Gravatar

#1 knipsknips 14 år siden

Håber her er nogle nørder herinde som kan hjælpe lidt :D

Jeg vil gerne igang med at lave lidt film selv (dog ikke avatar lignede budgetter). Har dog ikke den store forstand på det elektroniske.

Nogle der kan anbefale:

Kamera (digitalt, håndholdt og gerne bredlinse eller hvad det nu hedder)
Mikrofon m. stang
Stativ
Redigeringsprogrammer (Pinnacle osv.)

Budgettet på det hele er selvfølgelig ikke det helt store, da det som sagt IKKE er avatar der skal optages. Nærmere kortfilm til at starte med.

Håber på en del hjælp da jeg desværre ikke er særlig teknisk intereseret.
Gravatar

#2 Twister 14 år siden

Har ikke lige noget konkret, men du skal regne med at det kommer til at koste en del vis du vil have noget nogenlunde udstyr. Kamera er næsten altid dyrt (vil du have håndholdt kamera eller et større?). Af Redigeringsprogrammer kan jeg anbefale Lets edit hvis du er nybegynder. Hvis du vil have et program med flere muligheder er der Sony Vegas Pro eller Final Cut Pro.

Håber du finder noget :)
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#3 knipsknips 14 år siden

Tak for svar.
Jeg tænkte på håndholdt da det efter min viden er billigere, nemmere at rende rundt med og kvaliteten skulle vist også være ganske udemærket.

Hvad med lyd, har du noget erfaring der? tænkte lidt at bruge lyd stativ/stang, da mikrofonen på kameraet nok ikke for alt lyd med.
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 14 år siden

Kamera skal du sgu nok sætte minimum 20.000 af til (og sikkert mere), men jeg har ikke den store forstand på det, da jeg altid låner mig til det. Alt i alt vil jeg gætte mig til, at du minimum kommer til at bruge 50.000.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 MoH 14 år siden

Kamera kunne være "Panasonic HPX-170" Fungere ganske godt. Hvis pengene er der vil jeg foreslå med P2 kort da der er mere plads på og der ikke kommer båndfejl.
Redigering kan det være "Adobe premiere" eller "Avid Mediacomposer".
Mikrofon kommer an på hvad du vil optage om det skal være en kondensator eller en retnings bestemt?
Hvad med sådan noget som lyssætning?
Men hvis det er kan du jo prøve at kontakte (alt efter hvor du bor i landet) eks. Tv2 eller andre tv kanaler, da de nogle gange gerne vil udleje udstyr til små produktioner.
Gravatar

#6 gi-jones 14 år siden

Jeg ville nok starte lidt billigere. Find en fornuftig HDD recorder til 4-5000 penge og se hvad du kan lave med det. Så kan man opgradere til noget dyrt bagefter, men hvis du ikke er en kamera-person endnu og ikke har nogen erfaring med filmproduktion er fx. et HPX170 (der uden tvivl er et fantastisk kamera) en stor mundfuld at mestre.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#7 knipsknips 14 år siden

gi-jones (6) skrev:
Jeg ville nok starte lidt billigere. Find en fornuftig HDD recorder til 4-5000 penge og se hvad du kan lave med det. Så kan man opgradere til noget dyrt bagefter, men hvis du ikke er en kamera-person endnu og ikke har nogen erfaring med filmproduktion er fx. et HPX170 (der uden tvivl er et fantastisk kamera) en stor mundfuld at mestre.


Thanks...! Kender du et godt kamera til den pris (4-5 k.). Jeg havde nemlig tænkt mig som du skriver at få lidt erfaring inden jeg kaster mig ud i det store.

Angående lyden er jeg meget intereseret i at have en ekstern mikrofon/stang, da jeg har oplevet på andre kameraer (bånd) at lyden er forfærdelig.

MoH (5) skrev:
Hvad med sådan noget som lyssætning?


Jeg havde tænkt mig at have "normal" lys, som ganske almindelige lamper, men hvis budgettet tillader så da helt sikkert også noget i den dur. Men ikke første priotet.
Gravatar

#8 gi-jones 14 år siden

Beklager. Jeg gør mig selv kun i væsentligt dyrere kameraer, men de har hylder af dem hos Elmutanten. Ingen af dem er hvad jeg ville kalde en professionel kvalitet, men fine nok til mindre eksperimenter.

Du får sikkert lidt problemer med lyden. Den slags kameraer er normalt ikke specielt velegnede til at modtage et eksternt lydsignal, men de har som regel en mini-jack indgang et sted. Men en boomstang+mikrofon løber også nemt op i nogle tusind kroner (og de fås ikke i consumer-udgaver).
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: