Lars von Trier har altid haft ry som dansk films enfant terrible. Og rollen synes at bekomme ham godt. I hvert fald er “Antichrist” ikke det oplagte valg til søndagskaffen. Heldigvis. En ærbødig tak til Trier og producentbaglandet for, at nogen stadig tør, mens resten af den danske filmbranche efterhånden kun tænker kroner og ører og dermed vælger de væsentligste projekter fra allerede på et tidligt stadie. “Antichrist” er film, når Lars von Trier er bedst, men det er også film, når dansk film er allerbedst. En tour de force i filmkunstens magiske muligheder. Et psykisk tankespind, der kravler langt ind under huden og bliver der.
#11 evermind 14 år siden
Det er dog en fin film, som jeg nød mit gensyn med forleden. :)
#12 Collateral 14 år siden
#13 filmz-Fairytale 14 år siden
Den samlede karakter burde nok have fået 6/6, da jeg synes ekstramaterialet er virkelig godt!
#14 filmkorn.dk 14 år siden
#15 Bony 14 år siden
Jeg så den egentligt i nat, men jeg måtte lige sove på den, da jeg ikke rigtigt vidste hvad jeg skulle skrive om filmen. Den skulle vendes og drejes. Den lurer dog stadig i baghovedet og der stadig rigtig meget at diskutere omkring den. Filmen var uhyggeligt god. En ubehagelig gennemgang af sindets afkroge, tykke symbolske billeder, tematisk genialitet og roserne kunne blive ved og ved. Jeg var fuldstændig solgt. Sad på det yderste af sofaen og havde en knugende følelse i brystet. Jeg må indrømme, at jeg gang på gang udsatte min oplevelse med filmen, da jeg var bange for hvordan jeg ville reagere på den rent psykisk. Ville den mon være for stærk kost eller ville det kunne gå? Af samme grund valgte jeg helt bevidst ikke at se den i biografen, da jeg ville have muligheden for at kunne slukke, hvis det blev for ubehageligt, psykotisk eller depressivt. Nu er jeg selvfølgelig glad for, at jeg endelig tog mig sammen. Filmen var, som nævnt tidligere, en kæmpe oplevelse. Jeg blev ikke berørt på den ubehagelige psykiske måde som jeg havde frygtet. Jeg blev dog stadig dybt berørt. De smukke billeder og det smukt akkompagnerede lydspor, satte følelser i gang, men ingen deciderede ubehagelige følelser. Filmen er smuk, uhyggelig, ubehaglig og intet mindre end et mesterværk. Film som kunst skal kunne vække følelser i én og det var lige nøjagtigt hvad "Antichrist" gjorde hos mig.
6/6
#16 Highland Park 14 år siden
#17 Thomsen 14 år siden
#18 Highland Park 14 år siden
#19 Bony 14 år siden
#20 ChrisNoe 14 år siden