Amour
Udgivet 19. dec 2012 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
Film med ordet kærlighed integreret i titlen indgyder unægteligt en forventning om en ”kærligheden er stærkere end døden”-agtig fortælling. En kompromisløs arv fra film som “Love”, der i 1927 med Greta Garbo i hovedrollen lagde fundamentet for den snæversynede, “Jennifer Anistonske” feel good-beretning om kærligheden, og som storladne, pladderromantiske kærlighedsdramaer som “Borte med blæsten” også spinder guld på. Men Michael Haneke har med sin anden Palme d’Or-vinder, “Amour”, vendt kærlighedsfilm-skuden 180 grader. “Amour” er nemlig en opslugende, nedtonet skildring af kroppens og kærlighedens forfald og vores dybt naive dødsfobi.
Haneke sætter parrets livsudsugende forfald i de omgivelser, der tidligere identificerede dem. Som en anden Hitchcocksk “Rear Window” udfolder fortællingen sig derfor udelukkende i parrets parisiske lejlighed. I mørk mahognitræ med hvide vægge og med silkepuder på chaiselongen vidner rummene og indboet i lejligheden rammen om hele Georges og Annes liv. Her er alle de ting, de holder af, og som definerer dem som mennesker: Et stort, sort flygel (måske et det på netop det flygel, de begge underviste store musikalske genier på?), lange rækker af intellektuel litteratur og bombastisk og luksuriøst, men vanvittigt uddateret møblement. Og det fungerer fremragende og gør på én og samme tid fortællingen berigende og berøvende.
Der er altså ingen hjertevarmende øjeblikke, som hjælper publikum igennem det utrøstelige, skæbnesvangre møde med døden, som Anne og Georges indvier publikum i. Og accepten af livets endeligt sker ikke, som vi så romantisk går og forestiller os det: ”Vi er klar, når vi er gamle”. Enhver, der har set Anders Aggers’ “Sømanden og juristen”, ved, at man sjældent er klar, og langt mere pirrende er det, at man sjældent er helt afklaret med, at det rent faktisk vil ske – et iboende paradoks i os alle, som Haneke kommenterer på med “Amour”, hvor selv gamle mennesker prøver at lade være med at tale om døden eller tænke over den.
Lad dig ikke narre af filmens titel. “Amour” er langt fra en blødsøden og tårevædet omgang følelsesporno om den altoverskyggende kærlighed, der overvinder selv den uundgåelige død. I et uforsødet, stærkt portræt af kærligheden til livet og vores fornægtelse af kroppens uundgåelige forfald, foretager Haneke derimod et seriøst reality check på vores naive forestilling om døden og kærligheden.
Filmens hædersposition – den vandt ikke blot årets guldpalmer, men også i kategorierne ‘Bedste film’, ‘Bedste instruktør’, ‘Bedste kvindelige hovedrolle’ og ‘Bedste mandlige hovedrolle’ under European Film Awards – indkapsler smukt, hvor stærk filmen er. For her er en film, der skildrer noget, som nok aldrig vil blive skildret igen, og slet ikke på samme måde. Skuespillet gør det abstrakte møde med kroppens forfald og sindets fornægtelse ekstremt nærværende og tilgængeligt. Haneke har begået en opslugende virkelighedsnær og øjeåbnende beretning om kærligheden til livet og frygten for døden. En yderst livsbekræftende beretning, der inviterer til tænksomhed og erkendelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet