#21 Jeg kan kun anbefale dig at købe dit eget udstyr! at lave en film er et plandlægnings helvede og hvis man har alt udstyret så er det et stort område man ikke behøver at bekømre sig om.
5000,- er ikke for meget, men man kan da godt få noget. Jeg kan ikke lade være med at fremhæve "blære værdien" hvis man kommer med et STORT kamara 20kg. så tror folk at man er rigtig prof. (også selv om det optager på VHS(de fleste kan jo ikke se forskæld)) og man får tit lov til at gøre ting som man ikke gør med et lille dame kamara. Men det hænger overhovdet ikke sammen med at jeg også vil anbefale dig at optage på Digital 8 eller mini-DV. De har den beste kvalitet. Der er andre ting du skal være opmærksom på når du skal købe et kamara. Husk at få et hvor du kan tilslutte en ekstern mikrofon (der fåes modeller hvor man ikke kan) Undersøg hvad for et batteri kamaret bruger og om der er en ekstern lader med (Hvis der ikke er,,så kan du ikke optage mens batteriet lader op,,sur røv) Du har brug for mere end et batteri,, så sørg for at man kan købe det og at det ikke koster en formue. Mange tror at det er godt at der står 28X zoom på siden af kamaret! det er ikke vigtigt hvor mange zoom der er på (du kan bare flytte din fede røv tættere på) Nej det er vigtiger at kamaret han en god widevinkel funktion (så man kan optage i f.eks en bil og stadig optage et støre udsnidt af en person). Det er også rart for instruktøren at der er mulighed for at sætte en monitor til. Firewire in/out er godt når man skal have filmen ind i computeren og igen hvis man ønsker at tage en backup af den færdige film på et bånd. Manuele funktioner! så mange så muligt! Manuel focus, er rigtig vigtig.
Med hensyn til lyd udstyr, så har jeg endlig kun gode erfaringer med de mikrofoner som sidder på kamaraer, men det er rigtigt at det kan være problimatisk at optage en dialog ved en trifikeret vej. Fordi mikrofonen tager lyden fra billerne lige så godt som talen. Men lyd-udstyr er også dyrt,,,der kommer du også af med 5000,- før du er ordenligt kørene. Men sæt det på ønske listen.
Stativ: Man kan næsten sige at desto tungere, desto bedre. Men hvis du kan få et med olie dæmpning, så er det godt (de hakker ikke så let når man drejer.
#22 Lidt forvirrende besked, men jo. Det lyder meget fint og jeg vil også selv helst købe det udstyr. Jeg skal ikke have den færdige film på bånd men på DVD. Fik ikke rigtig fat i om du synes jeg skal købe et stort kamera istedet? Og i det tilfælde hvor kan man så få fat i et sådant?
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#23 Det er det som er modsætningen,,, du kan ikke få et stort dv-cam/mini-Dv/digi-8 for 5000,- men du kunne muligvis finde noget brugt superVHS, Beta, video-8 ,,,noget. men så går du jo meget på kompromi med kvaliteten.
Du skal have et mini-dv eller digital-8 det vil give dig den kvalitet der skal til for at lave en flot dvd. Men husk at tink på de ting med batteri,udgange og god videvinkel når du skal ud og shoppe.
Hvis du vil have et 3ccd kamera, til billige penge så vil jeg anbefale dig panasonic 3ccd! der er flere forskellige modeller at vælge imellem!
men der er også andre ting du skal tage hensyn til som f.eks;
lys forhold- hvor skal du filme?
i mørke lysforhold ville jeg ikke vælge et consumer 3ccd kamera da billedet i lav lux er grynet. her ville jeg vælge en 1 ccd kamera! køb over nettet kan tage en evighed hvis man får et defekt kamera hvilket har været tilfældet for mange der har købt pana GS120, så husk at tjekke dit kamera i hoved og røv! gs120 havde den fejl at det ikke lukkede ordentligt for bånd skuffen, så der kom en mislyd.. lyder lidt som en kat der spinder!
du kan lave meget gode film med vikelig god farvegengivelse hvis du køber pana 3ccd-- det nye gs140/150 har 1/6 3*400px film opløsning hvilket er meget lækkert, men regn ikke med at du kan se filmene i biografen :)
gs140/150 kan filme i 16:9 format -- istedet for at choppe over og underdelen af.. hvilket er endnu et kæmpe plus!! men et stort minus er mangel på focus ring.. man kan godt focusere manuelt, men det sker electronisk! --
hvis du skal finde et kamera så vil jeg råde dig til at finde et forum der har 3ccd consumer kameraer på agendaen!
#21 Collateral 19 år siden
#22 filmz-netrom1 19 år siden
5000,- er ikke for meget, men man kan da godt få noget. Jeg kan ikke lade være med at fremhæve "blære værdien" hvis man kommer med et STORT kamara 20kg. så tror folk at man er rigtig prof. (også selv om det optager på VHS(de fleste kan jo ikke se forskæld)) og man får tit lov til at gøre ting som man ikke gør med et lille dame kamara. Men det hænger overhovdet ikke sammen med at jeg også vil anbefale dig at optage på Digital 8 eller mini-DV. De har den beste kvalitet.
Der er andre ting du skal være opmærksom på når du skal købe et kamara. Husk at få et hvor du kan tilslutte en ekstern mikrofon (der fåes modeller hvor man ikke kan) Undersøg hvad for et batteri kamaret bruger og om der er en ekstern lader med (Hvis der ikke er,,så kan du ikke optage mens batteriet lader op,,sur røv) Du har brug for mere end et batteri,, så sørg for at man kan købe det og at det ikke koster en formue.
Mange tror at det er godt at der står 28X zoom på siden af kamaret! det er ikke vigtigt hvor mange zoom der er på (du kan bare flytte din fede røv tættere på) Nej det er vigtiger at kamaret han en god widevinkel funktion (så man kan optage i f.eks en bil og stadig optage et støre udsnidt af en person).
Det er også rart for instruktøren at der er mulighed for at sætte en monitor til. Firewire in/out er godt når man skal have filmen ind i computeren og igen hvis man ønsker at tage en backup af den færdige film på et bånd.
Manuele funktioner! så mange så muligt! Manuel focus, er rigtig vigtig.
Med hensyn til lyd udstyr, så har jeg endlig kun gode erfaringer med de mikrofoner som sidder på kamaraer, men det er rigtigt at det kan være problimatisk at optage en dialog ved en trifikeret vej. Fordi mikrofonen tager lyden fra billerne lige så godt som talen. Men lyd-udstyr er også dyrt,,,der kommer du også af med 5000,- før du er ordenligt kørene. Men sæt det på ønske listen.
Stativ: Man kan næsten sige at desto tungere, desto bedre. Men hvis du kan få et med olie dæmpning, så er det godt (de hakker ikke så let når man drejer.
MvH Netrom1
#23 Collateral 19 år siden
#24 filmz-netrom1 19 år siden
Du skal have et mini-dv eller digital-8 det vil give dig den kvalitet der skal til for at lave en flot dvd. Men husk at tink på de ting med batteri,udgange og god videvinkel når du skal ud og shoppe.
MvH Netrom1
#25 filmz-toke_dk 19 år siden
men der er også andre ting du skal tage hensyn til som f.eks;
lys forhold- hvor skal du filme?
i mørke lysforhold ville jeg ikke vælge et consumer 3ccd kamera da billedet i lav lux er grynet.
her ville jeg vælge en 1 ccd kamera!
køb over nettet kan tage en evighed hvis man får et defekt kamera hvilket har været tilfældet for mange der har købt pana GS120, så husk at tjekke dit kamera i hoved og røv! gs120 havde den fejl at det ikke lukkede ordentligt for bånd skuffen, så der kom en mislyd.. lyder lidt som en kat der spinder!
du kan lave meget gode film med vikelig god farvegengivelse hvis du køber pana 3ccd-- det nye gs140/150 har 1/6 3*400px film opløsning hvilket er meget lækkert, men regn ikke med at du kan se filmene i biografen :)
gs140/150 kan filme i 16:9 format -- istedet for at choppe over og underdelen af.. hvilket er endnu et kæmpe plus!! men et stort minus er mangel på focus ring.. man kan godt focusere manuelt, men det sker electronisk! --
hvis du skal finde et kamera så vil jeg råde dig til at finde et forum der har 3ccd consumer kameraer på agendaen!
www.pana3ccduser.com og www.camcorderinfo.com
er en virkelig god side hvis man vil have svar!!