Gravatar

#1 filmz-"K" 16 år siden

Jeg er, som det kan læses ud fra min profil, ganske uerfaren inden for den tekniske gren af filmmediet. Nu kunne jeg godt tænke mig at give mig i kast med film selv - mange af de amatørfilm ved dette forum, har inspireret mig. Nu vil jeg selv.

Jeg aner intet om det tekniske bag sådan en film. Hvordan skal jeg begynde? Og hvad med udstyr? Jeg har ikke mange penge at gøre godt med. Så hvis i kender et eller andet ”basic begynder kamera”, og et godt redigeringsprogram, der kan betjenes af en nybegynder skal i endelig ikke holde jer tilbage.

Jeg må endelig gøre opmærksom på, at det bare skal være en slags intro-udstyr. Jeg har ikke brug for det helt fancy, men bare lige det mest nødvendige, så jeg kan filme lidt. Hvis det så fanger mig, så kan jeg altid udbygge senere hen.

Jeg køber i øvrigt en macbook nu her, hvis det skulle have nogen relevans.

(og så er jeg i tvivl om hvor det her indlæg skal postes - her eller i teknisk fora?
Gravatar

#2 gi-jones 16 år siden

Hvis du ikke har nogen konkrete planer om noget stort, så start med at finde et fornuftigt dv-kamera at lege med. De leverer stort set alle et fornuftigt billede uden at koste en formue. Hvis du vil investere lidt mere så kig på Panasonics DVX100. Det sælges nu i en ret dyr HD-version (HVX200), og kan sikkert derfor findes til en fornuftig pris brugt (tror jeg).

Hvis du alligevel har en MAC skal du jo nok kigge på et bruge Final Cut til redigering.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 b e c h 16 år siden


Ja et DV camera at starte på, er helt fint - bare sørg for at det har en nogenlunde fornuftig focus ring..
Dog vil jeg sige at du får et bedre udgangspunkt med et DVcam kamera - som også kan skyde anamorphic (16:9)

Hvis det er, tror jeg at jeg har en ældre final cut pro liggende- med licens....
Gravatar

#4 gi-jones 16 år siden

Hvad skulle fordelen være ved at bruge DVcam?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#5 b e c h 16 år siden

En anelse pænere kvalitet, muligheden for 16:9 og et kamera som funktionsmæssigt lægger sig mere i retning af filmproduktion...
Gravatar

#6 b e c h 16 år siden

Kender jo ikk dit prisleje, men Sony PD-100, er et rimelig fornuftigt sted at starte...
Gravatar

#7 filmz-"K" 16 år siden

#6 Det ser super lækkert ud, men jeg vil gerne have det lidt billigere onkring 3000 kr. - har du/i så nogle konkrete forslag.

#2: er final cut inkluderet fra start af eller skal det købes? jeg har fået adobe premium (mener jeg det hed) anbefalet, hvad siger i til det
Gravatar

#8 b e c h 16 år siden

Det er et firma der sælger det, er sikker på at du kan presse dem på prisen - men tjeck dog kameraets stand grundigt...
Har ikke andre forslag pt, men kan godt researche lidt i aften...

Final cut er ikke includeret, det er vist ikke vildt dyrt - jeg bruger studio 2 pakken som koster 10.000,- hvilket også er billigt, men klart over begynder niveau..

Adobe Premium, kender jeg ikke, men det har sikkert de basale funktioner du skal bruge til at starte med, hvilket Imovie, som er includeret fra start på Mac'er (tror jeg - bliver lige i tvivl), også har.
Gravatar

#9 filmz-"K" 16 år siden

Jamen, tak skal du have - jeg vil helst bare have et nyt (da jeg ikke føler mig i stand til at vurdere et brug ordenligt), billigt dv-kam, så hvis i har nogle forslag, må i meget gerne smide dem her.

He he, 10.000 skal jeg slet ikke i nærheden af - endnu. Skal, som sagt, bare snuse til det hele og lære det mest basale.

Jeg har kigget på det her http://www.foto-fun.dk/shop/adobe-premiere-element...

Men hvis der er et program på mac fra star af, så skal jeg måske bare bruge det? Nogen der har erfaring med det Imovie - er det nemt at gå til?
Gravatar

#10 gi-jones 16 år siden

Adobes programmer funger fint. Jeg har personligt klippet en spillefilm i det for nyligt (selvom jeg ikke vil anbefale det til så store projekter en anden gang). Jeg ved dog ikke om du kan få Premiere til Mac, men hvis du kan er det helt fint til mindre projekter.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: