Og forresten, Man kan vel godt købe stativ til det? Kan godt være det er dumt spørgsmål men jeg ved ikk om man kan det til alle kameraer.. Så hjælp? Heh...
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Selvfølgeligt kan du købe et stativ til det kamera, kameraer er udstyret med et universelt gevind, som passer til alle stativer... så vidt jeg har erfaret gennem årenen. et stativ koster fra 100kroner op til det samme som et godt digitalt kamera. Manfrotto laver sublime stativer, men prisen er derefter. Mht. redigering.. pinnacle... jeg får det dårligt bare af at skrive det. Det er et skrækkeligt program som kun bør bruges hvis du skal lave en film og dit liv afhænger af det og du ikke har mulighed for selv at klippeklistre med tape. Men mange Meget bedre programmer er til at finde rundt omkring, endda som freeware af og til. Blandt andet med diverse Pc-blade. Jeg kan stærkt anbefale Final Cut pro hvis du har adgang til en Macintosh computer, eller adobe Premiere hvis du har en Pc. Men alle disse ting afhænger af niveauet hvorpå filmens endelige look skal ligge. En god film kan sagtens laves med pinnacle og et kamera til 2000 kroner, se feks. special prize winneren ved dette års videomarathon: www.videomarathon.dk. Det er lavet under kummerlige vilkår. Håber som write-off ikke at jeg har forvirret dig, men hjulpet dig lidt i den rigtige retning.
----------------------------------- The pen is mightier than the sword...mostly.
#10 Ingen årsag... Jeg tvivler på at det kamera fra Edbpriser er en tilbudsvare el. del af en kampange... Så du skal nok kunne finde noget når du engang har fået skrabet pengene sammen. Ang. Mikrofonen, så er onboard mikrofoner sjældent særlig gode, ihvertfald ikke til consumer kameraer! Det bedste ville være hvis du kunne få adgang til en retningsbestemt mikrofon. Men igen det er måske ikke så vigtigt endnu med de produktioner i skal lave? Så længe man bare tydeligt kan høre og forstå lydebilledet så skal det nok gå. Der er der jo også nogle forholdsregler man overveje; som altid at være opmærksom på hvilket (lyd)miljø man optager i... Undgå F.eks. at optage lige ved siden af stærkt traffikeret veje, udryknings stationer, togstationer osv.
Held og lykke med det og lad os høre hvordan det kommer til at gå! Og du sender bare en mail til mig på [email protected] hvis du får brug for hjælp med manus.
12: Jeg har ellers gode erfaringer med det program... Og jeg ved hvordan det fungerer. Der følger også en box med til pinnacle så du kan tilslutte kameraet til pc'en. Hvad er det du ikke kan lide ved det ? Og kan du give nogle eksmpler på hvorfor final cut pro eller de andre du snakker om skulle være bedre?
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Et tilfældigt eksempel... hmm pinnacle understøtter ikke 16:9 format. Måske den helt nye version gør, men ikke hvad jeg ved af. Det resulterer i at en hver form for overgang, udtoning what ever bliver strukket da den fjerner bjælkerne. Måske det er muligt at optage i falsk 16:9 men jeg ved ikke om det er muligt at sætte bjælker på ved hjælp af programmet. Programet indeholder ikke nogle gode farvefiltre til at give din film et filmisk look. Colour grading er et must hvis du spørger mig. Du har ikke mulighed for effektivt at manipulere billederne på nogen måde. Programmet understøtter ikke synderligt mange formater mht importering af diverse lyd og effekt filer du skal bruge. Der er ikke nogle effektive komprimerings muligheder. Osv osv... Men når alt det er sagt, vil jeg dog sige at det hele dog afhænger af en målsætning for produktionen. Man kan sagtens lave en film i det program, og det er ikke særligt tidskrævende. så til de første produktioner er det super, har selv brugt det. det er kun senere hvor jeg er vendt tilbage til det at jeg har erfaret hvor mangelfuldt det er.... (phew træk vejret =)
----------------------------------- The pen is mightier than the sword...mostly.
Så vidt jeg ved er Pinnacle Studio også kun deres billig-løsning. Til de store redigeringskort mener jeg at de leverer Edition, som vist nok er et ret godt og effektivt program. Ret mig, hvis jeg tager fejl, men jeg mener at det i gamle dage hed Purple og kører på mange måder ligesom Avid.
Og man må altså ikke tage fejl. Studio er måske et dårligt program, men rent hardware-mæssigt laver Pinnacle nogle af de bedste redigeringsløsninger som vi almindelige mennesker har råd til at købe. Dog kan man med dv efterhånden klarer sig helt uden redigeringskort, hvis man altså kan klare sig uden en tv-monitor.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Det er nok bare et spørgsmål om at jeg sværger til Final Cut pro... =) Men hvis de har lanceret en prof udgave, så ser jeg da gladeligt frem til hvad de kan ryste ud af ærmet.
Hvilket redigering program der er bedst er vist nærmest mest teoretisk diskussion. Men 3 programmmer der kan sammenlignes er Adobe premierer, Final cut pro,pinnacle edition.
Final cut pro er meget rost gennem tiderne som et program der sætter standarden inde for de proffesionelle rækker, men de andre programmer er tydelig vis kommer op i samme omdrejninger. Bagdelen ved Final Cut Pro er at det kræver en mac computer og det er der vist ikke mange der har.Er ikke så rost mer..
Adobe premiere største fordel er nok at der findes en familie af programmer til at understøtte pruduktionen, bla andet Adobe After effects, photoshop osv osv, dog er hvis man kigger rundt i internationale en del klager over funktioner og layout som en del synes er utilstrækkelig. En anden stor fordel er at det understykkes af mange slags plugin, det gør de alle programmerene sælfølgelig, men Adobe har helt sikkert flest.Nok dem med flest klager fra brugerne.
Pinncle Edition er en god blandning af det hele, kendt for det nogenlunde nemme layout på skærmen og med mange funktioner, bla andet background rendering og instant save(du mister aldrig dit arb)Understøttelser af plug in er nogenlunde med både anden og tredie parts plugins.
Men i det store hele kan de alle stort set det hele.
#11 Collateral 19 år siden
#12 filmz-Diller82 19 år siden
Mht. redigering.. pinnacle... jeg får det dårligt bare af at skrive det. Det er et skrækkeligt program som kun bør bruges hvis du skal lave en film og dit liv afhænger af det og du ikke har mulighed for selv at klippeklistre med tape. Men mange Meget bedre programmer er til at finde rundt omkring, endda som freeware af og til. Blandt andet med diverse Pc-blade. Jeg kan stærkt anbefale Final Cut pro hvis du har adgang til en Macintosh computer, eller adobe Premiere hvis du har en Pc.
Men alle disse ting afhænger af niveauet hvorpå filmens endelige look skal ligge. En god film kan sagtens laves med pinnacle og et kamera til 2000 kroner, se feks. special prize winneren ved dette års videomarathon: www.videomarathon.dk. Det er lavet under kummerlige vilkår. Håber som write-off ikke at jeg har forvirret dig, men hjulpet dig lidt i den rigtige retning.
The pen is mightier than the sword...mostly.
#13 filmz-write-off 19 år siden
Jeg tvivler på at det kamera fra Edbpriser er en tilbudsvare el. del af en kampange... Så du skal nok kunne finde noget når du engang har fået skrabet pengene sammen.
Ang. Mikrofonen, så er onboard mikrofoner sjældent særlig gode, ihvertfald ikke til consumer kameraer!
Det bedste ville være hvis du kunne få adgang til en retningsbestemt mikrofon. Men igen det er måske ikke så vigtigt endnu med de produktioner i skal lave? Så længe man bare tydeligt kan høre og forstå lydebilledet så skal det nok gå. Der er der jo også nogle forholdsregler man overveje; som altid at være opmærksom på hvilket (lyd)miljø man optager i... Undgå F.eks. at optage lige ved siden af stærkt traffikeret veje, udryknings stationer, togstationer osv.
Held og lykke med det og lad os høre hvordan det kommer til at gå!
Og du sender bare en mail til mig på [email protected] hvis du får brug for hjælp med manus.
#14 Collateral 19 år siden
#15 filmz-Diller82 19 år siden
#16 gi-jones 19 år siden
Og man må altså ikke tage fejl. Studio er måske et dårligt program, men rent hardware-mæssigt laver Pinnacle nogle af de bedste redigeringsløsninger som vi almindelige mennesker har råd til at købe. Dog kan man med dv efterhånden klarer sig helt uden redigeringskort, hvis man altså kan klare sig uden en tv-monitor.
#17 Collateral 19 år siden
#18 filmz-Diller82 19 år siden
Men hvis de har lanceret en prof udgave, så ser jeg da gladeligt frem til hvad de kan ryste ud af ærmet.
#19 Collateral 19 år siden
#20 filmz-yascin 19 år siden
Final cut pro er meget rost gennem tiderne som et program der sætter standarden inde for de proffesionelle rækker, men de andre programmer er tydelig vis kommer op i samme omdrejninger.
Bagdelen ved Final Cut Pro er at det kræver en mac computer og det er der vist ikke mange der har.Er ikke så rost mer..
Adobe premiere største fordel er nok at der findes en familie af programmer til at understøtte pruduktionen, bla andet Adobe After effects, photoshop osv osv, dog er hvis man kigger rundt i internationale en del klager over funktioner og layout som en del synes er utilstrækkelig.
En anden stor fordel er at det understykkes af mange slags plugin, det gør de alle programmerene sælfølgelig, men Adobe har helt sikkert flest.Nok dem med flest klager fra brugerne.
Pinncle Edition er en god blandning af det hele, kendt for det nogenlunde nemme layout på skærmen og med mange funktioner, bla andet background rendering og instant save(du mister aldrig dit arb)Understøttelser af plug in er nogenlunde med både anden og tredie parts plugins.
Men i det store hele kan de alle stort set det hele.
Nok mest et spørgsmål om smarg og behag.