Antichrist
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 25. dec 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Om ikke den bedste så var årets mest omtalte film under årets Cannes Film Festival ved den solbadede franske riviera uden tvivl Lars von Triers diabolske “Antichrist”. Det var den af to årsager. Dels fordi en række kvindesagsforkæmpere grumt misforstod indholdet og anklagede instruktøren for et sygeligt had til kvinder. Dels fordi filmen indeholder flere dybt frastødende scener. Ikke desto mindre er “Antichrist” Triers sande mesterstykke og allerede nu en milepæl i den danske (og internationale) filmhistorie.
I hovedrollerne finder vi de mageløst spillende og selvopofrende Willem Dafoe og Charlotte Gainsbourg, et midaldrende ægtepar, der i et fraværende øjeblik – de har hed og rustik sex i filmens glaserede åbningsscene – mister deres fireårige søn. Han falder i døden igennem det åbne vindue, mens sneen falder som en tung dyne udenfor. Tung som en dyne er også det sind, som indhyller særligt Gainsbourgs plagede karakter. Hun gennemgår en alvorlig depression som følge af en enorm skyldfølelse over sønnens død. Men tilliden til den behandlende læge ligger fra gemalens side på et lille sted, og i kraft af sit hverv som psykoterapeut tager han hende med til deres hytte, som ligger et isoleret sted dybt inde i den mørke skov, for at indlede sin egen behandling.
Bedst er det psykologisk velskårne spil, hvor de banale urkræfter i mennesket måles, afprøves og udstilles. Alligevel havde filmen nu ikke været en hel så unik størrelse uden den dystopiske brug af på en gang dragende og frastødende billeder fra den mørke skov. Den Oscar-belønnede filmfotograf Anthony Dodd Mantle viser igen sit værd og har endnu engang overgået sig selv. På tankeplanet lyder “Antichrist” en kender traditionel og forudsigelig. Intet kunne være mere forkert. Med Lars von Trier er kun én ting sikker: At intet er sikkert.
“Antichrist” rummer mange mageløse billeder og suppleres prangende af et knivskarpt look, hvor alt går op i en højere enhed. Der er ikke tilfælde af hverken edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger, og både farvetemperatur og kontrast er stabile størrelser. Et eminent transfer.
Også lyduniverset er en fortryllende oplevelse. Det udbasuneres i en engelsksproget form i de tre HD DTS-, Dolby Digital 5.1- og Dolby Digital 2.0-lydspor, og her er ikke en ting at sætte en finger på. Dialogen er tydelig og uden overstyringer, atmosfæren er detaljerig, og så er brugen af distinkte og velvalgte effektlyde uovertruffen. På sidelinjen er musikken insisterende og umådeligt velvalgt i det skæbnesvangre miljøs farvør.
Som “svageste” led er det imponerende udvalg af ekstramateriale, hvor en perlerække af indslag tager et kig på filmens visuelle stil, production design, angsttematikken, makeup, rekvisitter, lyd og meget mere, ligesom et kortere indslag viser modtagelsen ved verdenspremieren i Cannes, og interviews med Charlotte Gainsbourg og Willem Dafoe kommer omkring filmen og arbejdet med Trier. Sidstnævnte kan desuden findes på filmens kommentarspor i samspil med filmteoretikeren Murray Smith, hvor særligt stil og tematikker er nøgleord. En ønskværdig blanding af smagfulde karameller.
Lars von Trier har altid haft ry som dansk films enfant terrible. Og rollen synes at bekomme ham godt. I hvert fald er “Antichrist” ikke det oplagte valg til søndagskaffen. Heldigvis. En ærbødig tak til Trier og producentbaglandet for, at nogen stadig tør, mens resten af den danske filmbranche efterhånden kun tænker kroner og ører og dermed vælger de væsentligste projekter fra allerede på et tidligt stadie. “Antichrist” er film, når Lars von Trier er bedst, men det er også film, når dansk film er allerbedst. En tour de force i filmkunstens magiske muligheder. Et psykisk tankespind, der kravler langt ind under huden og bliver der.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet