Lad dig ikke narre af filmens titel. “Amour” er langt fra en blødsøden og tårevædet omgang følelsesporno om den altoverskyggende kærlighed, der overvinder selv den uundgåelige død. I et uforsødet, stærkt portræt af kærligheden til livet og vores fornægtelse af kroppens uundgåelige forfald, foretager Haneke derimod et seriøst reality check på vores naive forestilling om døden og kærligheden.

Filmens hædersposition – den vandt ikke blot årets guldpalmer, men også i kategorierne ‘Bedste film’, ‘Bedste instruktør’, ‘Bedste kvindelige hovedrolle’ og ‘Bedste mandlige hovedrolle’ under European Film Awards – indkapsler smukt, hvor stærk filmen er. For her er en film, der skildrer noget, som nok aldrig vil blive skildret igen, og slet ikke på samme måde. Skuespillet gør det abstrakte møde med kroppens forfald og sindets fornægtelse ekstremt nærværende og tilgængeligt. Haneke har begået en opslugende virkelighedsnær og øjeåbnende beretning om kærligheden til livet og frygten for døden. En yderst livsbekræftende beretning, der inviterer til tænksomhed og erkendelse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 psmadsen 11 år siden

@18 især fra Jean-Louis Trintignant og Emmanuelle Riva
Men de er er jo så også de eneste to skuespillere, der er med i filmen.

Amour er fantastisk. Jeg forstår ikke Akademiet. Argo var sådan cirka den dårligste film blandt de nominerede (om end jeg ikke har set Hushpuppy).
Gravatar

#22 Slettet Bruger [3287359656] 11 år siden

#20

Synes, at der er spændende, hvor forskelligt folk kan anskue Hanekes film. Men nuvel, smag og behag.
Danish representative at the 68th Venice Film Festival.

Skriv ny kommentar: