Gravatar

#11 lagoni 20 år siden

Martin, hvis du vil ha den on-line, kan jeg putte den på min side hvis du sender mig en mail med den?
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#12 Thorsby 20 år siden

Her kommer så et link til historien af Martin Schou - I overenstemmelse med forfatters ønske selvfølgelig.
http://thorsby.dk/crazy.pdf

Som #10 siger, så skal du ikke lade det være en hæmsko at du finder nogen af tingene umulige. Første trin er et godt manuskript. Så må man efterfølgende se hvordan det kan udføres - husk at film er snyd, så det meste kan lade sig gøre ;-)
http://www.imdb.com/name/nm1302765/
Gravatar

#13 rimmer 20 år siden

Hej da det er en meget kompakt historie hvor der sker en del, så tror jeg måske du skal regne med lidt mere end 5 minutter. Ikke meget men nok til at der bliver plads til en form for rolige "billeder". Ellers risikerer du at man ser din film og bagefter bare tænker "var det mig der lige har fået tæsk af en lygte?".
Giv plads til historien og til at publikum kan føle den. Det er vigtigt i en kortfilm. Man skal tænke på at den skal give en oplevelse som en alm. film men på 10% af tiden.
Held og lykke med den. Det kan blive et fedt resultat. Men som de andre siger, så skriv hvis du har specifikke problemer. Måske vi kan hjælpe.
Ichy-Boo... It's my happy noice
Gravatar

#14 gi-jones 20 år siden

Har lige læst den igennem nu. Synes faktisk, at det er en rigtig fed novelle, men jeg er lidt i tvivl om hvordan du ville overføre den til skærmen. Er det ikke en af den slags ting, der gør sig sindsygt godt som ren tekst, men bliver klodset og overforklarende i filmform? Det kan være at du har en genial idé til hvordan det kan gøres, og i så fald er jeg meget interesseret i at høre hvad du har tænkt dig.

Med hensyn til længden synes jeg nu at fem minutter virker som et meget fornuftigt gæt. #13: Husk på at denne historie ikke følger den gængse spillefilmsdramaturgi, idet der ikke for alvor er en konflikt og personlig udvikling. Derfor sætter jeg den i kategorien "Kortfilm" fremfor "Novellefilm" (det er bare min måde at dele dem op på), hvor kortfilm er en pudsig præsentation af en situation eller et kort forløb, og novellefilm er en slags mini-spillefilm.

Anyways, en fed lille historie, med kæmpestore udfordringer i forhold til praktisk overførsel til skærmen. Har du overvejet hvorvidt, personen rent faktisk skal sige tingen i replikform, om der skal bruges voice over eller noget helt tredje???
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#15 filmz-Martin Schou 20 år siden

Jeg forestiller mig voice-over. Det er nok den bedste måde at fange seeren på sengen i starten, når hovedpersonen pludselig begynder at reagere på/snakke med voice-over-stemmen. Det er også den eneste måde, man får en kvindestemme med ind i det.

Ved at bruge stemmer i hovedet på ham, som seerne kan høre, behøver man heller ikke nogen lang forklaring på, hvorfor stemmerne ikke har samme accent. De er kunstige.

Jeg har også en idé om, at man evt. kunne benytte hans sindssyge som forklaring på, hvorfor den ene stemme konstant skal "narrate" ... det er jo for publikums skyld. Dem som Lance naturligvis ikke kan se ... heller ikke hvis han kigger direkte ind i kameraet ..
I'm not left-handed either.
Gravatar

#16 gi-jones 20 år siden

Lyder fornuftigt. Er spændt på hvad du får ud af det.
Gravatar

#17 filmz-Martin Schou 20 år siden

[url=uucp://www.angelfire.com/film/martinschou/crazy_manuskript.pdf]Manuskript[/url] kan findes her. Kritik udbedes naturligvis :-)

[url=uucp://www.angelfire.com/film/martinschou/crazy_short_story.pdf]Original novelle[/url] kan findes her.
Gravatar

#18 gi-jones 20 år siden

Jeg er flad af grin. Det er skidegodt. Hvis jeg havde tid, ville jeg spørge om jeg måtte indspilde den for dig med det samme.

Der er nok et par småting, der bør kigges på (efter min mening).

Hold øje med hvor meget du beskriver hvad kameraet laver. Det er forvirrende for handlingen. Jeg kan godt se, at det kan have en betydning visse steder i historien, men prøv at fjerne det helt og se om det ikke fungerer alligevel. Det er den slags instruktøren og kameramanden finder ud af senere.

Der er lidt rod frem og tilbage mellem nutid og datid. Er det bevidst. Du skriver; "Lars går, og satte sig ned" eller noget lignende. Det er lidt noget rod at læse synes jeg. Jeg lagde også mærke til at du nu skriver på dansk. Er der en speciel grund til det? For hvis du befinder dig bedre på engelsk mener jeg bestemt ikke at historien tager nogen skade af det.

Hver gang der er sceneskift (altså skift i tid eller sted) bør du lave en SCENEOVERSKRIFT. Altså "EXT. GADE - DAG". Det ville gøre det hele mere overskueligt. Hvis du har mulighed for det så brug programmet Final Draft til at skrive i, da det giver dig en bedre mulighed for at formatere replikker, action og så videre korrekt. Ellers må nogen herinde have et link til specifikationerne for hvordan et script skal formateres???

Endelig tror jeg at der skal beskæres lidt her og der. Det er sjovt, men prøv at korte en 3-4 sider af, her og der. En lidt skarpere dialog ville ikke gøre det dårligere, selvom det betyder at du sikkert må fjerne et par ting. jeg synes måske bare det bliver en anelse for langt for indholdet. Så er det bedre at stoppe imens legen er god.

Under alle omstændigheder, genialt sjovt. Og meget originalt.
Har du planer om at lave det selv??
Gravatar

#19 filmz-Martin Schou 20 år siden

Hvis vi tager det fra en ende af (med de indledende undskyldninger at jeg ikke har skrevet et manuskript før):

Det er ikke overlagt, jeg hopper mellem nu- og datid. Eftersom det skal være beskrivende for handlingen, bør det hele være nutid, det er klart.

Jeg skiftede til dansk, fordi jeg har bedre gramatik på dansk; desuden ved jeg hvor dårligt danskere snakker engelsk, og hvis den skulle optages, så bliver det jo nok her i landet :-)

Angående formatering, så har jeg bare lavet det i LaTeX; O_O så lige prisen på Final Draft ... lyden I lige hørte var min kæbe gennembryde lydmuren på vej mod gulvet.

Jeg prøver lige at lave det om til SCENEOVERSKRIFT, som du foreslår.

Jeg har kamera-detaljer med, fordi jeg har en idé om, hvordan jeg gerne så det optaget (bl.a. med henblik på en evt. fortsættelse, hvor kameraføring vil være af betydning). Bør jeg evt. flytte det over i en helt anden sektion for sig selv?

Sidst men ikke mindst ville jeg ikke have noget imod at lave den selv, men jeg har nul, niks og nada erfaring med film eller skuespil, så det vil nok ikke blive et godt resultat, hvis jeg kastede mig ud i det. Men det kunne sikkert være skægt at prøve.
Gravatar

#20 gi-jones 20 år siden

Ok. Det er fedt at høre nogen, der gider skrive uden selv at sidde på instruktionen. Netop derfor bør du også give slip på de visuelle ideer. Manuskriptforfatteren bør give stof, til at instruktøren kan tage de kreative beslutninger. Blandt andet om kameraføring. Jeg ved det kan være svært at give slip på, men man skal ikke tage beslutninger for ham. Kamerainstruktioner i manuskripter forvirrer skuespillere og alle andre, der ikke har noget med kameraet at gøre, og det bliver stort set altid ændret alligevel, pga. mange forskellige ting.

Men misforstå mig ikke. Jeg er stadig imponeret, over hvor klar og god en idé du har om hvordan det skal virke i manuskriptform.

Skriv ny kommentar: