“Avatar” er og bliver en visuel bedrift uden sidestykke. For de få mennesker, som endnu ikke har set filmen på det store lærred, kan det kun anbefales, at man rejser med til Pandora på første klasse i biografens mørke. For alle os, der allerede har indløst billet, føjer denne version intet nyt til turen.

Se også: Filmz TV: Fokus på “Special Edition”-tendensen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Utyske 13 år siden

Skeloboy (8) skrev:
men jeg giver Avatar 6/10

Den er jeg med på. :)

Da jeg så den i biffen gav jeg den 7/10, men efter at have genset den på BD må jeg snige mig et hak nedad. Flot film, men jeg savner indhold.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#12 BN 13 år siden

Her er for en gangs skyld en anmelder der IKKE synes, at filmen lider under et uoriginalt, forudsigeligt plot. Derfor er jeg lidt overrasket over, at han kun giver den 4/6. (Jeg havde regnet med 5/6.)

Hans begrundelse er bl.a., at "karaktererne forbliver arketyper". Men dette kan vist næppe kaldes uhørt i en eventyrfilm.

En anden indvending går på, at filmen mangler "et glimt i øjet". ... Pyha, altså! Jeg for mit vedkommende er simpelthen lettet over, at man indimellem kan slippe for at blive bebyrdet med en ofte anstrengende og umorsom selvironi i action- og eventyrgenren.

Og så kritiserer han "marinesoldaternes dialoger". Hold da op! Kan noget der fylder så lidt i en film, virkelig være med til at trække karakteren så langt ned? Personligt kan jeg godt lide denne udstilling af militær stupiditet og ensrettethed, som jo også kun alt for godt kendes fra virkelighedens verden.

Nu har vi som bekendt at gøre med en film af den type, som - hvis man rent faktisk nyder den i enhver henseende og giver den topkarakter - meget let kan give én stemplet "fanboy" - et udtryk, der nogle gange gives for sjov, andre gange i ramme alvor. Det gør så åbenbart (eksempelvis) Benway og mig til "fanboys". ... Det er egentlig underligt, hvorfor man ikke tilsvarende får "fanboy"-prædikatet smidt efter sig, når man som jeg erklærer sig som stor tilhænger af Alfred Hitchcocks film, Stanley Kubricks film og Michael Manns film (eller rettere: udvalgte film fra disse instruktører)?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 Lord Beef Jerky 13 år siden

#7 Syg i potten ligefrem? Jeg synes bestemt filmen har sine øjeblikke, men karaktererne er flade og plottet tyndt, og som anmelderen også påpeger, er der altså optil flere kvalmende sentimentale øjeblikke. Jeg ender derfor også med 4/6, og såvidt jeg ved, er jeg ikke syg i potten.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#14 zamm- 13 år siden

Nu har jeg ikke set filmen i SE, men er enig i at den originale kun var en 4/6 værd!

Og så var det godt du lige fik sagt, at det er unødvendigt at se den igen, såfremt man har set den originale, så sparer jeg de penge!
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#15 Skeloboy 13 år siden

Skal da have den på DVD en gang, og der kan man jo så købe SE
Gravatar

#16 filmz-ab 13 år siden

#12

Men disse er jo helligdom, så nej for pokker. Man går jo kun efter Avatar og TDK fanboys.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#17 filmz-Utyske 13 år siden

BN (12) skrev:
Det er egentlig underligt, hvorfor man ikke tilsvarende får "fanboy"-prædikatet smidt efter sig, når man som jeg erklærer sig som stor tilhænger af Alfred Hitchcocks film, Stanley Kubricks film og Michael Manns film (eller rettere: udvalgte film fra disse instruktører)?

Det er der en ganske simpel forklaring på.

En fanboy kan vel nemmeste defineres i retning af en superdedikeret fodboldfan. En person der ingen fejl kan se i hvad personen nu tilbeder, om det så er en bestemt film, en instruktør, en tegneserie, et computerspil, et produkt ect.

Et eksempel kan være Mac fanboys, der får tatoveret Apples logo og som direkte bliver sure eller sviner andre mennesker til, hvis disse udtaler sig lunkent eller negativt og Apples produkter (jeg er selv stødt på sådanne personer).

Jeg har oplevet mange mennesker der er glade for de nævnte instruktøres film, men jeg er aldrig stødt på nogen der tager det som en personlig fornærmelse, hvis man ikke sætter pris på filmene og deri ligger forskellen mellem fan og fanboy - altså graden af fanatisme.

De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#18 Åkepool 13 år siden

Hvorfor skal fangirls holdes udenfor?
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#19 filmz-Utyske 13 år siden

Åkepool (18) skrev:
Hvorfor skal fangirls holdes udenfor?

Fordi de har bryster.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#20 Åkepool 13 år siden

Aaaah, altid en god og holdbar forklaring :)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: