Lars von Trier har altid haft ry som dansk films enfant terrible. Og rollen synes at bekomme ham godt. I hvert fald er “Antichrist” ikke det oplagte valg til søndagskaffen. Heldigvis. En ærbødig tak til Trier og producentbaglandet for, at nogen stadig tør, mens resten af den danske filmbranche efterhånden kun tænker kroner og ører og dermed vælger de væsentligste projekter fra allerede på et tidligt stadie. “Antichrist” er film, når Lars von Trier er bedst, men det er også film, når dansk film er allerbedst. En tour de force i filmkunstens magiske muligheder. Et psykisk tankespind, der kravler langt ind under huden og bliver der.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Collateral 14 år siden

Jamen det lyder jo til at jeg kan se frem til at gense filmen på blu-ray. Må jeg jo så snart få gjort, var nemlig så heldig at den lå under træet fra min søster. :)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#2 MMB 14 år siden

Når filmen har fået 6/6 i 3 ud af 4 kategorier, endda de 3 vigtigste, hvis du spørger mig, hvordan kan det så være, at filmen kun har fået 5/6 sammenlagt?
Gravatar

#3 Skeloboy 14 år siden

#2 - den endelige karakter er ikke et udtryk for gennemsnittet af karakterne. Det er helhedsindtrykket.
Gravatar

#4 Twister 14 år siden

1#
hehe jeg var også så heldig at få tildelt BD-versionen igår :) det var sku en god gave. Så filmen igår nat og var mildest talt meget imponeret over billede og lydside. Filmen er stadig det samme stykke kunst og om man kan lide det eller ej, må man sige at Von Trier forstår at lave kontroversielle film!

Mangler stadig at se ekstramaterialet og så er det sku rart at se så fornem karakter i denne anmeldelse.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#5 dewin 14 år siden

Jeg ville blive irriteret hvis en anmelder gav min film 6/6 for selve filmen, for video- og lydsiden, lige hakker en stjerne af toppen for ekstramaterialet, og så kun 5/6 overall... Jeg er indforstået med at der ikke er tale om en gennemsnitskarakter, men seriously; helhedsindtryk eller ej, det spiller ikke sammen med de individuelle indtryk.
Gravatar

#6 Collateral 14 år siden

#4: Jeg har ikke lige fået set den endnu, men det skal helt sikkert gøres inden alt for længe.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#7 BN 14 år siden

Collateral (6) skrev:
#4: Jeg har ikke lige fået set den endnu, men det skal helt sikkert gøres inden alt for længe.


Du har ikke fået den at se endnu? Nu er jeg forvirret, for i tråden 'Bedste biografilm i 2009' skriver du da ellers i indlæg nr. 8:

"Antichrist" er det mest forstyrrende værk jeg har set i biografen overhovedet. Jeg har simpelthen aldrig været så berørt af en film så lang tid efter."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#8 Collateral 14 år siden

#7: Har ikke fået den set på BD. Så den i sin tid i biffen.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#9 BN 14 år siden

Collateral (8) skrev:
#7: Har ikke fået den set på BD. Så den i sin tid i biffen.


Nå, sådan. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10 Collateral 14 år siden

#9: :D
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: