Amélie
Udgivet 14. aug 2002 | Af: filmz-Kedde | Set på DVD
Amelie fejler ingenting, hendes hjerterytme øges ganske simpelt i håbet om at hun endelig får det kram af sin far hun har ventet på. Det sker bare aldrig…
Filmens handling udspiller sig primært efter Amélie er flyttet, og skildrer et særdeles farverigt persongalleri fra hendes hverdag. Vi introduceres tidligt i filmen for både den modbydelige grønthandler, hans mindrebemidlede assistent, “manden af glas” samt en masse andre spændende typer.
Hendes liv står dog foran en drastisk ændring, som følge af begivenheder hun ikke selv har kontrol over. En dag, hvor hun står med låget til sin parfume i hånden, hører hun om Prinsesse Dianas død, og taber låget. Ved et tilfælde rammer det en vægflise i gulvhøjde, og denne løsner sig. Da Amélie tager flisen væk, åbenbarer der sig et hulrum i væggen, hvori en lille metalæske år forinden er gemt væk af en lille dreng, der boede i lejligheden.
Hun åbner æsken, studerer indholdet, og beslutter sig for at finde dens rette ejermand. Ganske uden at vide det, har hun netop taget en beslutning der skal føre til store (tiltrængte) ændringer i hendes liv.
Beslutningen er taget, og Amélie lover sig selv, at bliver han lykkelig over at få sin “skat” tilbage, vil hendes liv være dedikeret til at hjælpe og glæde andre. Man kunne næsten fristes til at sige, hun vil overtage den rolle, som Diana havde før sin død.
Det vil være forkert kun at rose Tautou for sin indsats. Adskillige af hendes medspillere gør det ganske fremragende, men disse personer skal næsten opleves. Det bør ikke beskrives her, da man uværgerligt vil komme til at løfte sløret, for ting man selv skal se.
Lyden er ganske som den skal være. Det er ikke en film der udnytter surround og subwoofer så meget, i kraft af at der ikke er brugt mange lydeffekter. Men ellers er det klart og godt lydbillede man får.
Der er ingen former for grums på billedet og skarpheden er i orden. Filmen har den typiske Jean Pierre Jeunet stil, med flotte og konsekvent varme farver, hvilket billedtransferet klarer godt.
Her er både trailere, plakater, still-billeder i massevis, interviews, fraklip med Audrey Tautou’s “funny faces” og så videre.
Interviewet med instruktør Jean Pierre Jeunet skal fremhæves som det bedste på denne skive, der absolut er værd at bruge de tyve minutter på, det varer. Han fortæller en del spændende ting, bl.a. hvordan han fandt frem til titlen på filmen, samt om nogle af de overvejelser han har gjort sig med filmen.
Selve menuen til ekstra-materialet er bygget utroligt flot op. Den er inddelt i afsnit, der hver især udspiller sig et bestemt sted i filmen, og giver en flot indgang til materialet. Desværre er materialet, mængden til trods, ikke imponerende nytænkende. Det er overvejende kvantitet frem for kvalitet. Men visse elementer er ret gode, og opbygningen løfter det et trin op.
“Amélie” er fransk film når det er allerbedst. En pudsig og sød komedie, men uden at være falden-på-halen-sjov er det lykkedes Jean-Pierre Jeunet, på en sjov og underholdende måde, at fortælle historíen om en ung pige der har svært ved at finde sig selv.
Jeunet, der også var manden bag Alien 4, har med “Amélie” leveret et mesterværk. Filmen fænger, allerede fra starten, med den skæve introduktion af hendes familie, og fortællingen om hendes fødsel. Hele vejen igennem overraskes man med et persongalleri ud over det sædvanlige.
Samtidig præsenteres vi for en film, i en helt anden boldgade end meget af det vi ellers ser for tiden. Her er ingen higen efter visuelle effekter der flytter opmærksomheden væk fra personerne. Derimod en 116 minutter lang drømmesekvens, der på intet tidspunkt virker langtrukken.
Her er virkelig en oplevelse man ikke bør gå glip af. Også selvom man måske ikke ellers brænder for franske film…
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet