den 29. december på Høvelte Kaserne og den 30. december i studie og det var det..
Kan sgu godt forstå hvis filmen bragte dig i lidt skidt humør. Det er afgjort ikke en feel-good film. Kan sige at en af mine venner som har været i adskillige krigszoner (Bosnien, Irak, osv.) og virkeligt også har haft mange af problemerne ekstremt tæt inde på livet er exceptionelt glad for filmen - han leder i dag et buddy-system for tidligere udsendte soldater der bliver støttet af staten med 2,5 mio. om året....desværre gik ingen af de støtte penge tilm filmen *G*
btw "The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his", den får mig både til at grine og gyse på samme tid.....(jaja, internt)
#1 filmz-gimleno1 20 år siden
Håber i kan lide den, kunne være fedt at høre folks meninger..
Hent den her
#2 filmz-netrom1 20 år siden
Jeg har set den lille kortfilm, men jeg må indrømme at den ikke lige faldt i min smag. Nu har jeg så også en indstilling til film. At det er underholdning og at jeg gerne vil have en god oplevelse. Den her kort film du har sendt et link til, er meget dyster, kold og spiller på traumer og angst. Soldaten har klart krigs traumer og han har kun alt for travlt med at save den eneste gode gren han sidder på over.(hans kærste)
Det er en søvlig lille film. Jeg er ikke helt sikker på hvad budskabet er? Jeg håber der er et budskab! jeg hadder den slaks film hvor en popsmart (kunster) bare siger at budskabet er hvad man selv får ud af det. Så har man lavet en film uden at tinke sig om,,lavet en film for filmens skyld. Budskabet kan godt være underholdning.
Det er selvføldig en skam at vi ikke kunne se den i den gode kvalitet, for der er jo nok en masse vi ikke får med i denne hårdt komprimerede udgave.
Den er noget mørk,, det gemmer jo en del detalie. Det er let at lave en meget mørk film, det er svære at gøre en lys film flot/intrassant. lidt ligsom at det er lette at lave et pænt sort/hvidt billede svære at gøre det efter i farve.
Filmen er meget simpel, men jeg kan godt lide krigs opstillingen. er det et rigtig militær øvelsels område eller er det noget der er bygget til optagelsen?
Jeg siger ikke at filmen er dårlig,,, bare at den ikke falder i min smag.
MvH Netrom1
#3 filmz-gimleno1 20 år siden
Budskabet med denne er afgjort ikke "hvad man selv får ud af den" (hader selv den besked for det afslører oftest at folk bare leger smarte..) men netop en hyldest til en ung fyr der endte med at slå sig selv ihjel ovenpå netop disse hændelser. Så du kan med rette kalde den en halv dokumentar, eller dramatisk gengivelse, om du vil.
At den kan forekomme ret surrealistisk i sin stil er fordi at det var sådan personen genfortalte sine oplevelser af situation, så det er ganske enkelt for at gøre "fortællingen" så korrekt som muligt - MEN hvis folk får nogle andre ting ud af det, så er det selvfølgelig helt i orden. Det er ligeså meget det jeg syntes kunne være interessant at tale om.
Og som du selv nævner ER den meget mørk, men igen tror jeg at grunden er forklaret foroven.
Tak for din kommentar, det viser mig/os at, selvom du ikke er vild med den, at vi har ramt plet med budskabet. Så kan man mene om det budskab hvad man vil, men du fangede den og det er jo skønt at vide. Man har det jo ofte med at stirre sig selv blind på de ting man er involveret i - som du ved ;-)
Vil iøvrigt skynde mig at sige at jeg vil videregive jeres kritik til instruktøren, er sikker på han vil værdsætte at have andres øjne på den.
Øvelsestærrænet blev venligst udlånt af Høvelte Kaserne mens de rigtige soldater var på juleferie den 29. december sidste år - koldt at filme sene aftener på den tid af året kan jeg røbe ;-)
#4 filmz-netrom1 20 år siden
Jeg er ikke spor blind over for at filmen er godt lavet, både film og skuespillet er jo i særdelels topklasse. Men efter at have set filmen, følte jeg at mit humør var dalet et par grader og det syntes jeg at virklighedden går tit nok, ingen grund til at opleve det på film også.
Det ville sikkert være en ganske glimerne film for en militær nægtere, eller til mødere som ikke vil have at deres unge tager ned til FN-fridsbevarende oprationer.
Kunne du fortælle noget om hvad der gik i denne film, den virker ret simpel to skuespillere og et par stemmer. hvor mange lokatitoner var der og hvorlang tid tog det at gøre det rigtigt.
Hovdepersonen Kim, havde en hele side i "Århus Onsdag" i går,,,så udover at være en linse-lus så er han også en blad-lus :-) men det var da en ganske god artikel.
M.V.H. Netrom1
#5 filmz-gimleno1 20 år siden
Filmen er også ret simpel, den blev lavet, sammen med syv andre film, ud fra nogle conditions, der lød som følgende:
___Konditioner___
Årgang 03's første film er blevet til på baggrund af disse konditioner stillet af Jon Bang Carlsen:
*Max 3 skuespillere.
*Filmen skal fortælles som en flashback historie.
*Filmens indledningsscene er fortællingens eneste 'nutidsscene'.
*I denne scene skal mindst en af personerne være elles umiddelbart opfattes som værende død.
Man kan læse meget mere på http://www.super16.dk/
Der er kun egentligt den ene location, det er militærcomplexet - men så er der også lavet nogle studie scener...men det er principielt de scener hvor alt er sort omkring dem..
Den blev optaget den 29. december på Høvelte Kaserne og den 30. december i studie og det var det..
Kan sgu godt forstå hvis filmen bragte dig i lidt skidt humør. Det er afgjort ikke en feel-good film. Kan sige at en af mine venner som har været i adskillige krigszoner (Bosnien, Irak, osv.) og virkeligt også har haft mange af problemerne ekstremt tæt inde på livet er exceptionelt glad for filmen - han leder i dag et buddy-system for tidligere udsendte soldater der bliver støttet af staten med 2,5 mio. om året....desværre gik ingen af de støtte penge tilm filmen *G*
#6 filmz-Diller82 20 år siden
The pen is mightier than the sword...mostly.
#7 filmz-gimleno1 20 år siden
#8 filmz-write-off 20 år siden
#9 filmz-gimleno1 20 år siden
..men instruktørens billigelse, håber jeg? ;-)
Den fylder omtrent 23 meg.. Den kan downloades på alm. vis med højre klik og "Save target as.."
Advarsel: Filmen er meget mørk, og det kan nogengange være lidt svært at se hvad der foregår, men sådan fik jeg selv filmen i sin tid ;-)
#10 filmz-gimleno1 20 år siden