“Amélie” er fransk film når det er allerbedst. En pudsig og sød komedie, men uden at være falden-på-halen-sjov er det lykkedes Jean-Pierre Jeunet, på en sjov og underholdende måde, at fortælle historíen om en ung pige der har svært ved at finde sig selv.
Jeunet, der også var manden bag Alien 4, har med “Amélie” leveret et mesterværk. Filmen fænger, allerede fra starten, med den skæve introduktion af hendes familie, og fortællingen om hendes fødsel. Hele vejen igennem overraskes man med et persongalleri ud over det sædvanlige.
Samtidig præsenteres vi for en film, i en helt anden boldgade end meget af det vi ellers ser for tiden. Her er ingen higen efter visuelle effekter der flytter opmærksomheden væk fra personerne. Derimod en 116 minutter lang drømmesekvens, der på intet tidspunkt virker langtrukken.
Her er virkelig en oplevelse man ikke bør gå glip af. Også selvom man måske ikke ellers brænder for franske film…
#1 filmz-Onique 22 år siden
Iøvrigt ellers en superfed film...
#2 22 år siden
#3 filmz-*film_elsker* 20 år siden
5½ / 6
#4 Tylerdurden 20 år siden
#5 filmz-Phelodivia 18 år siden
#6 filmz-Narniabæver 18 år siden
#7 filmz-Bruce 18 år siden
Billede: 5/6
Lyd: 5/6 og næsten 6/6
Masser af brug af hele lydbilledet, surround bruges hele tiden og bedst af alt, næsten ubemærket. Top notch, men kan ikke klare sig helt mod de nyere film som, KoH DC, LOTR EE.
#8 pulse83 18 år siden
Film: 5½/6
Billede: 5/6
Lyd: 5½/6
#7 Jeg er lidt uenig ang. KoH DC, da jeg syntes at netop dette lydspor er en smule skuffende. Og sammenlignet med LOTR EE blegner det fuldstændigt. Det er ganske enkelt for frontbaseret, af en så ny og storladen film at være. Ligeledes blev jeg en smule skuffet over billedet på udgivelsen. Det når heller ikke LOTR højder, som det burde.
#9 filmz-Kadann 18 år siden
#10 pulse83 18 år siden