Gravatar

#21 frahm-2 16 år siden

Det er rigtig nok og det er også det der gør det så forbandet svært at lave en kortfilm der kommer helt op og ringe, men Gehenna er alligevel 13 min. og jeg tror godt at en del af de ting jeg foreslår kunne komme ind, hvis du derimod tog noget andet ud. De to pigers tur fra S-toget til biografen er egentlig unødvendig og hvis du havde fjernet den havde du fået omkring 1½ min. ekstra hvis jeg husker rigtigt.
Jeg mener at der er forskellige kriterier for en god kortfilm afhængig af hvor lang den er. Min holdning er dog at så snart du kommer over 10 min. så skal historien opbygges på en måde der minder lidt om en spillefilm, med tre akter, omend disse agter vil være betydeligt mindre og første og sidste akt vil muligvis kune fylde 1-2 min. hver.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#22 filmz-Kawaru 16 år siden

Min kritik af filmen:

Jeg er imponeret af den audio/visuelle del af filmen. Lys/belysning samt location virker ret fedt. Af og til gi'r du den lidt for meget: 09:07, hvor musikken kommer i forgrunden, virker nærmest patetisk.
Du har nogle gode spændingsoptrappende sekvenser - selvom de er ret forudsigelige (eksempel: 08:00, hvor pigen går langs muren), så virker de som de skal. Med andre ord, dit håndværk er i orden.

Klipningen virker i det store hele ok - der er dog enkelte steder, hvor du ikke lige rammer flowet.

Hvis du vil lave en enkel genrefilm, så har du fat i den rigtige ende.
Dette er i min verden lidt negativt: Du forsøger at filmatisere en eller anden drengerøvsfølelse, men det bliver bare for enkelt og ligetil. Som mange af de andre skriver, så er din historie og dialog alt for svag. Jeg mener, at monologen om baby'en simpelthen er så standardiseret, så det vil noget.

Jeg er også enig med de andre i, at din første del (indtil filmen er færdig) virker påklistret (og i sidste ende ligegyldig).

Jeg har egentlig ikke nogen ny form for kritik at komme med:
Dine flotte billeder skal naturligvis roses, men personligt føler jeg ikke, at filmen er nogen stor oplevelse. Hvis jeg vil se rå og "ligegyldig" vold, så er der 100 andre steder, hvor den serveres lige så godt.

Du skulle måske overveje hvad du vil med dine film: Hvis du vil lave noget æstetisk flot, der er "fedt" og rammer mainstream, så fortsæt ud ad samme vej - læs let over de kritikken af enkeltheden i dine karakterer og i historien - for netop denne enkelthed bliver du nød til at dyrke i sådanne film.
Mit råd derimod er, at du skulle overveje at lægge vægt på det psykiske i dit næste projekt. Psykisk, ikke i den forstand som hvordan du med virkemidler påvirker dit publikum, men du skulle meget hellere interessere dig for mennesket og hvorfor det handler som det gør... En mulighed med denne film var at koncentrere dig om morderen frem for ofrene: Er ofrene i denne film ikke rent faktisk totalt ligegyldige? Fokusér på hvorfor han handler som han gør - selv en psykopat må da tænke...
Tanken bag din slutning kan jeg i og for sig godt lide - det er "fedt" ikke at vide, hvad der sker med pigerne (lidt wannabe Pusher måske?), men selvom du forsøger at lave et twist, så virker slutningen unaturligt og påklistret.
Gør dine personer mere nuancerede og lad dem gennemgå en udvikling - så får du mere end bare ligegyldig spænding.

Men alt i alt, så skal du bare gøre det klart for dig selv, hvad du vil.. Vil du lave flotte billeder, flot lyd og "god underholdning", så er du godt på vej.

Skriv ny kommentar: