Gravatar

#21 gi-jones 16 år siden

Jeg er helt med på at de fleste dv-kameraer opnår deres 16:9 aspect ved hjælp af en censor der essentielt set kører 4:3, og derfor er der et tab. Men jeg vil nu vove den påstand at det stadig intet har med båndformatet at gøre, og at PD100 gør det på nøjagtigt samme måde.

Anamorphic er vist i virkeligheden er dumt ord at bruge i denne sammenhæng, men jeg valgte det fordi dvd-folk er vant til at bruge det om PAL med et 16:9 aspect.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#22 filmz-vassago 16 år siden

Jeg er ikke helt med, hvor kommer PD100 snakken ind henne, og det med båndformaterne?

Edit:

Ahh der, den havde jeg lige overset. Jeg er ikke helt sikker med båndformaterne. Umiddelbart vil jeg da give dig ret. Oprindeligt var det jo for at udnytte 35mm optimalt, så mon ikke det er det samme med analoge og digitale bånd?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#23 filmz-"K" 16 år siden

Jamen, i har ret - det mest fornuftige ville være at vente til jeg havde flere penge. Men jeg er ikke fornuftig, og jeg vil i gang nu, så derfor starter jeg med at købe et billigt et :-).

Men tak for alle rådene. Jeg kigger efter et med 16:9.



Gravatar

#24 gi-jones 16 år siden

#23: Vi er også bare nogle bumser, fordi vi kaster os over din diskussion og begynder at diskutere alt muligt andet hø :)

Jeg synes bare du skal købe et billigt dv-kamera til at starte med. Jeg lavede sgu også mine første film uden noget fancy og det er en ok måde at starte på. Man kommer til at mangle manuelle indstillingsmuligheder på et tidspunkt, så hvis du kan skal du prøve at finde et kamera med en rigtig fokusring på. De kan også fås på de billige kameraer. Jeg ved dog ikke meget om kameraer i den prisklasse så kan ikke anbefale noget særligt.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#25 filmz-"K" 16 år siden

det er helt ok, tråde udvikler sig - sådan er det.

Så vidt jeg kan se, har det her kam. både automatisk og manuelt fokus - og en herlig pris :-)

Detaljerede specifikationer
Type Sony, DCR-HC45E, MiniDV, sølv
Mål (BxDxH) 6,3 cm x 11,4 cm x 8,5 cm
Vægt 390 g
Medietype MiniDV bånd
Stillbillede Nej
Sensoropløsning 800.000 pixel
Optagelse 16:9 widescreen format
Fokusindstilling Automatisk, manuel
Brændvidde 1.9 – 76 mm
Optisk zoom 40 x
Digital zoom 2000 x
Billedstabilisator Elektronisk
Mikrofon Indbygget i stereokvalitet
Optik Carl Zeiss F/1.8-4,1
Display 2.5” LCD-skærm
Videolys Ja
Night funktion Ja
Antal programfunktioner 8
Tilbehør Genopladeligt batteri, software
Gravatar

#26 b e c h 16 år siden

#21

Altså Anamorphic 16:9 er skudt med en 4:3 chip, dvs. opløsningen er 720x576, men det er jo squezed, sådan at når der kommer ind i redigeringsprogrammet bliver det strukket så det visuelt ligner en opløsning på 1024x576 - på den måde er der intet tab ved at skyde 16:9.

PD100 skyder anamorphic - hvorfor jeg netop fremhæver det cam.
Gravatar

#27 b e c h 16 år siden

#25

Fint cam til at starte på, men som jeg tidligere har nævnt, så for at lave "focus tricks", skal du have en ring på optikken til at stille skarpt...
Jeg ved jo ikke hvor meget du vil lave den slags - men jeg brugte det extremt meget dengang da jeg begyndte at lave film - derfor jeg hænger mig så meget i det... :-)

Men som GI jones siger, det tyder ikke på, at ret mange cam's i prisklassen har den hersens focusring..

Hvad du måske i stedet skulle fokusere på, var at finde dig et stativ - Dét er et must!
Gravatar

#28 filmz-"K" 16 år siden

Hov, havde overset dette:

#3:"Hvis det er, tror jeg at jeg har en ældre final cut pro liggende- med licens...."

Tak sal du have, men jeg tror faktisk bare, jeg starter ud med det Imovies, der følger med på en Macbook. Det må være nok til en start, og jeg ser ingen grund til et mere fancy redigeringsprogram, når min kamera kun bliver stadiet lige over en smart mobiltelfon.
Gravatar

#29 filmz-"K" 16 år siden

#27: ah ok, havde misset det med ringen. Jeg tror, jeg tager ned i en butik og snakker med dem om emnet. Så kan jeg høre, om der er noget i den prisklasse, der har det - for det lyder bestemt som en vigtig ting.
Gravatar

#30 filmz-vassago 16 år siden

Der er et PD100 til salg her, og det er muligt at købe en vidvinkel med.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock

Skriv ny kommentar: