Benjamin Buttons forunderlige liv
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 11. jul 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Da to af de allerstørste amerikanske filmskuespillere – Brad Pitt og Cate Blanchett – sidste gang tørnede sammen, var det ifølge denne anmelders blakkede hukommelse i den fænomenale og stærkt samfundsanskuende “Babel”, der ikke lader noget som helst tilbage at ønske. I David Finchers forsøg ud i eventyrgenren – “Benjamin Buttons forunderlige liv” – mødes de to billedskønne starletter igen, men denne gang er niveauet et ganske andet.
Først og fremmest fordi selve nerven i “Benjamin Buttons forunderlige liv” er svær at sluge. Det er svært at tro på filmens overordnede projekt og det faktum, at den bærende figur Benjamin fødes som 80-årig og i modsætning til alle os andre vokser sig yngre og yngre. Det komplekse skal tilmed findes i, at han indvendigt er som et lille barn og først skal til at lære verden at kende, mens han udvendigt starter og slutter som spædbarn. I første omgang dog med alle de følgesygdomme, som ældre mennesker normalt plages af. Nu er det ganske vist et eventyr, vi har med at gøre. Årsagen til denne særegne skabnings specielle livscyklus kendes ikke som sådan. Dog vides det, at en berømt urmager samtidig med Benjamins fødsel i 1918 offentliggør et ur i hjembyen New Orleans. Uret har han ladet gå baglæns i et brændende håb om, at det kan indhente de tabte timer og dermed genoplive hans søn, der netop er faldet i den nyligt overståede Første Verdenskrig.
Et væsentligt problem i “Benjamin Buttons forunderlige liv” er det drevne tempo, som er styrende for handlingens udfoldelse. Efter sine ‘ungdomsår’ flytter han hjemmefra og stævner ud for at opleve verden igennem førerhuset på en slæbebåd – en udvikling, der ikke er ulig Tom Hanks’ Forrest Gump i filmen af samme navn. Til en familiefest falder han for den bedårende og purunge ballerina Daisy, som fører en mere frivol livsstil end sin aldrende genpart. “Benjamin Buttons forunderlige liv” har mange fine og nuancerede betragtninger om livet og døden, og hvad der mon sker, hvis man ændrer på naturens orden.
“Benjamin Buttons forunderlige liv” præsenteres i et skarpt og mørkt udseende anamorphic widescreen 2.40:1-format med et stærkt farvebrug. Der er ikke tilfælde af digitale forstyrrelser eller udtværinger, mens edge-enhancement dog forekommer i mindre grad. Oven i hatten er både farvetemperatur og kontrast stabile hele vejen igennem, og alt i alt er det her et fremragende transfer.
På lydsiden er det engelsksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor dækkende. Dialogen er hele tiden klar, mens overstyringer slet ikke forekommer. Filmen understøttes i øvrigt af den sublime underlægningsmusik, der aldrig overdøver den detaljerige atmosfære og de mange distinkte lydeffekter samt vellykkede lydpanoreringer.
Som det eneste ekstramateriale er et udmærket kommentarspor med instruktøren David Fincher, der kravler bag om filmen som sådan, forlægget, tematikkerne, livet og døden blandt andet. Det virker interessant nok, men også en kende tørt.
David Fincher opererede oprindeligt som musikvideoinstruktør, men fandt hen ad vejen ind i den forjættede spillefilmindustri. Det har affødt en række helt enestående værker, som næppe kræver nærmere præsentation. Desværre er hans seneste stykke arbejde – “Benjamin Buttons forunderlige liv” – ikke at finde deriblandt. Trods et betagende visuelt udtryk og enkelte fine finesser så knækker Fincher her nakken på en fortælling, der er for bizar til, at det bliver pålideligt, for dreven til, at det bliver rigtigt spændende, og hvor figurerne er for flade til, at de rigtigt fænger.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet