Gravatar

#1 filmz-ken-greve 19 år siden

Hej

Hvad starter jeg med? osv osv...

Jeg er 14 år, og drømmer om at blive en stor instruktør. Det skal jo starte et sted.

Hvis i har en masse gode råd til hvordan man laver sådan noget, så spyt bare ud! ;)
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with the best!
Gravatar

#2 gi-jones 19 år siden

Man ser en masse film. Så får man en fed idé og så kaster man sig ud i det. Der er en masse teori, om dramaturgi og karaktérarbejde som du kan læse både på nettet, og især i bøger, men det er øvelsen der gør mester. Teori er først godt når man har prøvet sig lidt frem selv. Det er i hvert fald min erfaring. Hvis du starter med at skrive nogle småting, kan du jo for eksempel poste dem herinde, og så er vi mange der gerne giver konstruktiv kritik.

En anden god idé var måske at finde nogle allerede skrevne manuskripter og læse dem igennem, for at vende sig lidt til formen på den slags. Jeg ved at der er flere steder man kan downloade dem, men kan ikke huske dem på stående fod. Er der nogen der ved hvor man kunne skaffe den slags eksempler?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 McPeter 19 år siden

Jeg ved at man f.eks. her og her kan downloade manuskripter og ellers kan man jo også bare google sig til andre sider...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#4 lasse78 19 år siden

Ok som nr.1 er det meget vigtigt at du skynder dig med at skrive en masse manuskripter. Du er 14 år og har en masse tid for dig endnu. SKRIV, SKRIV, SKRIV.

Det vigtigste må være først og fremmest at få det ned på papir som du ser for dig. Du kan måske begynde med at "komponere" en enkelt scene så detalieret som muligt. Med kameravinkler, bevægelse, dialog osv osv osv

Så når du har lavet en omk 50 test manuskripter, ka du begynde af STUDERE forskellige manuser. Så derefter kan du tilrette dine egne manuser efter hvorn de "store" skribenter har gjort, lure deres fifs af så at du snakker "samme sprog" som dem.

Få en masse erfaring med at filme med mor og fars digital kamera. Find en mas kammerater at lege med så du ikke er helt alene, det er altid godt at få andres mening løbende. Men HUSK, det er dig der er "genial" og hvis du har en ide(vision) så sørg for at det er DIG der får den ud 100%. Det er hårdt arbejde, men det belønner sig i sidste ende.

Men hvis du VIRKELIG godt vil, så er det altså studie HVER dag fra nu af.

Du kan eventuelt starte med at lukke øjnene og visuelisere scener for dig og skrive dem så ned der efter.

der er 1000 forskellige måder at gøre det på, og du skal igennem dem alle ;)

Dig in dude.
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#5 filmz-ambu 19 år siden

en anden god ide er og af tage din øgles scenne og skiver den som et manus altså så detaljeret som muligt
at du kan give det til en som kan læse den i gennem og der efter vide alt hvad der sker i den scenne
Gravatar

#6 filmz-netrom1 19 år siden

Jeg er ikke helt enig! jeg mener du har brug for at lege med at lave film i den alder.
Du skal tage et kamara,,alt over HI-8 er ind til vidre fint. så skal du finde nogen venner som også syntes det er sjovt at lave film,,,og der skal være nogle linselus imellem (altså dem som godt kan lide at være foran kamaret) så skal i i fælelsskab finde på en historie. Lav F.eks. en film om at stjæle en hemlig filmrulle fra et spion-firma,,lav nogle løbe scener, slås scener, atcion, spændings scener og nogle snakke scener. (kærligheds scenerne,,dem venter du lige et par år med :-)
Men du vil opdage at der er mange ting som er svære at få til at se rigtigt ud, svære at filme. Hvis der er en som skal slå en anden, så ser det skod ud hvis det ikke bliver laver rigtigt!

Du skal nok finde ud af at der er behov for at skrive noget ned, men det kommer helt af sig selv. Som instruktør har du 100% styr på hvad der sker i din film, men du vil hurtigt opleve at dinne skuespillere ikke har den samme forståelse af hvad der forgår. Jeg tror det er her, det første krav om tekst kommer,, at andre ikke kan læse hvad du har tinkt, og har liggene inden i dit hovde.

Når du har optager en lille film skal du redigere den! det gør vi jo på computer idag, og her er der en masse at lære. men programmerne er ikke svære end at enhver kan klippe en film sammen i løbet af et par dage,,,så kan man flueknæppe detalier i måndes vis,,effekter og lyd. Men når du ser din film igennem så vil DU se alle fejlene! og du vil have lært en hele masse. Den næste lille film du laver vil være dobbelt så god og have andre og måske færer fejl.

MvH Netrom1
Gravatar

#7 filmz-yoshimura 19 år siden

#5 Øgle? Hvad for en øgle?
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#8 filmz-netrom1 19 år siden

#7 mon ikke der skulle stå "nøgle" scene,,, det giver mening.

#1 Hvis du vil skrive et manuskript så kan du ligeså godt bruge et rigtigt manuskript skrive program fra starten. Jeg kender kun "Final Draft" men det er da vist også udemærket? på www.finaldraft.com kan man hente en prøveudgave men den virker kun i 15dage så det er ret meget skod at lave et godt manuskript og så udløber prøveudgaven,,,229$ de er så sandlig ikke kede af det! Men prøv programmet det er ret smart og manuskripetet kommer til at se rigtigt ud. Men som 14årig vil jeg nok anbefale dig at bruge de 229$ på at lave film isteden. Trode det koste 30-60$,,,jøde priser.

MvH Netrom1
Gravatar

#9 filmz-ambu 19 år siden

det er din yndlings scenne det gik lidt stærkt den dag
Gravatar

#10 gi-jones 19 år siden

Jeg mener personligt ikke en god film er komplet uden en ordentlig øgle.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: