David Fincher opererede oprindeligt som musikvideoinstruktør, men fandt hen ad vejen ind i den forjættede spillefilmindustri. Det har affødt en række helt enestående værker, som næppe kræver nærmere præsentation. Desværre er hans seneste stykke arbejde – “Benjamin Buttons forunderlige liv” – ikke at finde deriblandt. Trods et betagende visuelt udtryk og enkelte fine finesser så knækker Fincher her nakken på en fortælling, der er for bizar til, at det bliver pålideligt, for dreven til, at det bliver rigtigt spændende, og hvor figurerne er for flade til, at de rigtigt fænger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 cansi 14 år siden

# 10

Jep, Lad den rette komme ind, kunne ikke nomineres sidste år da filmen havde premiere 24 Oktober 2008 i USA og det var kun de film som havde premiere fra okt 2007 til september 2008 der kunne nomineres. Så vi skal krydse fingre for den i år :D
Gravatar

#12 database 14 år siden

Og så mener jeg at Changeling i det Oscar selskab sagtens kunne være Oscar nomineret. Synes det er en meget stærk Eastwood film. Det er svært at se den mand sætte en finger forkert som instruktør disse dage. Hvorfor den film er "gået i glemselen" forstår jeg ikke. Dyster som ind i helvede.


Interessant at du skriver "gået i glemselen", for jeg havde faktisk helt glemt den, før du nævnte den. Det undrer også mig, da Changeling også var en glimrende film (5/6) og faktisk også kunne få en nominering. Dog overgår Gran Torino den i mine øjne :)

Slumdog Millionaire er en ganske god feel-good film, men jeg vil dog ikke klandre den for at være årets bedste. Ved heller ikke om nomineringen var fortjent.

Lad den rette komme ind var klart en af mine store filmoplevelser i år. Jeg ser gerne, at den vandt en Oscar for Bedste Udenlandske, for jeg tror simpelthen ikke den bliver overgået af noget (kald mig bare naiv).
Gravatar

#13 database 14 år siden

Frost/Nixon synet lider af, at jeg har set de oprindelige interviews og jeg kan ikke se nogen Frost eller Nixon i filmen. Jeg kan høre Nixon, men det er ikke den David Frost jeg kender, hverken i udseende, mimik eller opførsel, ikke engang fra de interview klips jeg kan se. Det er stadig en interessant film, en af Ron Howards bedste, pga- skuespillet. Men igen er det langt fra den kvalitet, jeg forbinder med Oscar materiale.


Angående Frost/Nixon, så bedømmer jeg den på andre kriterier end dig. Ligesom dig ser jeg hverken Frost eller Nixon i filmen. Derfor vælger jeg for det meste at se bort fra de oprindelige interviews, og vælger i stedet at se det som inspiration til en meget velspillet og fandens underholdene film. Jeg ser heller ikke nogen Nixon i Langella i filmen, men jeg ser bestemt heller ikke nogen Langella i filmen (hvis det giver mening). Men jeg ser den brændende intensitet i hans øjne i bl.a. telefonscenen eller det sidste interview. Han formår at frembringe sympati og skildre den ensomhed Nixon bar rundt på som præsident og menneske. Han spiller simpelthen fremragende, og hører til blandt årets bedste præstationer, også selvom han i bund og grund ikke minder om Nixon. Men skuespillet er også afgjort filmens store force.
Gravatar

#14 chandler75 14 år siden

# 9 Filmz anmelder de udgaver, der bliver stillet til rådighed af filmselskaberne.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#15 filmz-Bruce 14 år siden

#13 Det er jeg enig i. Han har ikke de fysiske ligheder med Nixon, men han spiller fremragende.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#16 wimmie 14 år siden

#12

Sjovt, jeg har det lige omvendt - synes Changeling var langt bedre end Gran Torino :)

Tror snart jeg skal se Benjamin Button, så jeg kan have en mening om den. Det er den eneste Oscar-film fra 2008 jeg ikke har fået set. Tror jeg har udskudt den pga. anmeldelserne men måske Bruce har fået vækket min interesse for den.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#17 thomasegebaek 14 år siden

Filmen fortjener da 6/6 udelukkende baseret på de små klip med manden som bliver ramt af lynet :)

Men seriøst synes jeg nu filmen er ret undervurderet, den er ikke noget mesterværk, men jeg synes da den er både underholdene og rørende på den der forest gump facon.
Gravatar

#18 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg er 100% sikker på at jeg skrev noget om filmen herinde på et tidspunkt, men af en eller anden grund kan jeg ikke finde det. Når det er sagt så har jeg nogenlunde den samme mening som Bruce. En god og rørende film. Og i mellemtiden prøver jeg på at finde mit gamle indlæg (hvilket er næsten umuligt med den nuværende søgefunktion).
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#19 filmz-Megan Fox 14 år siden

rent visuelt er den flot men efter 2 timer slukkede jeg og gik i seng. Den er meget lang hvilket ikke altid er dårligt. Dog var det ikke godt denne gang.
Gravatar

#20 Outbound Sith 14 år siden

"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder

Skriv ny kommentar: