Downey Jr.’s rolle får mindre spilletid, end man kunne forvente, men alligevel fungerer han fortræffeligt som et anker, der holder de forskellige tider sammen. “A Guide to Recognizing Your Saints” formår, takket være skuespillernes evne til at indgå i et ensemble med kvarteret, der skildres, samt filmens visuelle stil, at blive mere end en simpel personlig tilbageskuende beretning om fortiden. Mange af elementerne i historien er set før, men Dito Monteil kan alligevel trygt tilføje titlen filminstruktør til sit CV. Lysten til at lege med mediets konventioner samt evnen til at indfange både atmosfære og en følelse af nærværd i filmens scener, gør Monteils første film til en anbefalelsesværdig oplevelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Helt enig i anmeldelsen - det var en både stærk og stilistisk legende inovativ oplevelse. Synes instruktørens eksperimentering med de visuelle og auditive greb er forfriskende, fordi han synes at sige "fuck konventionerne - jeg kan i princippet gøre hvad jeg har lyst til". Og som regel fungerer det, netop pga. fandenivolskheden. Synes dog det er en skam, at disse stilgreb forsvinder lige så stille hen mod slutningen.
Men historien er skam også medrivende og holder en god balance mellem "comming of age" portræt og mere underfundig nostalgi-billede, der samtidig skildrer bydelen både realistisk og rørende. Det er som om alt det virvar af følelser, der er indlejret i bydelens diversitet, kommer til orde gennem handlingen og især personernes kakofoniske og fragmenterede dialoger. For i bund og grund er det en film, der handler om kommunikationens sammenbrud, og hvad der sker, når man konstant taler forbi hinanden. Et mini-babylon, om man vil, hvor folk hele tiden taler i tunger.
Dette gøres i høj grad overbevisende gennem skuespillernes overbevisende evne til at fange temaet og lade det komme til udtryk i deres karakterers måde at agere og tale på.
Overall er der stærkt spil fra alle, men især Chazz Palminteri var fantastisk som godmodig, men emotionel akavet patriark, der ikke formår at lytte til sin egen søn. Han mindede mig om De Niro i de gode gamle dage...
Alt i alt en stærk, men også forfriskende miljø- og personskildring, der vækker minder om Hollywoods gyldne dage i start-70'erne, hvor man turde eksperimentere med mediet og lykkedes at fange en masse intensitet på celluloid.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#2 filmz-Scarface 16 år siden

Er det bare mig eller ligner ham Robert Downey Jr. bare Al Pacino helt vildt? Man skulle tro, at det var hans søn eller nevø... :P
Oasis' nye album "Dig Out Your Soul" ude i oktober 2008
Gravatar

#3 filmz-Is 16 år siden

2#
Du har faktisk ret.. Med skæg ligner han Al rigtig meget
Gravatar

#4 filmz-Kragmose 16 år siden

Ja, jeg tændte også for tv'et den anden aften hvor der var en film med ham.. troede det var Al lige indtil jeg tjekkede tekst-tv.

Skriv ny kommentar: