“Applaus” er en imponerende bedrift af Martin Zandvliet, der blot har en enkelt dokumentar og en kortfilm bag sig som instruktør, men som her demonstrerer en modenhed og stilsikkerhed, som man ville tiltro en langt mere erfaren mand, og som ikke sætter en fod forkert igennem hele filmen. Først og fremmest tilhører “Applaus” dog Paprika Steen, der er fuldstændig blændende i den krævende rolle. At man så efterlades i tvivl om, hvor meget af rollen, der er hende selv – ja, det er vel blot et tegn på, hvor fremragende hun egentlig er.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Kruse 14 år siden

Nicki52 (19) skrev:
Det er ikke det jeg mener. Det er sjældent de giver fem og seks stjerner.


Ekstra Bladets anmeldere giver lige så meget 5 og 6 stjerner som alle andre seriøse anmeldere. At sige andet er fuldstændigt vås.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#22 wimmie 14 år siden

#21 Måske anmelder de bare dårlige film ;)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#23 elwood 14 år siden

Michael Falch er aldrig hel kommet sig over hans storhedstid i rejseholdet...

Billede 1
Åh nej det ham michael Falch med vrangforstillingerne ved døren

Hallloooo Ingrid Dahl, jeg ved godt du er derinde



Billede 2
Bankene Michael Haha jeg kan godt se dig Ingrid... du kan ikke gemme dig

Paprika Michael skrid nu med dig jeg er ikke Ingrid Dahl! som i øvrigt er fiktiv karakter

fortsat bankene Michael... ahahaaa den går ikke med mig Ingrid, jeg ved godt det er dig...

Billede 3
Dreng Mor jeg tror altså der er en pige som råber om hjælp?

Paprika zzz hva zzz, mmm nej det bare en af mors hysteriske fans sov nu videre skat mmm...
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#24 filmz-Utyske 14 år siden

Holy crap, Falch er blevet gammel at se på.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#25 Nicki52 14 år siden

Utyske (24) skrev:
Holy crap, Falch er blevet gammel at se på.

Han kunne bare have stoppet med at være dranker, så var det aldrig sket. Han skulle hellere have gået i terapi, i stedet for at drikke.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#26 wimmie 14 år siden

Jaja, men det er jo så nemt at være bagklog
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#27 Skeloboy 13 år siden

Applaus, 2009

New Danish Screen
er absolut et af de vigtigste tiltag overhovedet. Derfor er det også glædeligt, at ordningen fortsætter. Mikkel Munch-Fals' flop, som jeg selv er glad for, og Michael Noers R er kommet ud af ordningen. Og det er Applaus også, og det er dansk film af højeste kvalitet.

Paprika Steen var en succesfuld skuespiller, Thea, men med et alkoholproblem. Det har resulteret i en skilsmisse og, at hun ikke rigtig har haft noget med sine børn at gøre. Da hun kommer tilbage fra afvænningshjemmet venter en kamp for at få et normalt liv igen. Men alkoholens dæmon og ikke mindst fortidens spøgelser er ikke noget, man lige kan løbe fra. Derfor er det en lang og sej kamp, som hun næsten må foretage alene. Man har hele tiden en følelse af, at nu går det galt, nu fejler hun eller laver noget virkelig slemt. Hendes fortid er også skjult for os i det meste af filmen. Det er helt tydeligt, at den har været slem, men man hvad præcis, der er sket, det ved vi simpelthen ikke. Stilen er den samme som i The Wrestler, hvor Mickey Rourke også er med hver eneste scene, kameraet er håndholdt og kommer helt tæt på. Og det er en stil, jeg elsker.

Der er klip fra teaterstykket Hvem Er Bange For Virginia Woolf, hvor Thea spiller hovedrollen Martha. Eller faktisk er det Paprika Steen, der spiller hovedrollen i teaterstykket i 2008 - scenerne er genbrugte. Rollen ligger skræmmende tæt op ad Theas liv, og selvom det ikke direkte relaterer sig til filmens handling, så er det ikke svært at lave koblingen mellem Thea og Martha. Hun behandler sine medmennesker skidt, som en rigtig diva, hvor andre personer kun er til for at hjælpe eller behage hende. Paprika Steen er i fokus det meste af filmen, og det er hendes helt store tour de force. Jeg har ikke set en film med hende siden hendes lille rolle i Dancer In The Dark, men jeg kunne godt lide hende i 90'ernes film. Her beviser hun dog, at hun fortjener stor, stor respekt. Michael Falch gør det såmænd også godt, men det er 100% Paprika Steen, der stjæler i showet i et suverænt fortalt drama, der hører til blandt de bedste danske film.

9/10

Til orientering skal det siges, at disse danske film giver jeg også 9/10:
Ditte Menneskebarn, Bænken, Tro Håb Og Kærlighed, Reconstruction, Kunsten At Græde I Kor, Dogville, Manderlay, Dancer In The Dark og Antichrist (og La passion de Jeanne d'Arc)
Gravatar

#28 filmz-Myrepip 13 år siden

Den må jeg sgu få set. Paprika Steen er vidunderlig!!!
"Know what the plural of pussy is? Puss-aiiii"

Skriv ny kommentar: